Haft tanken på att låta installera jordfelsbrytare och har några funderingar.

Går det att mäta upp en anläggning innan installation av jordfelsbrytare så att man vet vilka läckströmmar man har och var dessa finns? Om jag har förstått det rätt så har alla elinstallationer, även en korrekt utförda, strömmar som läcker och kan bli ett problem med jfb, att den löser ut.

Hur väl skyddar jfb mot brand? Om ström leds mellan nolla och fas tex i en dålig isolering eller skadad kabel kan väl brand uppstå även med jordfelsbrytare eftersom den inte bryter?
 
Visst går det att mäta läckströmmar. Det finns instrument av flera tillverkare som mäter sånt.

Har du nya skärmade kablar, finns det schablonvärden att räkna på över diverse maskiner.

Har du gammal kulo har du nog en del läckström kan jag tänka mig.

En jfb finns i, vad jag vet, två utföranden.
Personskydd, löser vid 35mA och brandskydd löser vid 300mA.

Att det kan börja brinna även med en jfb installerad, stämmer.
Så länge det går lika mycket ström fasen ut som det gör i nollan tillbaka så löser den inte.

Lycka till.
 
Är mestadels kulo, ca 20-30 år gammal, i installationen. Det kan alltså bli problem att köra med ett personskydd då? Hur brukar man göra i såna fall? Drar man om elen helt och hållet då?

I mitt fall är jag först och främst ute efter brandskydd. Men jag tycker 300mA låter högt för det ger ju knappt 70W effektutveckling innan jfb bryter. Tänker mig en 60w lampa och den kan ju sätta fyr på de flesta brännbara material. Jag kanske tänker knasigt här?:)
 
Det kan då behövas två eller fler JFBer, inte bara för läckströmmarnas skulle utan också för att sektionera så att inte hela huset blir mörkt. Det är t.ex bra att lägga uttag utomhus mm på en JFB. Jag har faktiskt inte hört talas om någon som haft problem med att de naturliga läckströmmarna varit för höga(?!). När JFBn löser är det vanligen ett fel den löser för.

Har du gamla värmeapparater som en gammal spis, elpatroner etc så kan de redan vara trasiga (utan att det märks idag) och lösa JFBn direkt. Så där kan det bli en extrakostnad.

Att gamla kulokablar skulle vara ett problem har jag inte hört talas om.
 
Då är alltså inte en jordfelsbrytare alltid ett skydd mot brand om kabeln utsatts för mekanisk skada som att möss har gnagt sönder isoleringen eller någon har gjort för liten böjradie på kabeln. Risken är lika stor att fas/nolla börjar leda ström mellan sig som att få en differens på strömmarna som löser ut jfb.
 
Näe, risken att en mekanisk yttre skada leder till jordfel är nog betydligt högre än kortslutning fas-nolla, speciellt med skärmad kabel som Kulo och liknande. Men det kan ju naturligtvis hända.
 
Haft tanken på att låta installera jordfelsbrytare och har några funderingar.

Går det att mäta upp en anläggning innan installation av jordfelsbrytare så att man vet vilka läckströmmar man har och var dessa finns? Om jag har förstått det rätt så har alla elinstallationer, även en korrekt utförda, strömmar som läcker och kan bli ett problem med jfb, att den löser ut.

Hur väl skyddar jfb mot brand? Om ström leds mellan nolla och fas tex i en dålig isolering eller skadad kabel kan väl brand uppstå även med jordfelsbrytare eftersom den inte bryter?
Visst går det mäta läckströmmar som Mackan999 skriver. Många elektriska apparater läcker ström, vilket kan leda till att en JFB löser om det blir för många såna apparater.

Jordfelsbrutare är gjorda för:
alt1: 300mA. Fungerar som brandskydd. Det kan brinna ändå. Har råttor gnagt på kabeln så ledaren har en mindre dimension blir den varmare av samma ström och kan få närliggande material att brinna. Dock får säkert råttan ström genom kroppen när den gnager vilket gör att den strömmen tar sig någon annan väg än tillbaka till nollan --> JFB löser pga läckströmmar/felströmmar.

alt2: 30mA, INTE 35mA som mackan999 skriver. Fungerar som personskydd. Dock är en 30mA JFB godkänd om den bryter från 15mA och upp till 30mA, antar att det är svårt att få till noggranheten där... Är det nödvändigt kan man ju fördela centralen på fler än en JFB. tänk även på att lägga grupper för kyl och frys utanför JFB! Synd om JFB löser och all mat blir förstörd. Dessa uttag är ju aldrig åtkomlig ändå...

