Jag håller på att renovera en gästtoalett (rum med WC + handfat) i ett putsat funkishus från sent 40-tal. Tänkte att jag skulle följa säkert vatten (kommer sätta tätskikt med uppvik) och det har gått bra fram tills sista genomföringen.

Jag har en väggnära WC där anslutning av vattnet till cisternen sker inuti WC (På undersidan av cisternen. Grön markering på bilden). Avloppet ansluts i golvet. Det gör att jag bara har två alternativ rent estetiskt - antingen sker anslutningen av vattnet från en genomföring i vägg rakt bakom toaletten eller underifrån.

Bakom WC så har jag en yttervägg där jag bara har gipsat mot befintliga liggande träplankor (tror dom är 40mm). Själva avloppet sitter på 135mm centrum från den väggen.

Så nu står jag och väljer mellan följande alternativ. Där jag lutar starkt åt alternativ 1.

1. (Röd markering) - Utföra genomföringen genom golv, 10cm från avloppet, inåt i rummet. Kopplingen får enligt min bedömning plats under WC (Som ser ut så här: https://www.byggahus.se/forum/threads/haltagning-foer-avlopp-till-wc.474685/page-2#post-5015617).
Fördelar: Följer säkert vatten
Nackdelar: Det känns som en tokig placering men rent tekniskt är den korrekt och kommer inte att synas när WC kommer på plats. Kan eventuellt bli problematisk placering om jag i framtiden måste byta WC.

2. Utföra genomföringen i väggen istället
Nackdelar: Mycket mer jobb, behöver spåra i väggen. Väggen har inte god isolering, risk att röret fryser.

3. (Blå markering) - Göra en avvikelse och utföra genomföringen för nära avloppet men också för nära väggen (< 6cm).
Fördelar: Det känns som en enklare placering men är rent tekniskt inte korrekt. Finns mindre risk för genomföringen att vara i vägen i framtiden. En rakare väg för anslutningen till cisternen som kommer vara strax ovanför.

Vore tacksam för era synpunkter och tankar! Skickar med en bild där man ser håltagning för avlopp samt ritat av med blyerts runt WC.

• Vägg med urklippt hål, golv med märkningar, byggarbetsplats, skiva för måttanpassning eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde inga vattenledningar fick gå upp genom golv om man ska följa säkervatten? Eller gäller det bara om det finns golvbrunn? Avstånden i sig skulle jag då inte bry mig speciellt mycket om, gör det som du anser är bäst och enklast för dig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
H HuvudetPaSpiken skrev:
Jag håller på att renovera en gästtoalett (rum med WC + handfat) i ett putsat funkishus från sent 40-tal. Tänkte att jag skulle följa säkert vatten (kommer sätta tätskikt med uppvik) och det har gått bra fram tills sista genomföringen.

Jag har en väggnära WC där anslutning av vattnet till cisternen sker inuti WC (På undersidan av cisternen. Grön markering på bilden). Avloppet ansluts i golvet. Det gör att jag bara har två alternativ rent estetiskt - antingen sker anslutningen av vattnet från en genomföring i vägg rakt bakom toaletten eller underifrån.

Bakom WC så har jag en yttervägg där jag bara har gipsat mot befintliga liggande träplankor (tror dom är 40mm). Själva avloppet sitter på 135mm centrum från den väggen.

Så nu står jag och väljer mellan följande alternativ. Där jag lutar starkt åt alternativ 1.

1. (Röd markering) - Utföra genomföringen genom golv, 10cm från avloppet, inåt i rummet. Kopplingen får enligt min bedömning plats under WC (Som ser ut så här: [länk]).
Nackdelar: Det känns som en tokig placering men rent tekniskt är den korrekt och kommer inte att synas när WC kommer på plats. Kan eventuellt bli problematisk placering om jag i framtiden måste byta WC.

2. Utföra genomföringen i väggen istället
Nackdelar: Mycket mer jobb, behöver spåra i väggen. Väggen har inte god isolering, risk att röret fryser.

3. (Blå markering) - Göra en avvikelse och utföra genomföringen för nära avloppet men också för nära väggen (< 6cm).
Fördelar: Det känns som en enklare placering men är rent tekniskt inte korrekt. Finns mindre risk för genomföringen att vara i vägen i framtiden. En rakare väg för anslutningen till cisternen som kommer vara strax ovanför.

Vore tacksam för era synpunkter och tankar! Skickar med en bild där man ser håltagning för avlopp samt ritat av med blyerts runt WC.
Du bör ju kunna stänga av vattnet och ta bort anslutningen den dag det blir problem med toaletten. Går det i alla tre fallen?

Hur mycket av anslutningen kommer man att se om vattnet kommer upp på sidan av toaletten?
Man brukar ju åtminstone ha en toalettborste stående på endera sidan och den döljer ju en del. Vi har utanpåliggande rördragning och det är ju inget man tänker på när det står en toalettborste på ena sidan och en "sophink" på andra.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag trodde inga vattenledningar fick gå upp genom golv om man ska följa säkervatten? Eller gäller det bara om det finns golvbrunn? Avstånden i sig skulle jag då inte bry mig speciellt mycket om, gör det som du anser är bäst och enklast för dig.
Det gäller inte toaletter utan dusch och bad.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, det gäller bara om det finns golvbrunn (förklaras utförligare på https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3). Avstånden är viktiga för att det skall bli en säker installation för att manschetterna runt genomföringarna skall få plats och inte behöva klippas, vilket medför en risk, vad jag förstår det som.

