Halloj!
Jag har tänkt att bygga ut mitt befintliga loft och har en fråga jag hoppas någon kunnig kan svara på.

Själva konstruktionen har jag ganska klar för mig. Nuvarande loft är ovanpå vårt badrum direkt när man kommer in i hallen till höger, och sovrummet ligger mitt emot ingången till lägenheten. Dessa 2 kortsideväggar är de två bärande väggarna i hallen, dryga halvmetern tjocka tegelväggar. Badrumsväggen samt de två kortare väggarna in till köket är i gips, med plyfa bakom i badrumsväggen.

Det jag funderar på är hur dörrposten i respektive vägg påverkar bärigheten? Bärlinorna kommer landa ungefär 10cm ovanför. Jag förmodar att det sitter en stålbjälke som avlastning ovanför dörrarna med tanke på väggarnas tjocklek, men inget som jag vet säkert. Själva ytan på utbyggnaden kommer vara ca 2.80m * 1.40, och vi snackar ju inga jättevikter ovanpå. Även om man givetvis vill få det så hållbart som det går. Fasadskruvarna jag tittat på klarade över 100kg per punkt.

Inte lätt att förstå!

Lite ritningar/skisser på hur det ser ut nu före
och hur du har tänkt att det skall bli efter skulle nog hjälpa.

Nu har jag knåpat ihop en bild som kanske underlättar lite. Det jag är mest fundersam över är som sagt hur mycket bärigheten i tegelväggarna påverkas utav dörrarna i dom. Bärlinorna kommer som sagt att sitta runt 10cm ovanför bara, förvisso tar ju inte dörren upp hela väggen, men det kanske kan påverka iaf? loft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm en del streck som inte kom med där. Men de röda är bärlinorna, de blåa är reglarna, de gula de potentiella stöttorna, det ljusblå uppgång för trappan och det gröna det befintliga loftet.

Är det ritningen du tänker lämna till bygglovsavdelningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.