Hej. Jag håller på med en renovering av en blocketfyndad Inca Major. Mycket går att läsa sig till på detta eminenta forum men jag har hittills två funderingar som jag inte hittat svar eller lösning på:
1. Klingans axel och dess lager. Jag tycker mig uppfatta visst motstånd/missljud när jag snurrar för hand på axeln (närsågen provkördes i samband med köp hade jag svårt att uppfatta om ljud kom från motor eller lager). Är detta något som bör/skall åtgärdas och i så fall hur? Lagren är ju tätade och vad jag förstår byter man dem inte i en handvändning utan rätt verktyg såsom avdrager eller press.
Film på ljudet:
2. Motorn. Sågen kom med vad jag förstår inte är "originalmotorn" utan en 2hk:s bjässe från lokal Västeråsfirman. Finns det anledning att nedgradera motorn? Jag tycker den verkar skräckinjagande stark och det kommer nog inga tillfällen då jag behöver klyva 80mm ekplank el. likn. Är det 1,5hk som levererades som standard?
1. Klingans axel och dess lager. Jag tycker mig uppfatta visst motstånd/missljud när jag snurrar för hand på axeln (närsågen provkördes i samband med köp hade jag svårt att uppfatta om ljud kom från motor eller lager). Är detta något som bör/skall åtgärdas och i så fall hur? Lagren är ju tätade och vad jag förstår byter man dem inte i en handvändning utan rätt verktyg såsom avdrager eller press.
Film på ljudet:
2. Motorn. Sågen kom med vad jag förstår inte är "originalmotorn" utan en 2hk:s bjässe från lokal Västeråsfirman. Finns det anledning att nedgradera motorn? Jag tycker den verkar skräckinjagande stark och det kommer nog inga tillfällen då jag behöver klyva 80mm ekplank el. likn. Är det 1,5hk som levererades som standard?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
2. Nej du kan köra på den motorn. Hastigheten på axeln är den samma oavsett. (Och fingrarna sågas av lika bra med 1.5hk)
1. Kan du tejpa fast den lösa metallbiten och snurra igen. Ljudet låter inte bra. Är det från lagrena så ska de bytas ja.
Du kan testa att bara smörja lagrena lite.men det är mer av en nödlösning när det låter sådär skulle jag säga.
1. Kan du tejpa fast den lösa metallbiten och snurra igen. Ljudet låter inte bra. Är det från lagrena så ska de bytas ja.
Du kan testa att bara smörja lagrena lite.men det är mer av en nödlösning när det låter sådär skulle jag säga.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Spontant, byt lager!
Låna eller köp rätt verktyg så kommer det gå som en dans.
Och du, slå aldrig på lagret så du belastar lagerkulorna, utan på axeln pressar man på den del som glider på axeln och då motsvarande på ytterdelen.
Lycka till.
Låna eller köp rätt verktyg så kommer det gå som en dans.
Och du, slå aldrig på lagret så du belastar lagerkulorna, utan på axeln pressar man på den del som glider på axeln och då motsvarande på ytterdelen.
Lycka till.
Är det en avdragare jag behöver eller riggar man upp rörstumpar i rätt dimension i en press för att göra en sån här sak?Workingclasshero skrev:
Och tack för noteringen om vad jag inte skall slå på, det brukar vara mitt första tillvägagångssätt annars
Aj då, återkommer under dagen med nytt ljudklipp.Frustrator skrev:
Misstänkte det, får konvertera till handvevat om jag är rädd om fingrarna helt enkelt.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
För att pressa i nya lager använde jag en tving och två rörstumpar.APR skrev:
För mig att jag lyckades få ut de gamla med våld/hemmagjord avdragare.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Många år sen jag gjorde det och har inte kvar incan. Men tror att jag när jag skulle ha ur axeln gjorde såhär:
Planka med hål i samma storlek som utsidan av kullagret, placeras på sidan med remskivan (efter du tagit bort remskivan), ett stöd in mellan lagrena (du vill inte böja aluminiumhuset), sen en tving som spänner mellan sågklingesidan av axeln och bortre plankan. Det svåra är att få ett rakt tryck.
Med reservation för att det kan vart åt andra hållet jag tryckte ut det hela. Hur jag fick loss andra kullagret är jag osäker på, kan vart så osexigt som att jag sågade isär det..
Planka med hål i samma storlek som utsidan av kullagret, placeras på sidan med remskivan (efter du tagit bort remskivan), ett stöd in mellan lagrena (du vill inte böja aluminiumhuset), sen en tving som spänner mellan sågklingesidan av axeln och bortre plankan. Det svåra är att få ett rakt tryck.
Med reservation för att det kan vart åt andra hållet jag tryckte ut det hela. Hur jag fick loss andra kullagret är jag osäker på, kan vart så osexigt som att jag sågade isär det..
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Ok, här kommer nya små filmsnuttar:
1. Utan skrammel från den svarta ringen
2. Lagren smorda med WD40
Antar att det blir nya lager. Jag kikade hos inca-maschinen.ch och specifikationen på lagren är "6204-2RS2 LP A1 05 02". Jag har hittat samma dimension och gummitätat hos kullagret.com men är det även lågfriktion jag skall ha eller går det bra utan?
1. Utan skrammel från den svarta ringen
2. Lagren smorda med WD40
Antar att det blir nya lager. Jag kikade hos inca-maschinen.ch och specifikationen på lagren är "6204-2RS2 LP A1 05 02". Jag har hittat samma dimension och gummitätat hos kullagret.com men är det även lågfriktion jag skall ha eller går det bra utan?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
1. Det ska vara fett i kullager, inte wd40.APR skrev:
Ok, här kommer nya små filmsnuttar:
1. Utan skrammel från den svarta ringen
[video]
2. Lagren smorda med WD40
[video]
Antar att det blir nya lager. Jag kikade hos inca-maschinen.ch och specifikationen på lagren är "6204-2RS2 LP A1 05 02". Jag har hittat samma dimension och gummitätat hos kullagret.com men är det även lågfriktion jag skall ha eller går det bra utan?
2. Jag hade tagit vanliga 6204-2rs2. (Från kullagret exv, Biltema säljer också men vet inte om de är skfs)
Efter lite kvalitetstid i garaget fick jag tillslut ur axeln nu i kväll. Slöjdade till några ekbitar och tog de kraftigaste tvingarna jag hade som ändå inte räckte till. Med lite hjälp av gasolen sa det tillslut pang och så släppte det.
Ny lager hann komma från kullagret.com innan jul. Jag köpte Biltemas innan men tyckte de hade för mycket lagerspel.
Är det någon idé att köra axeln i frysen för att få lite hjälp på traven eller bör jag få fatt på kralligare tvingar ändå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lager hann komma från kullagret.com innan jul. Jag köpte Biltemas innan men tyckte de hade för mycket lagerspel.
Är det någon idé att köra axeln i frysen för att få lite hjälp på traven eller bör jag få fatt på kralligare tvingar ändå?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Axeln i frysen och kullagrena på en 40w lampa. All hjälp man kan få är bra, då kan man finlira mer och slipper gå på ren kraft.APR skrev:
Efter lite kvalitetstid i garaget fick jag tillslut ur axeln nu i kväll. Slöjdade till några ekbitar och tog de kraftigaste tvingarna jag hade som ändå inte räckte till. Med lite hjälp av gasolen sa det tillslut pang och så släppte det.
[bild]
Ny lager hann komma från kullagret.com innan jul. Jag köpte Biltemas innan men tyckte de hade för mycket lagerspel.
Är det någon idé att köra axeln i frysen för att få lite hjälp på traven eller bör jag få fatt på kralligare tvingar ändå?
Klicka här för att svara
