N Fakathong skrev:
Martin gav dig precis en länk. Googla skicka mejl, precis som alla andra.
Sen är ju elektrikern ett problem om man inte vill bli rånad
en länk besvarar vad man kan köpa, inte vad man ska köpa.

K Krillehus skrev:
Vad man ska köpa måstw man fundera lite på själv också.
Jag vill ha Solaredge pga övervakningen av varje panel samt att man i framtiden kan byta ut enstaka paneler hur som helst. Dessutom är växelriktarna ungefär samma pris oavsett storlek och kan överdimensioneras utan nackdel, så kan man koppla in fler paneler senare (i mitt fal utöka från 6 kWp till 12kWp!).

Då köper jag alltså en Solaredge SeXXk, en optimerare P370-5 till varje panel och nån prisvärd monopanel typ Jinko JKM315 PERC.

• Gilla
Krillehus
  • Laddar…
N
K Krillehus skrev:
Då kan du få lika många svar som det är medlemmar här (nästan)

K Krillehus skrev:
Är ute efter ett nyckelfärdig alternativ.
Vilket fabrikat / leverantör ger mest för pengarna?

Mitt tak ligger i sydläge och har ca 50 kvm tänkta paneler som ska upp.
Dött skulle jag säga! Ska man leja för nyckelfri anläggning samt ej får bidag, inte lönt.

Kan man däremot gör allt själv och importera och handla där det är mest prisvärt, samt får bidrag så betalt på 5-8år.

• Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Dött skulle jag säga! Ska man leja för nyckelfri anläggning samt ej får bidag, inte lönt.

Kan man däremot gör allt själv och importera och handla där det är mest prisvärt, samt får bidrag så betalt på 5-8år.
Jag har beviljat bidrag på 20%, kommer montera själv. Så behöver bara göra inköpet. Än så länge är det bara Martin43 som gett ett förslag.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Då köper jag alltså en Solaredge SeXXk, en optimerare P370-5 till varje panel och nån prisvärd monopanel typ Jinko JKM315 PERC.
optimerare för varje panel är det ett måste? Har inte nyare paneler sånt inbyggt?

K Krillehus skrev:
optimerare för varje panel är det ett måste? Har inte nyare paneler sånt inbyggt?
Panelerna har det inte inbyggt. D
K Krillehus skrev:
Ja om man väljer ett Solaredge-system. Funktionsprincipen är sådan att varje panel har en egen optimerare (MPPT) som ser till att varje panel ger så mycket den kan och varje panels ström måste därför inte längre vara samma som alla andra paneler. Detta gör att den centrala växelriktaren blir enklare, då den får nöjet att alltid arbete med en fast inspänning.

Nej, varje panel har inte inbyggd optimerare. Däremot har varje panel inbyggda bypass-dioder så att de inte skall brinna upp om en panel blir delvis skuggad.

I ett konventionellt system har man en växelriktare som optimerar "alla paneler tillsammans" (eller hälften av panelerna tlilsammans). Tack vare by-pass dioderna slutar inte hela systemet fungera om en enda cell på en enda panel är skuggad, utan man tappar bara effekt på den enstaka panelen. Men om skuggan är fläckvis och mer komplext spridd över flera paneler tappar man mera.

K Krillehus skrev:
Jag har beviljat bidrag på 20%, kommer montera själv. Så behöver bara göra inköpet. Än så länge är det bara Martin43 som gett ett förslag.
Hej

Har skapat mig kontakt i Kina, mono paneler med 19.5% verkningsgrad från 310w-500w för 0.26$/w.
Samt växelriktare inkl wi-fi/4G/Rj45 4-5kw för 370-400$, bra pris för frakt, men båten kommer till Stockholm eller Gbg, långt från Umeå, samt att man måste ordna frakt uppåt..

Otroligt sugen på beställa, samt lite mer grejor..

Nån sugen?

Vilka paneler? Nåt av de kända Kinamärkena?
Växelriktare skulle jag köpt i Europa för att få känt märke som garanterat uppfyller alla krav.

Growatt mfl är kända Kinamärken, som många stora solcellsföretag sätter upp i Swe, men för 1/4 av priset mot en SMA! Eller än mer! Samt 5-10års garanti, tar chansen alla ggr.! Alicosolar heter panelen, jag köpte på huset 295w av nåt okänt märke som funkar kanon och tål metervis med snö..

martin43 martin43 skrev:
Detta gör att den centrala växelriktaren blir enklare, då den får nöjet att alltid arbete med en fast inspänning.
Hur funkar det? Det låter väldigt konstigt i mina öron? Ligger alla paneler parallellt?

D Daniel 109 skrev:
Hur funkar det? Det låter väldigt konstigt i mina öron? Ligger alla paneler parallellt?
Nej, alla ligger i serie. Men optimerarna och växelriktarna samarbetar på nåt sätt så att för en given instrålning till varje panel hittar systemet den maximala totaleffekten för alltihop vilket innebär en viss ström genom alla optimerare (inte alla paneler! optimeraren omvandlar panelens spänning/ström till en annan spänning/ström) och att spänningen över varje optimerare fördelar sig proportionerligt mot den effekt som varje panel ger.
Mycket finurligt. Det finns kanske nåt patent eller patentansökan att läsa.

Då blir det med andra ord inte en konstant spänning.

D Daniel 109 skrev:
Då blir det med andra ord inte en konstant spänning.
Var optimerade har en DC/DC omvandlare som höjer spänningen om det skulle behövas så det alltid är 800V över strängen när den är i drift.

Huawei har inte DC/DC omvandlare i sina. Jag tror Tigo har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.