Ska bygga ett staket med reglar och armeringsnät runt vår köksträdgård.
Marken (jorden) är full av sprängsten i varierad storlek. En tanke var att gräva och gjuta plintar för reglarna. Men med tanke på all sten undrar jag och markskruv kan göra jobbet lättare?

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
Vi har också en hel del sten och satt upp stolpar med armeringsnät. Vi valde spjut och hur man än gör är det nån rackare som blir sned, tror det är samma med skruv. Att den drar snett när det kommer sten i vägen. 😱

Det är ett helvete att dra ner markskruv för hand i stenig mark kan jag säga från egen erfarenhet. Med stor sannolikhet så träffar man mitt på en sten i något skede och då går den inte längre ner, träffar det mellan stenarna så kan det gå eller så låser den fast sig. detta gäller väl mest om stenarna är större än 20 cm. Är det mindre sten kan det kanske fungera bra.

Är väl nästan bara att prova dra ner en, kostar väl 200 kr styck och så kanske du vill ha två järnspett också för att få ordentligt med vridmoment.
Räkna med att du inte får markskruvarna placerade just där du vill ha dem.

T Talskog skrev:
Det är ett helvete att dra ner markskruv för hand i stenig mark kan jag säga från egen erfarenhet. Med stor sannolikhet så träffar man mitt på en sten i något skede och då går den inte längre ner, träffar det mellan stenarna så kan det gå eller så låser den fast sig. detta gäller väl mest om stenarna är större än 20 cm. Är det mindre sten kan det kanske fungera bra.

Är väl nästan bara att prova dra ner en, kostar väl 200 kr styck och så kanske du vill ha två järnspett också för att få ordentligt med vridmoment.
Räkna med att du inte får markskruvarna placerade just där du vill ha dem.
Är det bättre att gräva och gjuta plintar då?

Du kan ju göra något mitt emellan, går det få ner några oavsett spjut eller skruv sådär ju det bra, de som går snett får du gräva och få upp stenen sedan återfyll och packa.

Protte

• Gilla
Nenyvel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.