8 399 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Funderingar kring JFB
Visst låter det bra att man kopplar riskgrupper på separat JFB
Behövs det inte en personskyddsautomat/grupp? Låter som en bra lösning, men blir den inte onödigt dyr? Även om visa grupper klarar att ligga på JFB för 300mA?En 300mA för hela centralen och flera 30mA personskyddare för alla uttag och sådant tycker jag känns som en bra lösning.
Det som inte behöver personskyddsautomat sitter direkt efter 300mA brytaren.
Sedan vore det ju gulligt med hjälpkontakter till varje brytare och koppla det till en snygg larmtablå, ev med någon form av signal i huset. Kan ju även byggas vidare så det larmar via telefon etc. Bara fantasin sätter gränser, och plånboken... [bild]
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 20 inlägg
Jo, dyrare blir det. Även fast du kan dra bort kostnaden för lika många dvärgbrytare.
Men smakar det så...
Selektivt och bra.
Bygger man en kåk för några millar så spelar några tusen hit eller dit på en fin central inte så stor roll.
Men smakar det så...
Bygger man en kåk för några millar så spelar några tusen hit eller dit på en fin central inte så stor roll.
Är det ok enligt reglerna att endast installera en 300mA för brandskydd eller krävs personskydd ändå? Antar att jfb 300mA kopplas direkt på inkommande ledning före centralen.
Kör man 300mA på hela anläggningen kanske det är bättre att installera den i mätarskåpet på stolpen utanför(har luftledning) så slipper man rota i inomhuscentralen som har det ganska trångt nu?
Kör man 300mA på hela anläggningen kanske det är bättre att installera den i mätarskåpet på stolpen utanför(har luftledning) så slipper man rota i inomhuscentralen som har det ganska trångt nu?
Självklart är jag intresserad av personskyddet Slugge. En 30mA JFB som personskydd är ett måste! Jag menade med mitt svar till Svantesvartlut att det blir dyrare (onödigt dyrt?) att sätta en 300mA JFB på hela centralen och sedan täcka varje grupp som behöver ett felskydd på 30mA med varsin personskyddsautomat. Det är en väldigt bra lösning, men den blir säkert ganska dyr.
Ett alternativ är att ha allt på 30mA JFB från början och gärna lägga kyl/frys på en separat JFB.
Så vi tycker precis samma
Ja, det finns olika alternativ och det bästa kan variera från fall till fall. Viktigt att tänka på att en 300 mA inte är selektiv mot varken 10 eller 30 mA, då behövs en tidsfördröjd variant.
Men vad sägs om 2 JFB och 1 PSA till utomhusgrupperna, detta borde täcka rätt bra, vill man kan man ha en till VP eller liknande också men sen ska allt motioneras också.
Men vad sägs om 2 JFB och 1 PSA till utomhusgrupperna, detta borde täcka rätt bra, vill man kan man ha en till VP eller liknande också men sen ska allt motioneras också.
Det där var lite slarvigt uttryckt och inte helt korrekt. Selektivitet är ett ord som används för att beskriva en anläggning på systemnivå. Genom att t.ex. sektionera sin anläggning med flera olika jordfelsbrytare kan man välja (selektera) vilka delar som kopplas från vid ett elfel. För att man skall kunna göra det behövs en särskild JFB med tidsfördröjning.Slugge skrev:
Så en mer korrekt beskrivning hade varit: Att sätta en 300 mA i serie med två parallellkopplade jordfelsbrytare, 10 och 30 mA, ger ingen selektivitet i anläggningen eftersom summan av felströmmarna i de två underliggande brytarna kan överstiga 300 mA och därmed bryta hela anläggningen trots att det bara är fel i en av dess delar. För att undvika detta finns det särskilda brytare med tidsfördröjning som ökar sannolikheten att underbrytaren löser först.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo det betyder att om du ex. har 300mA på hela centralen, och sedan skyddar ex. badrummet (som exempel) med 30mA, seriekopplad. Då kommer ett fel i badrummet att lösa ut båda jordfelsbrytarna OM felet ger mer än 300mA felström. Det är alltså inte så att badrummets jordfelsbrytare på 30mA löser ut, och efterssom felet nu är borta så klarar sig den på 300mA. Båda jordelsbrytarna kommer att börja "utvärdera" felet samtidigt och när 30mA jordfelsbrytaren löser så har redan 300mA brytaren bestämt sig för att lösa ut.
Med tidsfördröjd variant menas en brytare som väntar lite med att lösa ut, och hoppas att någon annan skall bryta bort felet (visste inte att det fanns).
Med tidsfördröjd variant menas en brytare som väntar lite med att lösa ut, och hoppas att någon annan skall bryta bort felet (visste inte att det fanns).
