Vi har en Elitfönster altandörr med invändig låscylinder Assa 1209. Vi funderar på att skaffa ett Yale Code Handle för att slippa nyckel, men jag är lite fundersam om det kommer fungera och vara säkert. Det är främst låscylindern jag tänker på, den kommer ju inte användas alls med Yale utan låsningen sitter då i själva handtaget. Kommer det fungera bra och blir det en lika säker lösning som med låscylinder om någon försöker bryta upp utvändiga handtaget etc?
Eftersom du har trycke/handtag på utsidan också så kommer det INTE att fungera med kodhandtag på insidan.
Själva låsningen sitter inne i spanjoletten, så för att det ska fungera så måste det elektroniska låset ha en "pinne"/medbringare som går in i spanjoletten.
Själva låsningen sitter inne i spanjoletten, så för att det ska fungera så måste det elektroniska låset ha en "pinne"/medbringare som går in i spanjoletten.
Det går men då får du ett låsbart handtag istället för att du låser spanjoletten.
Yale Smart Code handle Window levereras med två olika täckskyltar där den ena är längre och täcker motsvarande standard som det du har idag.
Antingen tas låscylindern bort helt eller så kan man ha både code handle och låscylinder, om låscylindern är låst så går det då inte att öppna med Yale code handle.
Till ett låsbart handtag används en handtagskoppling som brister om någon försöker tvinga upp handtaget på utsidan.
Angående om det är lika säker beror på flera faktorer, normalt godtar ditt försäkringsbolag att du använder ett låsbart handtag som Yale Smart Code handle Window.
https://yalehome.se/media/wysiwyg/S...tblad_Yale_Code_Handle_Hemsedal_yale_mall.pdf
https://yalehome.se/media/wysiwyg/Yale-Code-Handle-Manual.pdf
Yale Smart Code handle Window levereras med två olika täckskyltar där den ena är längre och täcker motsvarande standard som det du har idag.
Antingen tas låscylindern bort helt eller så kan man ha både code handle och låscylinder, om låscylindern är låst så går det då inte att öppna med Yale code handle.
Till ett låsbart handtag används en handtagskoppling som brister om någon försöker tvinga upp handtaget på utsidan.
Angående om det är lika säker beror på flera faktorer, normalt godtar ditt försäkringsbolag att du använder ett låsbart handtag som Yale Smart Code handle Window.
https://yalehome.se/media/wysiwyg/S...tblad_Yale_Code_Handle_Hemsedal_yale_mall.pdf
https://yalehome.se/media/wysiwyg/Yale-Code-Handle-Manual.pdf
Redigerat:
Jag har en följdfråga på det om du kanske vet.1 123abc skrev:Det går men då får du ett låsbart handtag istället för att du låser spanjoletten.
[länk]
[länk]
Jag sitter i samma situation där altandörr har lås av samma typ som TS.
Skyltarna som Yale handaget levereras med har ju inte hål för cylinder eller låsvred. Om man då skulle vilja sätta code handle på insidan och vill kunna låsa med nyckel också. Är det så att man behåller originalskylten och sedan sätter handtaget på den. Brukar det passa. För att börja med håltagning i yaleskylten så att man får in låset i den misstänker jag blir svårt att få snyggt.
Varför ha kvar låscylinder om du låser med ett handtag istället.S steffo_b skrev:Jag har en följdfråga på det om du kanske vet.
Jag sitter i samma situation där altandörr har lås av samma typ som TS.
Skyltarna som Yale handaget levereras med har ju inte hål för cylinder eller låsvred. Om man då skulle vilja sätta code handle på insidan och vill kunna låsa med nyckel också. Är det så att man behåller originalskylten och sedan sätter handtaget på den. Brukar det passa. För att börja med håltagning i yaleskylten så att man får in låset i den misstänker jag blir svårt att få snyggt.
Vad är det du vill uppnå?
Anledningen till min fundering är tvådelad.1 123abc skrev:
Dels misstänker jag att handtaget inte är lika starkt som när man har ett lås som låser i spanjoletten. Men det kanske inte är fallet.
Den andra är att jag är i färd med att byta fönster och altandörrar och får dörrar från NorDan. Dom verkar ha en större storlek på skylten invändigt. (Ser så ut på bilderna) än vad stora skylten som följer med Yale Code handle vilket betyder att den stora täckskylten som följer med Yale handtaget inte kommer att täcka hela ytan invändigt.
Så jag undrar om det är så att det borde gå att ha kvar den gamla invändiga skylten och transplantera Yale handtaget till den
Men jag misstänker att det är något som jag får undersöka när jag har dörrarna på plats och faktiskt kan mäta vad de faktiska måtten är. Det kan ju hända att dom i verkligheten har mått som stämmer med Yales stora skylt. Kom fram till att vi nog gärna ville köra med Yale code handle först efter att beställningen på altandörrarna var lagd så jag hade inte funderat över det tidigare.
