574 läst ·
3 svar
574 läst
3 svar
Reglering av golvvärme, information, råd, diskussion
Hej.
Jag har en tidigare tråd här om golvvärme där jag lärde mig mycket men nu vill jag lära mig mer.
Vi har 8 slingor golvvärme från en golvvärmefördelare. Denna matas från en bergvärmepump.
Golvvärmefördelaren är fast, dvs ingen reglering av innetemperatur sker där. Bergvärmepumpen har en termostat inne och en ute och reglerar husets temperatur efter bästa förmåga.
Leverantören av golvvärme inklusive golvvärmefördelaren har säljer utrustning att koppla in som gör det möjligt att reglera varje slinga för sig.
Denna utrustning består, om jag förstått rätt, av en Gateway ( till vilken en app kan ansluta), en Basenhet och per rum termostat och Ställdon för flödet i slingan. Funktionellt pratar Gateway med Basenhet som styr Ställdon.
Hoppas jag förstått rätt?
Priset för detta är .... väl tilltaget.... vilket får mig fundera över andra lösningar vilket leder till frågan, följer dessa enheter någon typ av standard?
Ställdonet ser ut att vara någon typ av motor som ska vrida på en axel. Denna axelkoppling, är den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar kommunicerar över wifi, men hur pratar den med Basenheten.
Jag är nyfiken på om det skulle gå bygga ett regler system runt Home Assistant och standarddelar att handla på internet.
Ordet är fritt.
Jag har en tidigare tråd här om golvvärme där jag lärde mig mycket men nu vill jag lära mig mer.
Vi har 8 slingor golvvärme från en golvvärmefördelare. Denna matas från en bergvärmepump.
Golvvärmefördelaren är fast, dvs ingen reglering av innetemperatur sker där. Bergvärmepumpen har en termostat inne och en ute och reglerar husets temperatur efter bästa förmåga.
Leverantören av golvvärme inklusive golvvärmefördelaren har säljer utrustning att koppla in som gör det möjligt att reglera varje slinga för sig.
Denna utrustning består, om jag förstått rätt, av en Gateway ( till vilken en app kan ansluta), en Basenhet och per rum termostat och Ställdon för flödet i slingan. Funktionellt pratar Gateway med Basenhet som styr Ställdon.
Hoppas jag förstått rätt?
Priset för detta är .... väl tilltaget.... vilket får mig fundera över andra lösningar vilket leder till frågan, följer dessa enheter någon typ av standard?
Ställdonet ser ut att vara någon typ av motor som ska vrida på en axel. Denna axelkoppling, är den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar kommunicerar över wifi, men hur pratar den med Basenheten.
Jag är nyfiken på om det skulle gå bygga ett regler system runt Home Assistant och standarddelar att handla på internet.
Ordet är fritt.
Termostater bör/"ska" bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning. Samt "tillfälligt" strypa flödet till något enstaka rum man vill ha lägre temperatur i.
En värmepump vill ha så jämnt flöde som möjligt.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Steg2, injustering av reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), helst med innegivare (som du har), det svåra är att hitta "rätta"/bästa platsen för innegivaren.
Steg3, eventuell montering ssmt injustering av termostater/ställdon.
Golvvärmefödelarna brukar ha ett stift liknande radiatorventiler.
Ja, det går att använda sig av HA, etc.
En värmepump vill ha så jämnt flöde som möjligt.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Steg2, injustering av reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), helst med innegivare (som du har), det svåra är att hitta "rätta"/bästa platsen för innegivaren.
Steg3, eventuell montering ssmt injustering av termostater/ställdon.
Golvvärmefödelarna brukar ha ett stift liknande radiatorventiler.
Ja, det går att använda sig av HA, etc.
Kollade på Danfoss Ally samt Icon2
Ally
https://www.danfoss.com/sv-se/products/dhs/smart-heating/smart-heating/danfoss-ally/#tab-overview
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ally-gateway-traadloest-styrsystem-1145868
Icon2
https://www.danfoss.com/sv-se/products/dhs/smart-heating/smart-heating/danfoss-icon2/#tab-overview
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ic...gKWI63omsZsLC8B2RiCATHyBqw9PT39hoCY_YQAvD_BwE
Kostar en slant och sedan hittar jag inte riktigt aktiva HA-projekt när jag söker hos Github.
Exempel på ett projekt
https://github.com/MTrab/danfoss_ally
Ally
https://www.danfoss.com/sv-se/products/dhs/smart-heating/smart-heating/danfoss-ally/#tab-overview
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ally-gateway-traadloest-styrsystem-1145868
Icon2
https://www.danfoss.com/sv-se/products/dhs/smart-heating/smart-heating/danfoss-icon2/#tab-overview
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ic...gKWI63omsZsLC8B2RiCATHyBqw9PT39hoCY_YQAvD_BwE
Kostar en slant och sedan hittar jag inte riktigt aktiva HA-projekt när jag söker hos Github.
Exempel på ett projekt
https://github.com/MTrab/danfoss_ally
Fungerar det nu med värmen, så skit i det med en massa elaktroniska delar, kostar skjortan och går sönder.Lars-Göran Lindström skrev:
Hej.
Jag har en tidigare tråd här om golvvärme där jag lärde mig mycket men nu vill jag lära mig mer.
Vi har 8 slingor golvvärme från en golvvärmefördelare. Denna matas från en bergvärmepump.
Golvvärmefördelaren är fast, dvs ingen reglering av innetemperatur sker där. Bergvärmepumpen har en termostat inne och en ute och reglerar husets temperatur efter bästa förmåga.
Leverantören av golvvärme inklusive golvvärmefördelaren har säljer utrustning att koppla in som gör det möjligt att reglera varje slinga för sig.
Denna utrustning består, om jag förstått rätt, av en Gateway ( till vilken en app kan ansluta), en Basenhet och per rum termostat och Ställdon för flödet i slingan. Funktionellt pratar Gateway med Basenhet som styr Ställdon.
Hoppas jag förstått rätt?
Priset för detta är .... väl tilltaget.... vilket får mig fundera över andra lösningar vilket leder till frågan, följer dessa enheter någon typ av standard?
Ställdonet ser ut att vara någon typ av motor som ska vrida på en axel. Denna axelkoppling, är den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar kommunicerar över wifi, men hur pratar den med Basenheten.
Jag är nyfiken på om det skulle gå bygga ett regler system runt Home Assistant och standarddelar att handla på internet.
Ordet är fritt.
Du får inte hem pengarna som det kostar på många år och en risk med felkällor tillkommer.
Bara läsa på BH om alla som har problem med GV.
Klicka här för att svara