Jag vet vad det betyder. När jag läste igenom mitt ursprungliga inlägg tyckte jag det var lite väl spydigt så jag bestämde mig för att själv reda ut det hela istället för att provocera Slugge till att göra det. Nu hann du posta ditt svar innan jag redigerat klart.hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tycker nog att Slugges inlägg var varken slarvigt eller inkorrekt, möjligen kort. Ditt inlägg gjorde inte saken speciellt mycket tydligare. Håll isär serie- och parallellkopplade JFBer, och på små läckströmmar vs större jordfel. Man får en viss grad av selektivitet i tre av dessa 4 kombinationer, så en tidsfördröjd JFB är alltså bara relevant i ett fall. Jag vågar dock inte försöka göra en egen beskrivning själv av dessa fall här och nu... :screwy:Steamboy skrev:Det där var lite slarvigt uttryckt och inte helt korrekt. Selektivitet är ett ord som används för att beskriva en anläggning på systemnivå. Genom att t.ex. sektionera sin anläggning med flera olika jordfelsbrytare kan man välja (selektera) vilka delar som kopplas från vid ett elfel. För att man skall kunna göra det behövs en särskild JFB med tidsfördröjning.
Så en mer korrekt beskrivning hade varit: Att sätta en 300 mA i serie med två parallellkopplade jordfelsbrytare, 10 och 30 mA, ger ingen selektivitet i anläggningen eftersom summan av felströmmarna i de två underliggande brytarna kan överstiga 300 mA och därmed bryta hela anläggningen trots att det bara är fel i en av dess delar. För att undvika detta finns det särskilda brytare med tidsfördröjning som ökar sannolikheten att underbrytaren löser först.
I de allra flesta fall som är vanliga här på BH ska man undvika seriekoppling av både dvärgbrytare och JFB, ger som sagt osäkerhet i selektivitet. Ska i princip aldrig behöva övervägas, man bör alltid kunna undvika detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och skulle man drista sig till att sätta en diazed, dvärg och JFB i serie blir det riktigt besvärligt med selektiviteten 
Efter att ha fått mitt morgonkaffe och lite frisk luft ute i det helt otroligt vackra höstvädret måste jag nog erkänna att jag trots allt vaknade på fel sida idag. Jag tror det jag tänkte i morse var att en vanlig besökare här i forumet skulle kunna läsa inlägget som att det hade med att 300 mA inte var "selektiva" gentimot "vanliga" 10 mA- och 30 mA-brytare. Dvs; Att det skulle ha något med felströmsnivån. Så är ju inte fallet utan den springande punkten är ju att brytaren helt oavsett nivå måste ha fördröjd utlösning. Men nu känns det inte längre som ett vettigt resonemang! 
Det här med att seriekoppla en 300mA jfb med en 30mA, båda typ A. Hur ofta löser egentligen 300mA jfb om ett fel uppstår? Vid en ren "kraftig" kortslutning kan jag förstå det. Många gånger går ju säkringen innan jfb löst ut, men i alla andra mindre fall. Är det verkligen så känsligt? Som det beskrivs här får man uppfattningen att det är ett rent lotteri vilken jfb som löser ut vid minsta lilla fel. Kopplar man en 30mA i serie är det ju så, men med en 300mA först?
Jag har testat ovanstående med 7-8 olika 30mA och inte lyckats få med 300mA jfb fastän jag även matade på med 300mA på 30mA jfb. Då hade även den större än utlösningstid på ca 18ms, vilket får anses som snabbt. Det kanske inte går att få till det med min fluke, men det gick med 30mA i serie?
Nu hade jag inte tänkt koppla som ovanstående utan jag har bara lite svårt att få det att gå ihop i min tankevärld. Jag skulle vilja säga/tro att det funkar i många fall, men garanterad selektivitet får man inte. Har nog läst på tillverkarnas sidor men tycker inte att det beskrivs så bra. Det är väl tåligheten mot stötströmmar som det hela handlar om?
Jag har testat ovanstående med 7-8 olika 30mA och inte lyckats få med 300mA jfb fastän jag även matade på med 300mA på 30mA jfb. Då hade även den större än utlösningstid på ca 18ms, vilket får anses som snabbt. Det kanske inte går att få till det med min fluke, men det gick med 30mA i serie?
Nu hade jag inte tänkt koppla som ovanstående utan jag har bara lite svårt att få det att gå ihop i min tankevärld. Jag skulle vilja säga/tro att det funkar i många fall, men garanterad selektivitet får man inte. Har nog läst på tillverkarnas sidor men tycker inte att det beskrivs så bra. Det är väl tåligheten mot stötströmmar som det hela handlar om?
