511 läst ·
8 svar
511 läst
8 svar
Hur blandar man betong utan att det fastnar torrbruk i botten?
Har gjutit en sockel idag med en 120 liters blandare, i varje sats om 50 kg torrbruk har jag behövt gräva loss torrt bruk som fastnat i botten av tumlaren.
Har lagt i torrbruket först, startat och fyllt på med vatten.
Har även testat att lägga i vatten först, men tror det fastnade ännu mer då.
Vad gör jag för fel? Eller brukar man behöva stanna blandaren och gräva i botten?
Vad gör jag för fel? Eller brukar man behöva stanna blandaren och gräva i botten?
För mig brukar det lösa sig om jag häller i vatten först och sedan, i mitt fall, grovbetong i påse. Brukar hälla i vattnet först även när jag blandar sand, ballast och cement just för att slippa det problemet du beskriver. Prova också att tippa ner tombolan ett hack till så den är mer horisontell.
Bästa svaret
Gäller att ha rätt lutning på tombolan samt vatten i och låta den gå runt så att det blir blött inuti..haha5810 skrev:
Har gjutit en sockel idag med en 120 liters blandare, i varje sats om 50 kg torrbruk har jag behövt gräva loss torrt bruk som fastnat i botten av tumlaren.
Sedan häller du i torrbruket och vatten efter konsistens, sedan ska det blanda sig ex. antal minuter (står på säcken) men man behöver tilta tombolan lite extra emellan åt så att det i botten ramlar loss..
Sedan är det viktigt att rengöra ordentligt för varje gång det fastnar bruk gör det svårare att hålla rent nästa gång..
Vatten först. Nät man blandat ett antal säckar (efter nån h), kan man kasta i ett par spadar grus och ordenligt med vatten och det lösa upp ev halvhärdad betong som börjat fastna, och låta det snurra. Brukar lösa upp en hel del av problemen.
Sen kan man fortsätta nån h till. Manipulera ser om det behövs...
Bättre att kasta in en skyffel makadam 16/32, naturgrus eller grus med noll fraktion i rensar sämre och gör inte tombolan lika ren som vassa stenar.B BSOD skrev:Vatten först. Nät man blandat ett antal säckar (efter nån h), kan man kasta i ett par spadar grus och ordenligt med vatten och det lösa upp ev halvhärdad betong som börjat fastna, och låta det snurra. Brukar lösa upp en hel del av problemen.
Som nämnt tidigare. Alltid vatten först, och aldrig fel med lite grus/8/16 i.
Personligen är jag förvånad att så många väljer att använda ordinär tombola vid betonggjutning. Höga lyft, damm i nyllet-höjd-nivå, omständigt och stå o vänta/glo…
Kör alltid med större murbruksbalja och visp, eller ännu hellre blanda direkt i grävmaskinsskopa.//
Personligen är jag förvånad att så många väljer att använda ordinär tombola vid betonggjutning. Höga lyft, damm i nyllet-höjd-nivå, omständigt och stå o vänta/glo…
Kör alltid med större murbruksbalja och visp, eller ännu hellre blanda direkt i grävmaskinsskopa.//
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Töm inte det helt mellan omgångarna utan spara en del.
Klicka här för att svara