Och NorDan har inte några mått angivna för sina NDTech dörrar vad gäller skylten på insidan.
attt det tog tid för mig att svara här beror på att av någon anledning så hade notifieringsmailet fastnat i spamfiltret.Sjukt irriterande.
Redigerat:
Det låsbara handtaget räcker som låsning.S steffo_b skrev:Anledningen till min fundering är tvådelad.
Dels misstänker jag att handtaget inte är lika starkt som när man har ett lås som låser i spanjoletten. Men det kanske inte är fallet.
Den andra är att jag är i färd med att byta fönster och altandörrar och får dörrar från NorDan. Dom verkar ha en större storlek på skylten invändigt. (Ser så ut på bilderna) än vad stora skylten som följer med Yale Code handle vilket betyder att den stora täckskylten som följer med Yale handtaget inte kommer att täcka hela ytan invändigt.
Så jag undrar om det är så att det borde gå att ha kvar den gamla invändiga skylten och transplantera Yale handtaget till den
Men jag misstänker att det är något som jag får undersöka när jag har dörrarna på plats och faktiskt kan mäta vad de faktiska måtten är. Det kan ju hända att dom i verkligheten har mått som stämmer med Yales stora skylt. Kom fram till att vi nog gärna ville köra med Yale code handle först efter att beställningen på altandörrarna var lagd så jag hade inte funderat över det tidigare.
Och NorDan har inte några mått angivna för sina NDTech dörrar vad gäller skylten på insidan.
attt det tog tid för mig att svara här beror på att av någon anledning så hade notifieringsmailet fastnat i spamfiltret.Sjukt irriterande.
Jag sökte lite snabbt och på den dörren jag fann är det en fallkolvsspanjolett och då är inte Yale Code Handle rätt lösning så räkna inte med att flytta det handtaget till de nya dörrarna.
https://www.nordan.se/produkter/ntech/tra/fonsterdorr
Att det inte funkar på fallkolv står ju specat på Yale. Men vad jag kan se så står det att det är hakkolvsspanjolett.1 123abc skrev:
Text från din länk.
Den har även en förhöjd säkerhet tack vare kraftiga gångjärn med bakkantstift och hakkolvsspanjolett.
Jag tror att fallkolv är tillval på deras altandörrar. Standard är hakkolvsspanjolett.
Men det lär i vart fall vara en bra idé att vänta tills jag har dörrarna på plats för att se om det är mått och konstruktion som gör att ett Yale passar. Annars får jag helt enkelt nöja mig med att låsa med nyckel. Det är ju inte så att det egentligen är något stort problem om det skulle vara så.
Men då vet jag i alla fall att yale handtaget i sig ska vara tillräckligt starkt för att räcka som lås.
Fallkolv, hakkolv, kilkolv, etc, vad är vad;
https://www.stgeorge.se/guide-om-spanjoletter#spanjolettyper
https://www.stgeorge.se/guide-om-spanjoletter#kolvar
https://www.stgeorge.se/guide-om-spanjoletter#spanjolettyper
https://www.stgeorge.se/guide-om-spanjoletter#kolvar
Lånar gärna tråden egentligen för samma fråga, har läst igenom ovan men förstår inte riktigt de här tekniska bitarna.
Vi har i nuläget ett identiskt handtag på insidan som TS har, men ingenting alls på utsidan. Önskar byta insidan till Yale Code Handle och komplettera med ett handtag på utsidan, utan möjlighet till låsning på utsidans handtag för det skulle istället ske med knappsats och/eller app, tänkte jag.
Kan man då montera Yale på insidan och t.ex. detta på utsidan?
https://www.specialbeslag.se/produk...MI8NDqo46XkAMVTg-iAx03Ai_NEAEYASADEgIPKPD_BwE
Vi har i nuläget ett identiskt handtag på insidan som TS har, men ingenting alls på utsidan. Önskar byta insidan till Yale Code Handle och komplettera med ett handtag på utsidan, utan möjlighet till låsning på utsidans handtag för det skulle istället ske med knappsats och/eller app, tänkte jag.
https://www.specialbeslag.se/produk...MI8NDqo46XkAMVTg-iAx03Ai_NEAEYASADEgIPKPD_BwE
Huruvida det går att få till ett handtag på utsidan beror ju på om du kan ta hål på utsidan av dörren för att få igenom fyrkantsbulten och fästa handtaget utan att påverka den strukturella integriteten hos dörren. Sen beror det på hur spanjoletten ser ut. Om den tillåter Genomgående fyrkantsbult eller om det inte är något hål i metallen i den för att få igenom en sådan.B BAv11 skrev:Lånar gärna tråden egentligen för samma fråga, har läst igenom ovan men förstår inte riktigt de här tekniska bitarna.
