M Marina Farina skrev:
Hej, vi har exakt samma dörr och satte idag in ett yale smart code door handel.
Men vill precis som du kunna öppna från utsidan.
Försöker förstå allt som skriva och tolkar det som att om det är hål rakt igenom spanjoletten så kan man ha en kolv som går mellan de två handtagen och så så sätt kunna öppna från utsidan (om man först låst upp med ex appen).

Tolkar jag det hela rätt då eller har du löst det på annat sätt.

Idag har vi endat en täckskiva på utsidan (vet inte om det suttit ett handtag på utsidan innan.
Lossa på utsidan och se om det är förberett med hål på utsidan för handtagets sprint/fyrkantspinne.
Spanjoletter har genomgående hål i handtagsroddaren och det ska användas en handtagskoppling som sitter i den yttre halvan så fyrkantspinnen på insidans handtag går igenom spanjoletten och därefter sitter en handtagskoppling som kopplar ihop utsidans handtags fyrkantspinne.

• Gilla
Marina Farina
  • Laddar…
M Marina Farina skrev:
Hej, vi har exakt samma dörr och satte idag in ett yale smart code door handel.
Men vill precis som du kunna öppna från utsidan.
Försöker förstå allt som skriva och tolkar det som att om det är hål rakt igenom spanjoletten så kan man ha en kolv som går mellan de två handtagen och så så sätt kunna öppna från utsidan (om man först låst upp med ex appen).

Tolkar jag det hela rätt då eller har du löst det på annat sätt.

Idag har vi endat en täckskiva på utsidan (vet inte om det suttit ett handtag på utsidan innan.
Hej, ok, nej jag har inte undersökt detta vidare ännu. Om/när vi gör detta så får en låssmed fixa det tänker jag.

J jope76 skrev:
Vi har en Elitfönster altandörr med invändig låscylinder Assa 1209. Vi funderar på att skaffa ett Yale Code Handle för att slippa nyckel, men jag är lite fundersam om det kommer fungera och vara säkert. Det är främst låscylindern jag tänker på, den kommer ju inte användas alls med Yale utan låsningen sitter då i själva handtaget. Kommer det fungera bra och blir det en lika säker lösning som med låscylinder om någon försöker bryta upp utvändiga handtaget etc?
Vi har köpt en sådan dörr. Låset ser exakt ut dim
På bilden. Min fråga är hur svårt är det att byta lås cylinder? Han vi köpte dörren så han ville inte ge oss någon nyckel till dörren då hade fått nycklar till hans hus.

B Bengt65 skrev:
Vi har köpt en sådan dörr. Låset ser exakt ut dim
På bilden. Min fråga är hur svårt är det att byta lås cylinder? Han vi köpte dörren så han ville inte ge oss någon nyckel till dörren då hade fått nycklar till hans hus.
Vanligtvis är det inte speciellt svårt att byta låscylinder om det är lika som i bild i trådstarten men din dörr är låst vilket gör det hela svårare att demontera.
Du behöver en oval inside låscylinder med lång medbringare samt ska medbringaren kapas så den har samma längd som den befintliga låscylindern.
Ofta sitter dom endast med vanliga skruvar då den nedersta skruven täcks av handtaget vilket försvårar demontering när dörren är låst.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Vanligtvis är det inte speciellt svårt att byta låscylinder om det är lika som i bild i trådstarten men din dörr är låst vilket gör det hela svårare att demontera.
Du behöver en oval inside låscylinder med lång medbringare samt ska medbringaren kapas så den har samma längd som den befintliga låscylindern.
Ofta sitter dom endast med vanliga skruvar då den nedersta skruven täcks av handtaget vilket försvårar demontering när dörren är låst.
Dörren är olåst men har som sagt ingen nyckel.

B Bengt65 skrev:
Om den är olåst så är det 3+2st skruvar att lossa för att byta låscylinder.
Om den sitter med vanliga skruv så är det inga konstigheter, envägsskruv är bökigare att lossa.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om den är olåst så är det 3+2st skruvar att lossa för att byta låscylinder.
Om den sitter med vanliga skruv så är det inga konstigheter, envägsskruv är bökigare att lossa.
Tacksam för svaret

B Bengt65 skrev:
tack för hjälp ny låscylinder är monterad! 425:- på hornbach

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.