Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om jag får "självsug" till poolen på detta sätt, någon kunnig på området?
Trädgårdsslang upp på omklädningsrummets tak och sedan ner i polen igen.
Båda ändarna i poolen.
ca 7 meter upp
hur många meter jag vill/behöver/får plats med ner
Enligt min simpla hjärna borde typ 100 meter Nedgående dra med sig 7 meter uppgående vatten?
Varmt vatten stiger å kallt vatten sjunker. Vattnet i poolen är oftast kallare än det uppe på taket, självcirkulationen kommer inte att funka.tumult skrev:[bild]
Funderar på om jag får "självsug" till poolen på detta sätt, någon kunnig på området?
Trädgårdsslang upp på omklädningsrummets tak och sedan ner i polen igen.
Båda ändarna i poolen.
ca 7 meter upp
hur många meter jag vill/behöver/får plats med ner
Enligt min simpla hjärna borde typ 100 meter Nedgående dra med sig 7 meter uppgående vatten?
Jag menar inte att jag ska få det, jag undrar om det kan funka. Självsug är ju ingen nyhet precis. Så jag tänkte att om 100 liter vill rinna neråt så följer 7 liter med vare sig det vill eller inte. Jag vet att evighetsmaskinen inte är uppfunnen så det börjar bli dags!Nimajneb skrev:
Alla får ju naturligtvis göra en tankevurpatumult skrev:
Men det brukar bli lite tradigt när folk hänger i o trollar runt "jorden är platt" teorier.
Svaret på din ursprungsfråga är naturligtvis nej.
Vad man brukar göra är att lägga PEMslang på taket o koppla på en pump som är tillräckligt stark för att orka pumpa runt vattnet.
Vidare så bör man ha någon form av automatik annars riskerar man att kyla ner poolvattnet, tex på nätterna eller regniga dagar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tackar!Nimajneb skrev:Alla får ju naturligtvis göra en tankevurpa
Men det brukar bli lite tradigt när folk hänger i o trollar runt "jorden är platt" teorier.
Svaret på din ursprungsfråga är naturligtvis nej.
Vad man brukar göra är att lägga PEMslang på taket o koppla på en pump som är tillräckligt stark för att orka pumpa runt vattnet.
Vidare så bör man ha någon form av automatik annars riskerar man att kyla ner poolvattnet, tex på nätterna eller regniga dagar.
Som jag skrev så har jag en simpel hjärna och jag påstod heller inte att jag tänkt rätt. Har inga som helst funderingar på att argumentera för saken om nån säger att det är knas.
Kan tillägga att jag inte har någon pool, men det ska bli en till nästa sommar.
Vad kan vara en lämplig pump? är poolpumpen för klen förstås?
Allt beror ju på vilken typ av pool man har och därmed även vilken utrustning som behövs. På poolforum finns en massa trådar som just beskriver det du funderar på att göra och vilken utrustning som krävs beroende på omständigheterna.tumult skrev:Tackar!
Som jag skrev så har jag en simpel hjärna och jag påstod heller inte att jag tänkt rätt. Har inga som helst funderingar på att argumentera för saken om nån säger att det är knas.
Kan tillägga att jag inte har någon pool, men det ska bli en till nästa sommar.
Vad kan vara en lämplig pump? är poolpumpen för klen förstås?
Kanon!Nimajneb skrev:
Låter som att jag ska ta en titt där för att få rätsida på det här.
Har ju ett tag på mig att komma fram till en bra lösning.
Klicka här för att svara
