10 038 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Funderar på att tätskikta enligt den äldre metoden
Det har du rätt i, har inte tänkt på det med dolda fel vid en ev. försäljning så det va bra att du påpekade detta!thomasx skrev:
Menar du att sätta väv och sedan måla med våtrumsfärg? Detta är alltså godkänt?
Har kollat runt lite på nätet men inte hittat något, du får gärna länka om du har nån bra sida.
Det är ju också en idé att köra 1/3 dels våd, tack för tipset!largab skrev:Jag tyckte det skinnade fort oxå . Men om jag gjorde det i omgångar så gick det bra. Dvs ca 1/3 våd itaget på vägg, med roller + pensel i hörn, så gick det bra. Fattade inte hur det skulle gå till att göra en hel våd på en gång. Det blev bra iallafall utan luftbubblor. Biltemas system.
Å andra sidan, ett riktigt rollat tätskikt med förstärkta hörn kommer med största säkerhet att hålla i all evighet också.
Det enda är ju det som redan påtalats tidigare svar.
sänt from my fån
Tro mig, jag har primat, rollat flödigt och snabbat mig som f-n men ändå inte fått det bra...tank77 skrev:
Det går nog bra.Gren skrev:Håller på att bygga en dusch/toalett i en reglad konstuktion och funderar på att "fuska" med tätskiktet, altså enbart rolla på tätskikt utan våtrumsfolie som man gör i massiva konstruktioner.
Golvet är förstärkt med extra reglar på 300 cc, ovanpå det ligger golvspån, våtrumsskiva och flytspackel, väggarna är också reglade på 300 cc och våtrumsskivor utanpå det så det borde inte kunna röra på sig nämnvärt.
Att försäkringsbolaget inte skulle ersätta en ev fuktskada om jag bygger på detta sätt är jag helt införstådd med men jag vill höra vad ni tror och tycker om detta så...
Vad tror ni om detta?
Försök att hitta samma slags produkter som tidigare var godkända som rollade tätskikt på skivkonstruktioner, så du får en produkt avsedd för ändamålet. Du får fråga tillverkaren/generalagenten om det inte går att lista ut på egen hand.
Och som du är inne på, så slipper du bråka med försäkringsbolaget sen. Dom kommer ändå inte ge en spänn i ersättning, så du sparar den tiden och kan istället börja bygga om badrummet direkt.
Men å andra sidan, om du har hittat rätt rollade produkt, och sen gör jobbet enligt alla konstens regler (för det systemet) så bör du nog inte få någon vattenskada i vilket fall.
Sen vid försäljning så kommer du väl att få 50-250' mindre, beroende på hur marknaden är just då, och hur oroliga spekulanter som bjuder.
Och glöm inte att vara övertydlig med att badrummet inte är gjort enligt praxis och branschkrav, se t.o.m till att få köparen att skriva under ett papper på att köparen är införstådd med att badrummet är felaktigt gjort, så du inte plötsligt sitter med "dolt fel"-rättsprocess om halsen, efter ett tag.
Och det här är väl ingen bostadsrätt, hoppas jag?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår inte vad svårigheten med att sätta folien är men har å andra sidan inte använt mig av varken Bauhaus eller Biltemas produkter och skulle aldrig få för mig att göra det heller.
Det handlar inte bara om att vi hantverkare inte får rabatter där som någon nämnde utan snarare så att de inte ordnar kurser i hur deras tätskiktssystem skall appliceras och sen är de ingen totalleverantör av allt och då tappar man som hantverkare för mycket tid också.
Ett tips när man ska sätta folien är att kapa upp ALLA våder innan vilket jag själv gör hemma på köksbordet kvällen innan jag ska tätskikta ett badrum och numrerar bara upp rullarna i rätt ordning för det går fan så mycket snabbare när man väl ska montera upp det hos kunden då där oftast är svårare att skära våderna också.
Vad gäller din tanke om rollbart tätskikt så har du ju egentligen redan fått svaret att det inte är godkänt och du kan få avslag den dag du ska sälja bostaden och det klankas ner på priset...
Dock var det ju godkänt innan så rent hållbarhetsmässigt om du verkligen får på rätt mängd membran så lär det nog hålla tätt.
Våtrumsskiva på golvet har jag ALDRIG hört talas om ! ...flytspackel, punkt slut !
Vad gäller att måla med våtrumsfärg som omnämnts någonstans så gäller ju inte det om du ska kakelsätta väggarna sen utan det är måleribranschens våtrumsregler som det handlar om...
Det handlar inte bara om att vi hantverkare inte får rabatter där som någon nämnde utan snarare så att de inte ordnar kurser i hur deras tätskiktssystem skall appliceras och sen är de ingen totalleverantör av allt och då tappar man som hantverkare för mycket tid också.
Ett tips när man ska sätta folien är att kapa upp ALLA våder innan vilket jag själv gör hemma på köksbordet kvällen innan jag ska tätskikta ett badrum och numrerar bara upp rullarna i rätt ordning för det går fan så mycket snabbare när man väl ska montera upp det hos kunden då där oftast är svårare att skära våderna också.
Vad gäller din tanke om rollbart tätskikt så har du ju egentligen redan fått svaret att det inte är godkänt och du kan få avslag den dag du ska sälja bostaden och det klankas ner på priset...
Dock var det ju godkänt innan så rent hållbarhetsmässigt om du verkligen får på rätt mängd membran så lär det nog hålla tätt.
Våtrumsskiva på golvet har jag ALDRIG hört talas om ! ...flytspackel, punkt slut !
Vad gäller att måla med våtrumsfärg som omnämnts någonstans så gäller ju inte det om du ska kakelsätta väggarna sen utan det är måleribranschens våtrumsregler som det handlar om...
Javisst, det är ett vanligt sätt, och antagligen ett av dom bästa egentligen vad gäller att inte få fuktproblem. Kolla med Nordsjö/Sadolin. Våtrumsfärg finns hos alla välsorterade byggmarknader och färgaffärer. Enkelt snabbt billigt och snyggt i sin enkelhet.Gren skrev:
Våtrumsfärg Sadolin - För väggar och tak i våtutrymmen
VÅTRUMSFÄRG För väggar och tak i våtutrymmen
Sadolin Våtrumsfärg är en halvblank latexväggfärg av hög kvalitet som ger en fin, halvblank yta och lyster åt dina väggar. Används för våtutrymmen inomhus på puts, betong och gipsskivor och andra skivmaterial. Främsta användningsområde är för målning av badrum.
BEHANDLING: Ytan ska vara ren, torr och dammfri. Använd Våtrumsgrund för limning och grundning av väven i ett moment vid uppsättning. Färdigstryk 2 gånger med Våtrumsfärg.
http://www.sadolin.se/#/productadvisor1/productcategory0/productdetail9/
Konstigt, har iofs inte provat Litokols produkter men likväl Lip, PCI, Schönox samma som Bostic m.m och har då inte haft problem med att det torkar för fort. Allt handlar som sagt om förberedelse, att man har alla våder uppskurna i förväg rolla på flödigt en våd i taget och sedan dit med den och släta ut med en plastspackel.Gren skrev:
Jag gjorde som så att jag köpte Finjas system med våtrumsfolie, det var så mycket enklare att montera och faktum är att det var i stort sett samma pris, snacka om att man är dumsnål när man köper ett mindre känt märke för att man tror att det är billigare men man får se det som läropengar 
Jag kan bara tipsa alla som ska tätskikta att köra på lite mer kända märken om man är en amatör som jag.
Badrummet är klart och det känns väldigt bra att det blev tätskiktat efter den rätta metoden i stället för att fuska så tack alla som bidragit med svar
Gren
Jag kan bara tipsa alla som ska tätskikta att köra på lite mer kända märken om man är en amatör som jag.
Badrummet är klart och det känns väldigt bra att det blev tätskiktat efter den rätta metoden i stället för att fuska så tack alla som bidragit med svar
Gren
Jag tror du gjorde rätt val.
Som du märkte så skilde det trots allt inte speciellt mycket i pengar.
Jag tror att bästa tätskiktet för nybörjaren/amatören är det som har bra arbetsanvisningar skrivna av tillverkaren/importören samt bra kundsupport samt helst använt av många så man kan få mycket hjälp t.ex. på detta forum. Först efter det tycker jag priset kan få fälla avgörandet.
LIP, som jag använde, tycker jag uppfyller alla mina kriterier rätt bra. Men det finns alldeles säkert andra som är lika bra.
Som parentes så kan jag nämna att jag ringde Biltema, och upptäckte att där kan man inte få det minsta mer support än vad som står i deras tryckta broschyrer.
Som du märkte så skilde det trots allt inte speciellt mycket i pengar.
Jag tror att bästa tätskiktet för nybörjaren/amatören är det som har bra arbetsanvisningar skrivna av tillverkaren/importören samt bra kundsupport samt helst använt av många så man kan få mycket hjälp t.ex. på detta forum. Först efter det tycker jag priset kan få fälla avgörandet.
LIP, som jag använde, tycker jag uppfyller alla mina kriterier rätt bra. Men det finns alldeles säkert andra som är lika bra.
Som parentes så kan jag nämna att jag ringde Biltema, och upptäckte att där kan man inte få det minsta mer support än vad som står i deras tryckta broschyrer.
Va är de för skillnad på bostadsrätt och villa? Andra regler och krav ?Mikael_L skrev:Det går nog bra.
Försök att hitta samma slags produkter som tidigare var godkända som rollade tätskikt på skivkonstruktioner, så du får en produkt avsedd för ändamålet. Du får fråga tillverkaren/generalagenten om det inte går att lista ut på egen hand.
Och som du är inne på, så slipper du bråka med försäkringsbolaget sen. Dom kommer ändå inte ge en spänn i ersättning, så du sparar den tiden och kan istället börja bygga om badrummet direkt.
Men å andra sidan, om du har hittat rätt rollade produkt, och sen gör jobbet enligt alla konstens regler (för det systemet) så bör du nog inte få någon vattenskada i vilket fall.
Sen vid försäljning så kommer du väl att få 50-250' mindre, beroende på hur marknaden är just då, och hur oroliga spekulanter som bjuder.
Och glöm inte att vara övertydlig med att badrummet inte är gjort enligt praxis och branschkrav, se t.o.m till att få köparen att skriva under ett papper på att köparen är införstådd med att badrummet är felaktigt gjort, så du inte plötsligt sitter med "dolt fel"-rättsprocess om halsen, efter ett tag.
Och det här är väl ingen bostadsrätt, hoppas jag?
Fastigheten och byggnaden ägs av föreningen. Så BR-föreningarna brukar generellt ha synpunkter på saker och ting som påverkar eller kan påverka byggnaden i negativ bemärkelse.
Vattenskador hör till sånt.
Det är helt enkelt så att man kanske skadar annans egendom då.
Har man egen privat ägd fastighet får man givetvis göra precis som man vill, och ta ev konsekvenser själv.
Vattenskador hör till sånt.
Det är helt enkelt så att man kanske skadar annans egendom då.
Har man egen privat ägd fastighet får man givetvis göra precis som man vill, och ta ev konsekvenser själv.