1 082 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Funderar på ny fasad på sommarhuset.
Idag en uttjänt fasad av liggande träpanel som behöver målas om. Eftersatt underhåll gör att det kommer krävas enormt mycket grundjobb och troligen byte flera av panelbrädor innan målning.
Nu funderingen, skulle jag kunna lägga på ny panel utanpå den gamla genom att regla upp nytt ovanpå och spika ny panel som sedan målas?
Nu funderingen, skulle jag kunna lägga på ny panel utanpå den gamla genom att regla upp nytt ovanpå och spika ny panel som sedan målas?
Hur blir det med fönstren?P PeHeland skrev:Idag en uttjänt fasad av liggande träpanel som behöver målas om. Eftersatt underhåll gör att det kommer krävas enormt mycket grundjobb och troligen byte flera av panelbrädor innan målning.
Javisst, dock blir det rätt mycket jobb runt fönster och dörrar. Jag rekomenderar stående lock panel eller locklist panel med slamfärg för att göra framtida underhåll enkelt och billigtP PeHeland skrev:Idag en uttjänt fasad av liggande träpanel som behöver målas om. Eftersatt underhåll gör att det kommer krävas enormt mycket grundjobb och troligen byte flera av panelbrädor innan målning.
Har gjort liknande på fritidshus men tog bort gammal liggande fjällpanel, reglade på 45mm och lika mycket isolering, vindduk, läkt för enkel luftspalt och sedan ny stående panel med lockläkt.
Efter många år med fastigheter har jag "lärt" mig att det som kan tyckas vara snabbt och enkelt, kan bli det som tar längst tid.
Efter många år med fastigheter har jag "lärt" mig att det som kan tyckas vara snabbt och enkelt, kan bli det som tar längst tid.
Jag hade alla dagar i veckan rivit ner den gamla panelen. Det kanske är något mer merjobb än att fästa nya reglar och fixa runt fönster och dörrar om man bygger ut fasaden, men det är betydligt enklare. Dessutom slipper du kostnaden för reglarna. Utöver det får du ju även koll på stommen och möjlighet att åtgärda eventuella skador som kan ha uppstått.
Ett annat alternativ är fribygg inne på; skit i reglarna och spika stående panel på befintlig liggande.
Jag står inför exakt samma jobb som du. Har ett fritidshus med väldigt sliten fjällpanel. Jag kommer börja nerifrån, dra loss några brädor i taget och ersätta dessa med nya. Detta för att inte behöva ha så stora ytor oskyddade ifall jag av någon anledning blir tvungen att avbryta. Samtidigt får jag koll på stommen och dessutom får jag se hur pass effektivt det där med att blåsa in lösull i klädda väggar fungerar. 😄
Ett annat alternativ är fribygg inne på; skit i reglarna och spika stående panel på befintlig liggande.
Jag står inför exakt samma jobb som du. Har ett fritidshus med väldigt sliten fjällpanel. Jag kommer börja nerifrån, dra loss några brädor i taget och ersätta dessa med nya. Detta för att inte behöva ha så stora ytor oskyddade ifall jag av någon anledning blir tvungen att avbryta. Samtidigt får jag koll på stommen och dessutom får jag se hur pass effektivt det där med att blåsa in lösull i klädda väggar fungerar. 😄
Är det röta på vissa av panelerna så är det rent allmänt inte bra att täcka över. Är det bara lokalt röta på enstaka paneler så kan man väl ta väck med multiverktyg. Därefter blir det ju som en sedvanlig yttre tilläggsisolering. Vet inte om just isolering är nödvändigt men vill ni lägga liggande igen så krävs ju iallafall läkt på de gamla, blir en bra luftspalt men visst, antar att det är bra.P PeHeland skrev:Idag en uttjänt fasad av liggande träpanel som behöver målas om. Eftersatt underhåll gör att det kommer krävas enormt mycket grundjobb och troligen byte flera av panelbrädor innan målning.
Visst innebär det lite jobb, att riva en fasad. Men, du kommer garanterat att spara in det senare. Det är mycket krångel att få det snyggt runt fönster. Särskilt sen när plåtdetaljer ska på plats. Du river en vägg på 4-5timmar. Endera ett hårt förmiddagspass, eller en dags arbete i makligt tempo, i sällskap av några kalla...P PeHeland skrev:
Klicka här för att svara