Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Funderingar angående renovering av våtutrymmen

1. Jessikaa
    Medlem · 26 inlägg

Jessikaa

Medlem
    Vi har precis blivit med ett hus som är byggt 2004. Vi är mycket nöjda med vårt beslut, men som alltid finns det saker vi önskar att vi kunde ändra på med huset.

Husets hjälpkök, badrum och wc är gjort i en färg och stil som inte alls passar oss. Där är våtrumsmatta på golven och våtrumstapet på väggarna. Vår första idé var att vi skulle måla över med våtrumsfärg iom att huset är så pass nytt, men om jag förstått allt rätt så skulle inte försäkringarna då gälla längre? Det är viktigt för oss att allt blir godkänt.

Då började vi istället fundera på att byta ut mattorna och tapeterna, vilket såklart blir mycket dyrare men... Vi funderar på att enbart fixa till ytorna då huset inte är så gammalt, är det riktigt dumt tänkt av oss? Vad annat borde vi isåfall fixa samtidigt? Kommer vi att klara oss undan stora renoveringar bra tid framöver även om vi endast renoverar ytorna nu? Allt ser bra ut i dessa rum.

Min sista fråga gäller hjälpköket och den lilla wcn utan dusch... Som jag har förstått det måste vi ha våtrumsmatta även i dessa utrymmen för att få det godkänt enligt alla regler, eller? Men räcker det med vanlig tapet om vi fixar så att våtrumsmattan går upp en bit på väggen?

2. Jessikaa
    Medlem · 26 inlägg

Jessikaa

Medlem
    Glömde skriva att det är golvvärme i dessa delar av huset. Vår nuvarande plan är att själv riva bort de gamla ytorna, men ha en firma att komma och lägga de nya våtrumsmattorna.

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 873 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Jag tror inte att försäkringsbolaget bedömer det annorlunda bara för att våtrumsmattan är målad, men för säkerhets skull bör du ju fråga just ditt försäkringsbolag. Däremot blir ju åldersavdragen stora när våtrumsmattan är 16 år gammal så fråga om det också samtidigt.

Numera ska det vara tätskikt i någon form på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna i toaletter utan dusch och i tvättstugor (är det vad du menar med hjälpkök?). Jag vet inte vad som gällde 2003/4. På väggarna får du ha vad du vill.

4. Jessikaa
    Medlem · 26 inlägg

Jessikaa

Medlem
    Tack för svaret! :D Så bra att det finns dessa forum där man kan få hjälp med sina funderingar.

5. H
    Moderator · Stockholm · 45 934 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du kan ju fundera på målningsalternativet. Kolla med minst en BRA färgaffär om vilken färg som är lämplig. Det kan vara ett sätt att få acceptabelt ytskikt, och fundera ett tag på vad ni verkligen vill ha. Om badrummet är 16 år, så är det troligen snart dags att byta ut det iallafall.

Ta en noggran titt på alla skarvar i plastmattan ni har nu. Det är inte ovanligt att skarvarna börjar spricka upp med tiden. Plastmatta krymper lite med åldern. Skarvarna är (eller skall vara) svetsade. Svets i det här fallet är inte så dramatiskt som en gnistrande acetylen låga. Utan man svetsar med varmluft, finns även system som kemsvetsas. Det är då ett lösninsgmedel som injekteras i springan mellan två våder av mattan. Medlet löser upp plasten så den flyter ihop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.