Hej! Ny här, men tänkte ställa en fråga till kunnigt folk.
Jag och familjen ska snart flytta hem till mitt barndoms hem.
Infarten är idag helt nerkörd. Var en gång in infart med skarn, men är nu helt packad, ojämn och ful.
Marken är stenhård så ja tänkte bara hyvla av toppen så den blir jämn och lägga på duk sen ny singel typ 5cm tjockt. Är ja helt off, eller kan man göra så? Tänkte eftersom det är så satans hårt så borde ja kunna skippa bärlagret. Eller..?

Är det hårt även vid tjällossning på våren?

harry73
jag skulle inte lägga singel på markduk, Singel går inte att packa och ligger löst på duken. Den kommer att rullas bort och markduken friläggs. Sen är det omöjligt att hyvla, kratta, skotta snö mm.

Hyvla uppfarten eller lägg på lite väggrus (0/16) i de största ojämnheter, och tycker du att det är snyggt med singel, lägg då på ett tunt lager singel, men absolut inte 5 cm. det blir bara besvärligt att gå på.

Hej. Tack för svar.
Ja det brukar vara hårt även på våren. Kanske översta lagret som blir lite kladdigt ibland.
Hur bör ja gå tillväga om ja vill ha duken då? Tänker framförallt på att stoppa ogräset lite.

harry73
Det finns tyvärr inga enkla sätt mot ogräs. Markduk hindrar inte ogräset att etablera sig. Gräs, maskros, och mycket annat ogräs blåser dit med vinden och etablerar sig ovanför markduken.

5 cm tjock singel kan vara ett ogästvänligt miljö för ogräs eftersom det inte ligger stilla och därmed sliter det hård på ogräset, men du kommer inte att tycka om det i alla fall

Okej, tack, då vet ja. Bara att ställa sig på knä då. 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.