Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en gammal dörrkarm som ska monteras snart. Dörr och karm är från sent 1800-tal, tröskeln är i hyfsat tätväxt fura. Nu har jag skrapat bort ett tjockt och fult lager av fernissa, limmat sprickorna och slipat jämnt. Nu behöver jag behandla tröskeln med något. Lack är ett alternativ, det är ganska mjukt trä jämfört med ek som är vanligare, men man kanske kan använda hårdvax också? Det slits mer men snyggare, å andra sidan är lack inte jättesvårt att slipa av och göra om heller. Några inputs?
Fint med gamla grejjer!
har man inte fått bort all gammal fernissa osv så blir det inte så bra med hårdvaxolja. Dessutom bör det behandlas åtskilliga ggr innan man får en bra yta. Det tenderar ju att bli mer slitage på trösklar än t ex golv. Jag hade lackat, men d e jag det
har man inte fått bort all gammal fernissa osv så blir det inte så bra med hårdvaxolja. Dessutom bör det behandlas åtskilliga ggr innan man får en bra yta. Det tenderar ju att bli mer slitage på trösklar än t ex golv. Jag hade lackat, men d e jag det
Då är vi nog inne på samma linje, det får bli lack. Det är nog dessutom mest likt äldre behandlingar också. Den gamla fernissan går inte att få bort helt utan att slipa bort onödigt mycket av tröskeln, den sitter djupt nere i små häck, det är därför jag väntade med det. Under ny lack tror jag det funkar, men inte vax.
Klicka här för att svara