1 345 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
funderingar kring Pex i krypgrund
Kan du dela nån bild på rördragningen ?Alltgår skrev:
Har massa offerter på ingång, men jag verkar kunna spara rätt bra med att dra själv, (pressar nog inte själv)
sen om det är pex eller koppar vet jag inte, har en lucka på kanske 70x70cm.
Har tänkt att försöka realisera detta nu.
Fundering som uppstod här var huruvida det är dumt att placera min värmekretsfördelare i krygrunden?
Det är rätt servicevänligt med betongtäcksmatta. så tanken är att sätta upp det med konsol på mittenväggen/hjärtväggen
ca 10 element på nedervåningen.
Fundering som uppstod här var huruvida det är dumt att placera min värmekretsfördelare i krygrunden?
Det är rätt servicevänligt med betongtäcksmatta. så tanken är att sätta upp det med konsol på mittenväggen/hjärtväggen
ca 10 element på nedervåningen.
Redigerat:
Jag hade nog siktat på att ha värmefördelaren nära pumpen för att minimera exponering mot kylan i krypgrunden. Försök undvika dra onödigt mycket rör i krypgrunden, använd PEX T-presskoppling för att dela upp så nära radiatorerna som möjligt. Kanske 4 rör från fördelaren, som sen går till två radiatorer var (om man utgår från din ritning). Och försök isolera så mycket som möjligt som sagt. Så hade jag nog gjort.
Har tyvärr inte så mycket val här då bvp är typ i mitten av huset. Tänkte ev. värmekraftsfördelare eller 6 st RSK 187 06 91. Sen dra alupex med så få kopplingar som möjligt.GregerRil skrev:
Jag hade nog siktat på att ha värmefördelaren nära pumpen för att minimera exponering mot kylan i krypgrunden. Försök undvika dra onödigt mycket rör i krypgrunden, använd PEX T-presskoppling för att dela upp så nära radiatorerna som möjligt. Kanske 4 rör från fördelaren, som sen går till två radiatorer var (om man utgår från din ritning). Och försök isolera så mycket som möjligt som sagt. Så hade jag nog gjort.
Har som sagt en hjärtvägg där nere med.
Har börjat försöka få till nån planlösning.
precis bredvid pannan finns kulvert/instick med färskvatten som går ner i bjälklaget, och även upp till övervåningen, så här kommer säker stammen att få gå.
ev. om jag kunde placera det under trappan tänkte jag.
har förgrenas kallvattnet tror jag. rätt tight utrymme dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte mina vatettefördelare i krypgrunden, hyfsat rakt under värmecentralen. Splittade sen pexen med t-rör nära två radiatorer. 16 mm pex från fördelaren.
PS bra att sätta en avtappningsventil på fördelaren också, jag tog en ballofix med invändig gänga.
PS bra att sätta en avtappningsventil på fördelaren också, jag tog en ballofix med invändig gänga.
ah ok, att splitta pex har jag inte tänkt på. Tänkte att vardera radiator ville ha egen egen framledning/retur från fördelningen.Alltgår skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden