Hej!
VI skall lägga in ett nytt golv och vi har betongplatta med golvvärme.
Funderingarna går åt laminat då vi har två hundar som tror att det är någon form av racerbana i huset och då i synnerhet runt mattid.
Damen vill gärna ha trägolv och har fastnat för ett furugolv som är en andrasortering och därmed billigt.
Frågan är om ett furugolv skulle klara av slitaget utan att det blir alldeles för fult för snabbt. Hur står det sig i hårdhet gentemot andra trägolv?
Alltså: Laminat eller såpat furugolv?
VI skall lägga in ett nytt golv och vi har betongplatta med golvvärme.
Funderingarna går åt laminat då vi har två hundar som tror att det är någon form av racerbana i huset och då i synnerhet runt mattid.
Damen vill gärna ha trägolv och har fastnat för ett furugolv som är en andrasortering och därmed billigt.
Frågan är om ett furugolv skulle klara av slitaget utan att det blir alldeles för fult för snabbt. Hur står det sig i hårdhet gentemot andra trägolv?
Alltså: Laminat eller såpat furugolv?
Furugolv är riktigt mjukt så med tanke på att det ska spatsera en vovve där så skulle jag valt laminat eller kanske en parkett av ett hårt träslag. Har vänner som har ekparkett med två hundar och det blir märken (inte bara repor) även i den.
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Vi har ett furugolv från 1870 som vi slipade och lätt vitpigmenterade när vi flytta in. Som sagts tidigare i tråden tycker jag det repas med värdighet. Hitta ingen bra bild, tog dessa från min hembio
Vi har katt så det repas en del här med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har katt så det repas en del här med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nog kommer det att bli märken i golvet, sen om det blir fint eller inte återstår väl att se....
Hyrde ut huset till en familj med hund och i dörröppningen där var det nästan en grop
Laminat gillar jag inte alls, kallt hårt och halt men det har iof blivit bättre
Kolla på Alloc s vinylplank som klickgolv fast mer åt plastmatta, rätt smidigt att lägga och jag _tror_ dom klarar offentlig miljö så dom är riktigt slitstarka isåfall, du lägger det själv på befintligt golv och kapar med en matt/gips kniv
Annars så lägger du furugolvet och räknar kallt med att byta om 5 10 år
Hyrde ut huset till en familj med hund och i dörröppningen där var det nästan en grop
Laminat gillar jag inte alls, kallt hårt och halt men det har iof blivit bättre
Kolla på Alloc s vinylplank som klickgolv fast mer åt plastmatta, rätt smidigt att lägga och jag _tror_ dom klarar offentlig miljö så dom är riktigt slitstarka isåfall, du lägger det själv på befintligt golv och kapar med en matt/gips kniv
Annars så lägger du furugolvet och räknar kallt med att byta om 5 10 år
Beror även på hundstorlek hur de håller.
Väljer du laminat så satsa på kvalite, du får vad du betalar för.
Finns de som läggs med storlek 2000*200mm och har en matt samt profilerad yta som inte alls blir plastiga eller kallt.
Vi har valt det med en 35kg hund i vårt fritidshus.
Hemma har vi björkgolv och ja det blir repor men även nedtryck i golvet där han tryckt till.
Väljer du laminat så satsa på kvalite, du får vad du betalar för.
Finns de som läggs med storlek 2000*200mm och har en matt samt profilerad yta som inte alls blir plastiga eller kallt.
Vi har valt det med en 35kg hund i vårt fritidshus.
Hemma har vi björkgolv och ja det blir repor men även nedtryck i golvet där han tryckt till.
Skulle tyvärr aldrig lägga en tanke på furugolv om jag inte vore 55+ med bortflugna barn och inga husdjur.
Vi hade nämligen ett vitlaserat furugolv som vi hade stora problem med. Oerhört ömtåligt samt kvistgenomslag som resulterade i att återförsäljaren fick slipa om det efter 2 år och kastade ut märket från deras produkthylla, något de flesta andra företag också har gjort.
Märket på golvet är välkänt.
Kan tillägga att golvet kostade det tredubblade mot ett bra ekgolv.
Vi hade nämligen ett vitlaserat furugolv som vi hade stora problem med. Oerhört ömtåligt samt kvistgenomslag som resulterade i att återförsäljaren fick slipa om det efter 2 år och kastade ut märket från deras produkthylla, något de flesta andra företag också har gjort.
Märket på golvet är välkänt.
Kan tillägga att golvet kostade det tredubblade mot ett bra ekgolv.
Klicka här för att svara