Om ström leds mellan nolla och fas har du en kortslutning och då löser säkringen istället :-).
 
Redigerat:
Riktigt gamla kulokablar kan vara problem, men då pratar vi om äldre saker än 20 - 30 år, de kablarna har inte ens nått puberteten ännu.

En målare jag anlitade berättade att när han målade ne vägg i en äldre lägenhet så började plötsligt telefonen att ringa konstigt i lägenheten.

Det visade sig att på väggen han målade gick det dels en gammal teleledning som var spikad "mellan trådarna". Tydligen hade spiken skadat isoleringen. Dels en riktigt gammal kuloledning, med metallhölje. Krypströmmarna från kulon drev ringklockan i telefonen, med den blöta färgen som ledare.
 
Precis dom jag menade. Gamla tjärlindade ledare med metall hölje. Dessa är garanterat en felkälla för jfb och bör bytas ut.
 
Fredriq skrev:
tänk även på att lägga grupper för kyl och frys utanför JFB! Synd om JFB löser och all mat blir förstörd. Dessa uttag är ju aldrig åtkomlig ändå...
Visserligen har elsäkerhetsexperterna en gång svarat att det är den normala användningen av ett uttag som gäller, dvs man behöver inte ta hänsyn till att en kyl går att dra fram och därmed göra uttaget tillgängligt för allmänbruk.

Men så resonerar inte majoriteten av installatörerna idag, utan kyl/frys har sin naturliga plats bakom en JFB precis som resten av huset.
 
Visserligen har elsäkerhetsexperterna en gång svarat att det är den normala användningen av ett uttag som gäller, dvs man behöver inte ta hänsyn till att en kyl går att dra fram och därmed göra uttaget tillgängligt för allmänbruk.

Men så resonerar inte majoriteten av installatörerna idag, utan kyl/frys har sin naturliga plats bakom en JFB precis som resten av huset
Alltid bra att det läggs över JFB om det kan tänkas användas till annat. men man bör tänka på risken att kyl och frys kan slås ut då. Självklart kan man lägga kyl och frys på en separat JFB om man önskar, så får man funktionen även där....
 
Fredriq skrev:
Alltid bra att det läggs över JFB om det kan tänkas användas till annat. men man bör tänka på risken att kyl och frys kan slås ut då. Självklart kan man lägga kyl och frys på en separat JFB om man önskar, så får man funktionen även där....
Men då märker man inte om JFB för kyl/frys löser ut, innan det börjar rinna ut vatten på golvet. Bättre att koppla riskgrupper som utomhusuttag och våtrum på separat JFB.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Men då märker man inte om JFB för kyl/frys löser ut, innan det börjar rinna ut vatten på golvet. Bättre att koppla riskgrupper som utomhusuttag och våtrum på separat JFB.
Man använder kyl/frys varje dag i normala fall. Nog märker man om det inte är kallt/lampan inte lyser? Under natten och om man är bortrest är väl de gånger man inte har möjlighet att märka nåt och då har ju vattnet hunnit ut på golvet i vilket fall. SEK skriver i SS437 01 45, utgåva 4: "Uttag för kyl- och frysenheter ansluts till särskild gruppledning för att möjliggöra inkoppling av separat jordfelsbrytare". Finns det andra bra sätt att indikera att en JFB har löst?
 
Fredriq skrev:
Finns det andra bra sätt att indikera att en JFB har löst?
Koppla kyl och frys på samma JFB som resten av innomhuselen, så blir hela anläggningen en mycket tydlig indikator.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En 300mA för hela centralen och flera 30mA personskyddare för alla uttag och sådant tycker jag känns som en bra lösning.
Det som inte behöver personskyddsautomat sitter direkt efter 300mA brytaren.

Sedan vore det ju gulligt med hjälpkontakter till varje brytare och koppla det till en snygg larmtablå, ev med någon form av signal i huset. Kan ju även byggas vidare så det larmar via telefon etc. Bara fantasin sätter gränser, och plånboken... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.