[länk]
Men förutsatt att spanjoletten har hål för fyrkantsbulten i båda sidor och det går att ta hål på utsidan av dörren på ett snyggt sätt så ska det (förutsatt att storleken på skylten på insidan överensstämmer med Yales Långskylt) bara vara att ersätta handtaget med ett yale handtag och sedan sätter du ett vanligt handtag på utsidan. Utan lås. Men då ska du såklart se till att fyrkantsbulten du sätter dit har brottanvisning så att handtaget på utsidan går av om någon försöker bryta upp det.
Lås på utsidan är inte någon bra idé för då kommer du inte att kunna öppna dörren inifrån om det är låst på utsidan och inte från utsidan heller. Dvs du måste gå runt huset och låsa upp låset på utsidan och sedan gå runt och in igen för att låsa upp och öppna inifrån.
Möjligen om du väljer den uppkopplade varianten på Yales Handtag och det går att koppla till en extern knappsats men det vågar jag inte svara på.
så har i alla fall jag fattat det.
Ok, tack för svar. Jag vet tyvärr inte mer än vad bilden visar. Ska nog låta en låssmed titta på detta för säkerhets skull. Nej precis, det ska ju inte vara ngt lås på utsidan, bara Yales separata knappsats som styr låset på insidan.S steffo_b skrev:Huruvida det går att få till ett handtag på utsidan beror ju på om du kan ta hål på utsidan av dörren för att få igenom fyrkantsbulten och fästa handtaget utan att påverka den strukturella integriteten hos dörren. Sen beror det på hur spanjoletten ser ut. Om den tillåter Genomgående fyrkantsbult eller om det inte är något hål i metallen i den för att få igenom en sådan.
Men förutsatt att spanjoletten har hål för fyrkantsbulten i båda sidor och det går att ta hål på utsidan av dörren på ett snyggt sätt så ska det (förutsatt att storleken på skylten på insidan överensstämmer med Yales Långskylt) bara vara att ersätta handtaget med ett yale handtag och sedan sätter du ett vanligt handtag på utsidan. Utan lås. Men då ska du såklart se till att fyrkantsbulten du sätter dit har brottanvisning så att handtaget på utsidan går av om någon försöker bryta upp det.
Lås på utsidan är inte någon bra idé för då kommer du inte att kunna öppna dörren inifrån om det är låst på utsidan och inte från utsidan heller. Dvs du måste gå runt huset och låsa upp låset på utsidan och sedan gå runt och in igen för att låsa upp och öppna inifrån.
Möjligen om du väljer den uppkopplade varianten på Yales Handtag och det går att koppla till en extern knappsats men det vågar jag inte svara på.
så har i alla fall jag fattat det.
Dom viktiga sakerna som jag fattar det är. Finns det hål i metallen i spanjoletten för att trä igenom en fyrkantsbult som räcker ut och är det sedan bara trä i dörren som behöver håltas. Då borde det gå ur det perspektivet.B BAv11 skrev:
Men det bygger på att hålmåtten är 41 mm cc på de nedre hålen och 73 till det övre hålet. Då stämmer hålen med Yales skylt. Uppfyller du båda dessa så ska det gå att lösa som jag fattar det. Men det är nog en bra idé att låta en låssmed kolla på det.
Ett annat alternativ är ju att bara ersätta handtaget på insidan med ett Yale och sedan bara fästa en knopp på utsidan. Då kan du dra upp dörren utifrån om den är öppnad (handtaget uppdraget) från insidan. Dvs du kan skjuta igen dörren och ändå kunna öppna den och ta dig in.
Det går att göra så som du tänkt men du länkar ett högersvängt handtag till utsidan enligt bild ska du ha ett vänstersvängt.B BAv11 skrev:Lånar gärna tråden egentligen för samma fråga, har läst igenom ovan men förstår inte riktigt de här tekniska bitarna.
[länk]
Du måste även använda en handtagskoppling t.ex 833/16
Hej, vi har exakt samma dörr och satte idag in ett yale smart code door handel.B BAv11 skrev:Lånar gärna tråden egentligen för samma fråga, har läst igenom ovan men förstår inte riktigt de här tekniska bitarna.
[länk]
Men vill precis som du kunna öppna från utsidan.
Försöker förstå allt som skriva och tolkar det som att om det är hål rakt igenom spanjoletten så kan man ha en kolv som går mellan de två handtagen och så så sätt kunna öppna från utsidan (om man först låst upp med ex appen).
Tolkar jag det hela rätt då eller har du löst det på annat sätt.
Idag har vi endat en täckskiva på utsidan (vet inte om det suttit ett handtag på utsidan innan.