8 913 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Funderingar runt nytt FTX system varmt som satan
Ja den skall ju monteras i kanal, den kanalgivaren som följde med mitt heru100 var cirka 100mm och hade en förtjockning av gummi cirka 70mm ner på givaren, där skall den ju täta mot hålet i kanalen. Nog borde din givare se likadan ut? Det är väl bara att montera eller ringa en installatör om du inte fixar det? Toppen av givaren skall ej vara närmare än 28,5 millimeter från kanten av kanalen. 
Jag antar att du har avaktiverat eleftervärmaren när du har ställt den på det viset?JOW skrev:
Givetvis, det är nästan hela grejen att köpa ett aggregat med roterande växlare, att man inte måste ha elvärmaren inkopplad. Samt att jag inte har direktverkande el som värmekälla, så det skulle vara osmart av mig att inte slå av elvärmaren.
Jag tänkte på att värmeväxlaren var avaktiverad på mitt Heru för några dagar sedan, står AV i displayen.
Vad är det som avgör när värmeväxlaren startar/stannar? För det sköts automatiskt antar jag?
Vad är det som avgör när värmeväxlaren startar/stannar? För det sköts automatiskt antar jag?
Ja, om du t.ex. har ställt in aggregatet på tillufttemperatur på 20 grader och frånlufttemperaturen är 25 grader så vill aggregatet inte återvinna något eftersom du då skulle blåsa in varmare luft än 20 grader (beroende på utetemperaturen).
(fiktiva siffror för att åskådliggöra principen)
Då stannar värmeväxlaren.
(fiktiva siffror för att åskådliggöra principen)
Då stannar värmeväxlaren.
Då antar jag att du inte har aktiverat "Sommarkyla". För om du gjort det så kommer värmeväxlaren rotera för att kyla ner den inblåsta luften med den kallare inneluften som ska vädras ut. Sedan måste man givetvis (och dumt nog) också ställa börtemperaturen rätt.Gabbe1 skrev: