5 842 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Fungerande tvättnedkast!
Jag har sökt på forumet och läst de trådar som finns för tvättnedkast mellan våningsplanen. Det jag nu skulle vilja veta från er som nu använder era tvättnedkast, hur fungerar de? Några tips till någon som ännu är på planeringsstadiet?
Ett inlägg berättade att de använt ett PVC-rör på 20 cm i diameter, räcker det? Är just PVC ett bra material för att tvätten lätt glider ned?
Det andra jag undrar över är designen, hur löste ni det på ovanplan? Ser det ut som en tvättkorg utan botten, eller? Vi ska ha detta i skjutdörrsgarderoben i vårt sovrum, det kommer att gå rakt ned i en garderob i tvättstugan, så röret torde inte behöva vara så långt?
Tack på förhand!

Ett inlägg berättade att de använt ett PVC-rör på 20 cm i diameter, räcker det? Är just PVC ett bra material för att tvätten lätt glider ned?
Det andra jag undrar över är designen, hur löste ni det på ovanplan? Ser det ut som en tvättkorg utan botten, eller? Vi ska ha detta i skjutdörrsgarderoben i vårt sovrum, det kommer att gå rakt ned i en garderob i tvättstugan, så röret torde inte behöva vara så långt?
Tack på förhand!
Jag har byggt och installerat ett tvättnedkast.
Formen blev kvadratisk, dels för det är lätt att bygga men främst för att jag inte kom över rör i lämplig storlek.
Det du srev om 200mm tror jag blir väldigt trångt för exempelvis ett par byxor.
Min "låda" byggde jag med innermåtten 250x350mm och det har funkat fint vad jag hört.
Angående utformningen så ser det i garderoben på ovanvåningen nästan ut som ett utedass
Byggde in hela konstruktionen i garderoben (alltså ingen förvaring vid sidan om nerkastet. Höjden blev 700mm ovanför golv för att lätt nå locket som utrustades med självstängande gångjärn så den lättt blev stående i öppet läge om man ville slänga ner mycket tvätt.
På nedervåningen så sammlas tvätten i en trådback i ett skåp bredvid tvättmaskinen.
Formen blev kvadratisk, dels för det är lätt att bygga men främst för att jag inte kom över rör i lämplig storlek.
Det du srev om 200mm tror jag blir väldigt trångt för exempelvis ett par byxor.
Min "låda" byggde jag med innermåtten 250x350mm och det har funkat fint vad jag hört.
Angående utformningen så ser det i garderoben på ovanvåningen nästan ut som ett utedass
På nedervåningen så sammlas tvätten i en trådback i ett skåp bredvid tvättmaskinen.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Köpt ett hus för några månader sedan och i toagarderoben fanns till vår förtjusning ett "hål" ner till tvättstugan. Hålet sitter i botten på garderoben och har ungefär samma form och mått som Elofs. Över hålet har föregående ägare haft ett sunkigt trälock. Det fyrkantiga röret är av trä (nån typ av lackerad plywood) och tvätten glider iaf ner utan motstånd. Dvs om man kastar i ett plagg åt gången.
Eftersom toaletten endast renoverats till 90 % och inte börjat användas ännu, har "hålet" inte ägnats någon energi eller tid. Tanken är dock att bygga/fixa till något som är både användar- och barnvänligt. Jag ser framför mig en lösning där vi förlänger röret uppåt, där ett hyllplan (som har samma mått som garderoben) med passande urtaget hål i och lucka tar vid. Undertill skall det gå att förvara diverse prylar vid sidan av röret.
Jag ser fram emot idéer och tips jag också!
MVH
N
Eftersom toaletten endast renoverats till 90 % och inte börjat användas ännu, har "hålet" inte ägnats någon energi eller tid. Tanken är dock att bygga/fixa till något som är både användar- och barnvänligt. Jag ser framför mig en lösning där vi förlänger röret uppåt, där ett hyllplan (som har samma mått som garderoben) med passande urtaget hål i och lucka tar vid. Undertill skall det gå att förvara diverse prylar vid sidan av röret.
Jag ser fram emot idéer och tips jag också!
MVH
N
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden