Jag tänkte ha den till kapa skivor och sånt. nån som har sågen och vet vad om den är bra? Vad ska man ha den på för bord? Kan man kapa en hel platta på den,hur bra preciton är det på en sån här såg?
 
Inte det du frågar, men ska du kapa skivor är nog en sänksåg med skena bättre.
 
i och för sig men jag bygger en del lådor och då vill man ju kunna kapa med ganska så exakt vinklar och så. jag har en hitachi cirkelsåg men tycker inte alls om att använda den anvder hällre min stick såg om det går. Så det känns att jag måste skaffa mig nått annat :) och det hade vart skönt och kunna klyva bräder på lägnden
 
Jo jag har själv en DeWalt 744 som jag är grymt nöjd med, men suget efter en sänksåg att komplettera maskinparken med börjar bli stort.

Kan tyvärr inte svara på precicionen på gs10'an men 744 är i princip likadan förutom att anhållet är bättre.
Min står på en benställning som är ihopfällbar, står stabilt på jämt underlag.
Har även en rullställning som jag hakar på sågen om jag ska klyva brädor m.m.
Precicionen i 744'an är utmärkt och jag tror inte att gs 10 ligger lång efter.

Inte mycket svar på dina frågor men ändå....
 
HAr nu haft GTS10:an i några månader. Mkt bra maskin, ok, ingen Altdorf men förvånansvärt bra faktiskt.

Men som någon sa tidigare, ska du såga skivor så använd en (bra) cirkelsåg med skena.
 
Kör själv med DW744 och den stora nackdelen är motorn, dessa kolborstmotorer måste skyddas med ett överströmsskydd och detta löser ut väldigt snabbt om man klyver grövre arbetsstycken.

Att hantera stora skivor på en sådan är inget kul alls om man inte breddar och förlänger bordet så skivorna får stöd.

Precisionen är i klass med större bordsågar

/Kent
 
S3 skrev:
Jo jag har själv en DeWalt 744 som jag är grymt nöjd med, men suget efter en sänksåg att komplettera maskinparken med börjar bli stort.

Kan tyvärr inte svara på precicionen på gs10'an men 744 är i princip likadan förutom att anhållet är bättre.
Min står på en benställning som är ihopfällbar, står stabilt på jämt underlag.
Har även en rullställning som jag hakar på sågen om jag ska klyva brädor m.m.
Precicionen i 744'an är utmärkt och jag tror inte att gs 10 ligger lång efter.

Inte mycket svar på dina frågor men ändå....
Jag är nyfiken på var du har fått tag på benställning och rullställning---det står högt på min önskelista för tillfället...Har en ELU 744, troro den är 100% identisk med dewalts 744.

//Daniel
 
Daniel_N skrev:
Jag är nyfiken på var du har fått tag på benställning och rullställning---det står högt på min önskelista för tillfället...Har en ELU 744, troro den är 100% identisk med dewalts 744.

//Daniel

Hej

Benställningen är original tillbehör.
Rullställningen fick jag med när jag köpte sågen (begagnad) så jag vet tyvärr inte var den kommer ifrån, men det är inte original.

Kan ta en bild om du vill.

fredrik
 
Håller med övriga talare, har själv en GTS10, precisionen är bra.
Men ska du klyva skivor så se till att ha ett bra stativ, samt båda rullar på bredden och längden.

Efter mina egna försök kan jag bara hålla med snickarboden och övriga att det är smidigare att såga stora skivor med cirkelsåg och skena.

Av den anledningen har jag själv passat på att beställa en Festool ts55 med skena.

// Marta
 
Ja jag skulle med vilja ha en festtool med skena men det känns så dumnt nu när man har hitachin. Men den borde ju inte vara så svår att sälja igentligen. vad kosta festtool med skena då? Men man känner ju att man skulle behöva en bordsåg i alla fall just tilla klyva bräder och sånt på längden
 
Precis sänksågen ersätter inte bordssågen utan båda fungerar bättre till olika saker.
Behåll hitachin och använd sänksågen till dom finare jobben, och har du råd så är det guld värt med en bra bordssåg.
 
S3 skrev:
Hej

Benställningen är original tillbehör.
Rullställningen fick jag med när jag köpte sågen (begagnad) så jag vet tyvärr inte var den kommer ifrån, men det är inte original.

Kan ta en bild om du vill.

fredrik
Ja, du får gärna ta en bild.

MVH

Daniel
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.