K Krillehus skrev:
Funderar på följande:

[bild]

Är det kompatibelt med varandra?
Har tänkt lite överkapacitet på invertern, för att uppgradera senare. Är det något problem med 12.5kW även om systemet genererar 10kW?

Sedan behöver jag montage, lite oklart vad som är bäst för de här panelerna. Jag har betongpannor på taket.
Kollat vad en SE17K kostar?

R Robert-san01 skrev:
Kollat vad en SE17K kostar?
2000 billigare...märkligt.

K Krillehus skrev:
2000 billigare...märkligt.
De har kampanj på 17K så den är deras standard och volymmodell. Du kan köra på den i stället för 12,5K.

K Krillehus skrev:
Funderar på följande:

[bild]

Är det kompatibelt med varandra?
Har tänkt lite överkapacitet på invertern, för att uppgradera senare. Är det något problem med 12.5kW även om systemet genererar 10kW?

Sedan behöver jag montage, lite oklart vad som är bäst för de här panelerna. Jag har betongpannor på taket.
Ja.Varifrån?

martin43 martin43 skrev:
Mm. En pall kostar 2500 att få hit, men paneler får ju inte plats på en pall. Gjorde en oerhört snabb och slarvig sökning på "200x130x150cm 400kg" och fick 6500kr för Schenker. Fortfarande 25000 kr kvar mot att köpa i Sverige. :)
Hur har du räknat då? Kan hitta paneler till bra pris i swe också, vad kostar solcellerna, alltså kr/watt? Alt kronor/panel.

Har en kontakt i Kina, men drar ändå iväg med frakt,moms, tull, mm, blir nästan samma pris som från Evpower, där jag handlare förr, samt otroligt bra service, också funderat på att hämta därifrån, Tjeckien, men bär sig inte, broavgifter bränsle mm, alt om man hämta massa öl eller annat byggmaterial..

H Husqvarna220Ac skrev:
Hur har du räknat då? Kan hitta paneler till bra pris i swe också, vad kostar solcellerna, alltså kr/watt? Alt kronor/panel.

Har en kontakt i Kina, men drar ändå iväg med frakt,moms, tull, mm, blir nästan samma pris som från Evpower, där jag handlare förr, samt otroligt bra service, också funderat på att hämta därifrån, Tjeckien, men bär sig inte, broavgifter bränsle mm, alt om man hämta massa öl eller annat byggmaterial..
Tror det var 178eur/panel 310W.
Gjorde en fraktförfrågan på en sida som sammanställer fraktkostnader från olika fraktbolag, inte så avancerat alltså.
Om skillnaden i material (paneler, omriktare) är 30000 eller så som det verkar i mitt fall (på 6-7kW) kan man ju åka rätt långt för den summan. Byter hellre det egna arbetet på taket mot att köra bil, dvs hämtar själv o betalar sen någon kunnig för att montera.

H Husqvarna220Ac skrev:

Husqvarna220Ac :
Vad för saker köpte du ifrån epower ?

Hittat följande lösning.
Frakt ingår. Helt ok pris!

Behöver skaffa montage också.

• Lista över solenergiprodukter inklusive inverter, svarta LG solpaneler, sugkopp, kabel och MC4-kontakter med priser och leveransinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Krillehus skrev:
Hittat följande lösning.

Varifrån?

• Gilla
fredde199
  • Laddar…
F
A Arnodt skrev:
Det finns särskilt forum för solcellsbyggare, se
[länk]

En har där besökt solcellsfirma i utlandet, se
[länk]

Handlar man utomlands riskerar man att få betala den dyra svenska momsen på 25 % i alla fall även om de anger en billigare moms på sin hemsida för deras egna landsmän. Det kan alltså bli 8 % dyrare. Det är svenska skattemyndigheten som driver in den.
Det beror på hur stor försäljning det företaget har på andra länder inom EU. Det är en EU reglering och inget som svenska skattemyndigheten lite random hittar på. Företagen i fråga vet detta och det får man svar på direkt. Vi som kör motorcykel och handlar på FC Moto i Tyskland betalar tex alltid svensk moms. Det är inget konstigt alls.

Redigerat:
Momsen betalar du i landet där du köper. Är du på plats i Tyskland och betalar samt hämtar själv betalar du tysk moms. Nu är ju resan rätt dyr så det skall väl mycket till innan det lönar sig men värt att tänka på om det t ex gäller en inverter och man ändå är på plats för jobb eller semester.

K Krillehus skrev:
Hittat följande lösning.

Duger det inte med sådana här paneler?
Verkar enklare och billigare?
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris

F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Duger det inte med sådana här paneler?
Verkar enklare och billigare?
[länk]
Panelerna är det inget fel på, JA är en stor tillverkare. Men rena nettopriser är det inte. Jag betalade 1275 för Jinko 305W Mono. Sen måste man vara ETC-kund med vad det nu innebär. Och jag hittar inte nåt mer än solpaneler?..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.