M
Hej alla matematiker !! Har köpt ett furugolv som är ändspontat på beijer bygg som är 25x157 och 5.35 långa !!! rummen som skall läggas är 2.97x1,80 och det andra rummet är 2,97x2,40 , hur kapar man för minsta spill???

Ola78
Golv bör läggas i rummets längdriktning för att få så långa bitar utan skarv som möjligt. I och med att du har ändspontat så behöver du ju inte tänka på spillet, börja i ett hörn, mät hur lång bit du ska kapa. Biten som blir över börjar du med i nästa varv och så där fortsätter du tills du är klar med rummet.

I rummet som är 2,97*2,40 kan du ju lägga det på det hållet som är 2,40, på så sätt får du ut 2 bitar och en spillbit på en halv meter ungefär. Dessutom får du ju inga skarvar då. En del tycker i och för sig att skarvarna på ett golv ger det lite mer liv så det är ju en smaksak. Här kan du ladda ner en PDF om hur du lägger trägolv http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/ViewPdf.aspx?Id=32&Kod=&Fid=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0

M
om jag kapar första plankan på 2,97 då blir det 2,38 kvar att börja nästa varv med då fattas det o,59 som jag kapar på nästa planka ,som då blir 4,76 minus 2,97 då måste jag kapa bort 1,79 som jag inte kan använda för då är sponten borta i bägge ändar ??? eller fattar jag fel!!! Tack

Ja, du måste fatta fel. Du kapar alltid i samma ände. De enda spillbitarna som blir är om det blir väldigt lite kvar på nån bit, nån dm sådär, då använder man inte den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.