Hej.
Jag har en tidigare tråd här om golvvärme där jag lärde mig mycket men nu vill jag lära mig mer.

Vi har 8 slingor golvvärme från en golvvärmefördelare. Denna matas från en bergvärmepump.

Golvvärmefördelaren är fast, dvs ingen reglering av innetemperatur sker där. Bergvärmepumpen har en termostat inne och en ute och reglerar husets temperatur efter bästa förmåga.

Leverantören av golvvärme inklusive golvvärmefördelaren har säljer utrustning att koppla in som gör det möjligt att reglera varje slinga för sig.
Denna utrustning består, om jag förstått rätt, av en Gateway ( till vilken en app kan ansluta), en Basenhet och per rum termostat och Ställdon för flödet i slingan. Funktionellt pratar Gateway med Basenhet som styr Ställdon.

Hoppas jag förstått rätt?

Priset för detta är .... väl tilltaget.... vilket får mig fundera över andra lösningar vilket leder till frågan, följer dessa enheter någon typ av standard?

Ställdonet ser ut att vara någon typ av motor som ska vrida på en axel. Denna axelkoppling, är den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar kommunicerar över wifi, men hur pratar den med Basenheten.

Jag är nyfiken på om det skulle gå bygga ett regler system runt Home Assistant och standarddelar att handla på internet.

Ordet är fritt.
 
Termostater bör/"ska" bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning. Samt "tillfälligt" strypa flödet till något enstaka rum man vill ha lägre temperatur i.

En värmepump vill ha så jämnt flöde som möjligt.

För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Steg2, injustering av reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), helst med innegivare (som du har), det svåra är att hitta "rätta"/bästa platsen för innegivaren.
Steg3, eventuell montering ssmt injustering av termostater/ställdon.

Golvvärmefödelarna brukar ha ett stift liknande radiatorventiler.
Ja, det går att använda sig av HA, etc.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hej.
Jag har en tidigare tråd här om golvvärme där jag lärde mig mycket men nu vill jag lära mig mer.

Vi har 8 slingor golvvärme från en golvvärmefördelare. Denna matas från en bergvärmepump.

Golvvärmefördelaren är fast, dvs ingen reglering av innetemperatur sker där. Bergvärmepumpen har en termostat inne och en ute och reglerar husets temperatur efter bästa förmåga.

Leverantören av golvvärme inklusive golvvärmefördelaren har säljer utrustning att koppla in som gör det möjligt att reglera varje slinga för sig.
Denna utrustning består, om jag förstått rätt, av en Gateway ( till vilken en app kan ansluta), en Basenhet och per rum termostat och Ställdon för flödet i slingan. Funktionellt pratar Gateway med Basenhet som styr Ställdon.

Hoppas jag förstått rätt?

Priset för detta är .... väl tilltaget.... vilket får mig fundera över andra lösningar vilket leder till frågan, följer dessa enheter någon typ av standard?

Ställdonet ser ut att vara någon typ av motor som ska vrida på en axel. Denna axelkoppling, är den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar kommunicerar över wifi, men hur pratar den med Basenheten.

Jag är nyfiken på om det skulle gå bygga ett regler system runt Home Assistant och standarddelar att handla på internet.

Ordet är fritt.
Fungerar det nu med värmen, så skit i det med en massa elaktroniska delar, kostar skjortan och går sönder.
Du får inte hem pengarna som det kostar på många år och en risk med felkällor tillkommer.
Bara läsa på BH om alla som har problem med GV.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.