1 131 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Funderingar inför golvvärme vid helrenovering
Huset är 1,5 plan med källargrund. Bärande trästomme med fasadtegel som skall bytas ut mot stående träpanel i samband med totalrenovering. Projekttråd kommer när bygglovet beviljats.
I entréplanet skall vi lägga vattenburen golvvärme. Denna skall anslutas till bef. Ecodan värmepanna (el samt luft/vatten).
Vi har rivit ut det gamla golvet samt 195 mm spån och reglar. Kvar finns nu ett betongbjälklag över källaren. Jag tror att det är 100 mm tjockt.
Nu finns det många olika vägar att gå, alternativen nedan är vad jag hittills tittat på:
Alt. 1:
Förläggning medelst fribärande Uponor Golvvärmekassett 20 el. likv. på 45x90s600 med mellanliggande isolering och bärläkt. Därefter gips eller spån, klinkers alt. parkett.
Alt. 2:
Förläggning medelst Uponor Golvvärmeplåt el. likv. på 45x90s600 med mellanliggande isolering och bärande glespanel 28 x 120. Därefter gips eller spån, klinkers alt. parkett.
Alt. 3:
Förläggning medelst Uponor Golvvärmeplåt el. likv. på spårat golvspån på 45x90s600 med mellanliggande isolering. Därefter gips och klinkers alt. parkett.
Eventuellt byter man ut 90 mm stenullsisoleringen mot 45 mm cellplast. Är lite tveksam till detta då jag nog kommer att behöva kila under reglarna på grund av ojämn betongplatta. Är rädd att 45x45 blir för klent.
Är mycket tacksam för tips, synpunkter och råd!
I entréplanet skall vi lägga vattenburen golvvärme. Denna skall anslutas till bef. Ecodan värmepanna (el samt luft/vatten).
Vi har rivit ut det gamla golvet samt 195 mm spån och reglar. Kvar finns nu ett betongbjälklag över källaren. Jag tror att det är 100 mm tjockt.
Nu finns det många olika vägar att gå, alternativen nedan är vad jag hittills tittat på:
Alt. 1:
Förläggning medelst fribärande Uponor Golvvärmekassett 20 el. likv. på 45x90s600 med mellanliggande isolering och bärläkt. Därefter gips eller spån, klinkers alt. parkett.
Alt. 2:
Förläggning medelst Uponor Golvvärmeplåt el. likv. på 45x90s600 med mellanliggande isolering och bärande glespanel 28 x 120. Därefter gips eller spån, klinkers alt. parkett.
Alt. 3:
Förläggning medelst Uponor Golvvärmeplåt el. likv. på spårat golvspån på 45x90s600 med mellanliggande isolering. Därefter gips och klinkers alt. parkett.
Eventuellt byter man ut 90 mm stenullsisoleringen mot 45 mm cellplast. Är lite tveksam till detta då jag nog kommer att behöva kila under reglarna på grund av ojämn betongplatta. Är rädd att 45x45 blir för klent.
Är mycket tacksam för tips, synpunkter och råd!
Svarar på mitt eget ämne lite då. Kanske hittar någon den här tråden i framtiden och har nytta av den.
Vi har bestämt oss för alternativet med spårat golvspån. Pris för 83 m2 enligt offert från en känd leverantör av VVS. I systemet ingår golvvärmeslang, styrcentral, termostater, monteringsdetaljer etc. Ytbeläggning (parkett, laminat etc. ingår ej).
Priser i SEK ex. moms. och ev. rabatter.
Alt. 1:
45 561 + 5000 spånskivor = 50 561
Alt. 2:
31 373 + 5000 spånskivor + 6640 glespanel = 43 013
Alt. 3:
53 027
Vi har bestämt oss för alternativet med spårat golvspån. Pris för 83 m2 enligt offert från en känd leverantör av VVS. I systemet ingår golvvärmeslang, styrcentral, termostater, monteringsdetaljer etc. Ytbeläggning (parkett, laminat etc. ingår ej).
Priser i SEK ex. moms. och ev. rabatter.
Alt. 1:
45 561 + 5000 spånskivor = 50 561
Alt. 2:
31 373 + 5000 spånskivor + 6640 glespanel = 43 013
Alt. 3:
53 027
Jo, fick det tipset av någon men det där med tunna pågjutningar är ju lite vanskligt. Dessutom kan jag inte göra jobbet själv. Ringde runt till lite firmor som pysslade med betong men de var uppbokade något år framåt allihopa. Försöker greja det mesta själv för att få pengarna att räcka så långt som möjligt.
Som sagt - pågjutning är säkert en bra lösning som du säger men inte just i mitt fall. Man får ju räkna på jobbet lite annorlunda när man ska greja själv.
Som sagt - pågjutning är säkert en bra lösning som du säger men inte just i mitt fall. Man får ju räkna på jobbet lite annorlunda när man ska greja själv.
Klicka här för att svara