BirgitS BirgitS skrev:
Du bör ju kunna stänga av vattnet och ta bort anslutningen den dag det blir problem med toaletten. Går det i alla tre fallen?

Hur mycket av anslutningen kommer man att se om vattnet kommer upp på sidan av toaletten?
Man brukar ju åtminstone ha en toalettborste stående på endera sidan och den döljer ju en del. Vi har utanpåliggande rördragning och det är ju inget man tänker på när det står en toalettborste på ena sidan och en "sophink" på andra.

Det gäller inte toaletter utan dusch och bad.
Ja jag har separat avstängning till alla genomföringar så det är inget problem. Men om jag tar bort genomföringen vid senare tillfälle så bryter jag också tätskiktet (ser inte hur jag skulle kunna undvika det). Men det kanske vid det tillfället går att lappa och laga. Känns dock som det är ett framtida problem med minimal chans att det ens inträffar att jag behöver byta WC, så jag kanske inte ska ta för stor hänsyn till det i planeringen.

Problemet med att låta genomföringen komma upp på sidan av toaletten är att anslutningen till cisternen är inne in toaletten. Jag måste i så fall jacka ur i väggen för att komma "mellan vägg och WC" med slangen (flexslang) alternativt inte montera WC mot väggen (vilket inte är ett alternativt rent estetiskt, det är en väggnära WC).

BirgitS
Jag uttryckte mig tydligen dåligt, jag menade inte att ta bort rörgenomföringen genom golvet eftersom den behövs vilken toalett som du än sätter dit, utan att det bör gå att stänga av vattnet när toaletten står på plats samt se till att det går att ta bort toaletten för det händer att toaletter går sönder på ett sånt sätt att de behöver bytas ut innan det är dags att renovera rummet nästa gång.

Hur står det beskrivet i instruktionerna att vattenanslutningen ska vara?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag uttryckte mig tydligen dåligt, jag menade inte att ta bort rörgenomföringen genom golvet eftersom den behövs vilken toalett som du än sätter dit, utan att det bör gå att stänga av vattnet när toaletten står på plats samt se till att det går att ta bort toaletten för det händer att toaletter går sönder på ett sånt sätt att de behöver bytas ut innan det är dags att renovera rummet nästa gång.

Hur står det beskrivet i instruktionerna att vattenanslutningen ska vara?
Tack för förtydligandet, då förstår jag. Jo det går att stänga av vattnet (separat avstängning finns tidigare på röret innan själva genomföringen) och det går att ta bort toaletten också (flexslangen är tillräckligt lång).

Tyvärr så finns det inte mer vad gäller instruktioner för anslutning än en bild samt texten "för anslutning nertill, vänster, R10, dolt".

Illustration av toalettstol med öppen vattentank och interna komponenter, instruktionsbild, monteringsanvisning.
Skapa konto

BirgitS
Har du studerat hur toaletten ser ut i bakkant eftersom det ser ut som att vattenanslutningen är tänkt att komma från sidan?
Vilken toalett är det?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du studerat hur toaletten ser ut i bakkant eftersom det ser ut som att vattenanslutningen är tänkt att komma från sidan?
Vilken toalett är det?
Vattnet är tänkt att komma inifrån toaletten, anslutningen sker på undersidan av cisternen. Det är två separata delar, wc + cistern. Jag har studerat den mer än mycket annat :) Har alla delar hemma samt har anslutit en likadan i badrummet, men där är väggarna reglade så det var inga problem att låta anslutning komma ut ur vägg där istället.

BirgitS
Jag har också anslutning på undersidan av cisternen men vattnet kommer från utanpåliggande rör och T-kopplet är lite på sidan av toaletten. I mitt fall är foten några cm längre bort från väggen än vad cisternen är.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har också anslutning på undersidan av cisternen men vattnet kommer från utanpåliggande rör och T-kopplet är lite på sidan av toaletten. I mitt fall är foten några cm längre bort från väggen än vad cisternen är.
Ah jag förstår. Här är både fot och cistern väggnära. Det finns inget mellanrum om jag inte skapar ett genom att inte sätta toaletten kloss an väggen.

Jo men så här alltså…

Antingen sätter jag anslutning nära väggen och får cirka 4cm från vägg och avlopp. Så här vill jag sätta anslutningen, men är det värt att göra en avvikelse för att sätta den här?

Betongvägg med tekniska markeringar för installation, hål och skruvfäste syns.
Skapa konto

Eller så sätter jag den 10cm från avloppet.

Vägg med urborrat hål, tekniska markeringar, och inbyggnad för installation, möjligtvis inom byggbranschen.
Skapa konto

Då kommer den hamna så här under toaletten. På bilden ser man hål i toaletten nära väggen, där hamnar anslutningen till cisternen.

Hand håller en kranöverdel ovanför en urinoar, installationsprocess eller underhåll.
Skapa konto

En person byter toalettpappersrulle, med hållaren synlig, inomhus, vitt papper, grå bakgrund.
Skapa konto

BirgitS
Det är ju bara du som kan bestämma vilka risker när det gäller tätskiktet som du är beredd att ta.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara du som kan bestämma vilka risker när det gäller tätskiktet som du är beredd att ta.
Ja tyvärr, för jag har beslutsångest :) Men väljer att köra enligt säkert vatten. Känns smartast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.