7 712 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
"Fullständig offert" från ventilationsföretag, vad gäller?
Normalt gäller en offert ett antal dagar som bör anges på offerten. Den gäller om du beställer arbetet utan ändringar inom den tiden. Så fort du ändrar något slutar offerten att gälla.. Om ventA blir sjuk eller avlider och är ensamföretagare blir det knepigare.Q Quaqq skrev:Ok, är fortfarande lite förvirrad vad som gäller..
Kan man anse att det finns/ingåtts avtal då jag mottagit en offert, men sen ej svarat på den? Isåfall har jag väl avtal med VentA..
Eller ingås avtal iom att VentB kom och gjorde arbete specificerad i offerten från VentA? Och har jag isåfall ingått avtal med VentA eller VentB?
Och följdfrågor - om jag nu trots allt väljer att låta VentB montera korrekt fläkt, men vill försöka förhandla ner priset (dels pga att de dragit ut på tiden så det ej kunde faktureras 2025/nyttja 50% rot, och dels att jag behöver ta in och betala elektriker separat), är det fortfarande VentA jag ska diskutera med?
Eller ska jag be VentB inkomma med en ny offert som jag får ta ställning till?
Om jag väljer att "avbryta", ör min motpart VentA eller VentB? Det hänger väl åp vem jag (eventuellt) anses ha ingått avtal med? Och vad händer med inkorrekta fläkten de monterat?
..Fick inte möjlighet att ringa konsumentrådgivning idag, antar att de kan svara åp en del av frågorna. Men åas har detta forumet betydligt mer info om bakgrund nu än vad jag nog kan ge dem över telefon, så tacksam för all ytterligare info som kan ges.![]()
Har du inte gjort någon skriftlig beställning till A är A ute ur bilden.
Det är ditt avtal med ventfirma B som gäller. Glöm ventfirma A.
Ok.B BSA In skrev:Normalt gäller en offert ett antal dagar som bör anges på offerten. Den gäller om du beställer arbetet utan ändringar inom den tiden. Så fort du ändrar något slutar offerten att gälla.. Om ventA blir sjuk eller avlider och är ensamföretagare blir det knepigare.
Har du inte gjort någon skriftlig beställning till A är A ute ur bilden.
Det är ditt avtal med ventfirma B som gäller. Glöm ventfirma A.
Offert från VentA skickades i mitten av sept 2025, och "Giltig tom" anger ett datum i slutet av sept 2025.. Jag svarade aldrig "ok" på denna.
I mitten av oktober kom ett meddelande från VentA om sjukskrivning men att han hade hittat en annan firma som kunde ta över. VentB har aldrig skickat någon offert utan verkar ha utgått helt från VentA:s.
Jobbet de utfört (en del korrekt, en annan inkorrekt) gjordes i slutet av 2025.
Så om man ska vara besvärlig så kan jag egentligen hävda att inget avtal finns (varken med VentA eller VentB) och jag har inga som helst betalningskrav?
Nu är det klarlagt att A inte har något avtal med dig. Han har varit vänlig att tipsa dig om en annan firma. De har inte tagit över någon beställning från A.Q Quaqq skrev:Ok.
Offert från VentA skickades i mitten av sept 2025, och "Giltig tom" anger ett datum i slutet av sept 2025.. Jag svarade aldrig "ok" på denna.
I mitten av oktober kom ett meddelande från VentA om sjukskrivning men att han hade hittat en annan firma som kunde ta över. VentB har aldrig skickat någon offert utan verkar ha utgått helt från VentA:s.
Jobbet de utfört (en del korrekt, en annan inkorrekt) gjordes i slutet av 2025.
Så om man ska vara besvärlig så kan jag egentligen hävda att inget avtal finns (varken med VentA eller VentB) och jag har inga som helst betalningskrav?
Du måste på något sätt kontaktat B eller dom kontaktat dig. Denna muntliga kontakt blir nu ditt avtal med B Vad som sagts i denna kontakt vet bara du och B.
Ord står mot ord och vem som kan få rätt där står skrivet i stjärnorna.
Problemet som skall lösas är byte av fläkt. Har dom fakturerat enligt As offert har du fått betala för en EC fläkt men fått en AC fläkt. Det känns inte rätt.
Om sen elinstallation ingick eller inte i As pris är oklart. Har du gjort elinkoppling via annan firma?
B anser nog att begagnatvärdet för AC fläkten är 0 kr men försök förhandla med B om dom överfakturerat enligt ovan.
Att inte betala alls blir inte bra. Försök hitta en kompromiss.
Nu får jag upprepa en del som redan skrivits, men iaf:B BSA In skrev:Nu är det klarlagt att A inte har något avtal med dig. Han har varit vänlig att tipsa dig om en annan firma. De har inte tagit över någon beställning från A.
Du måste på något sätt kontaktat B eller dom kontaktat dig. Denna muntliga kontakt blir nu ditt avtal med B Vad som sagts i denna kontakt vet bara du och B.
Ord står mot ord och vem som kan få rätt där står skrivet i stjärnorna.
Problemet som skall lösas är byte av fläkt. Har dom fakturerat enligt As offert har du fått betala för en EC fläkt men fått en AC fläkt. Det känns inte rätt.
Om sen elinstallation ingick eller inte i As pris är oklart. Har du gjort elinkoppling via annan firma?
B anser nog att begagnatvärdet för AC fläkten är 0 kr men försök förhandla med B om dom överfakturerat enligt ovan.
Att inte betala alls blir inte bra. Försök hitta en kompromiss.
- jag har än så länge inte fått någon faktura, eller betalat något alls. På offerten (från VentA) står korrekt EC-fläkt angiven. Utöver detta står "arbetskostnad" (4h) samt en separat del för ventilationsrensning (också med "arbetskostnad" (4h)).
- VentB har än så länge
- rensat ventilation
- demonterat gammal AC-fläkt, monterat en ny AC-fläkt.
Sen har det varit en diskussion om elarbetet (som krävs för EC-fläkt ska funka) ingår i offerten från VentA (som VentB också lutar sig mot). Jag menar att när VentA var på hembesök så pratade han om att ta hjälp av en elektriker han kände för att fixa detta (men jag hade redan då köpt en styrningen, dvs 0-10V-signalmatningen, själv).
VentB menar att detta inte ingår utan tillkommer, och nu hävdar även VentA detta. Detta finns dock inte dokumenterat utan ord står mot ord. I offerten specificerar varken "eljobb tillkommer" eller "eljobb ingår" utan det står som sagt enbart "arbetskostnad".
Jag inser att jag får svårt att få VentB på att gå med på att ta kostnaden för elektriker, så nu är istället läget om jag kan avbryta det hela, och vad utfallet isåfall blir.
Jag kan absolut tänka mig att betala VentB för det arbete som utförts korrekt, dvs ventilationsrensningen (även om det är ett överpris med en faktor 4 i antal timmar det faktiskt tog vs vad som offererats).
Om jag nu försöker sätta min in hur B resonerar. Han vägrar att byta fläkt då det kostar säg 3000 kr. Han vill nog komma ur det här på billigaste sätt.Q Quaqq skrev:Nu får jag upprepa en del som redan skrivits, men iaf:
- jag har än så länge inte fått någon faktura, eller betalat något alls. På offerten (från VentA) står korrekt EC-fläkt angiven. Utöver detta står "arbetskostnad" (4h) samt en separat del för ventilationsrensning (också med "arbetskostnad" (4h)).
- VentB har än så länge
- rensat ventilation
- demonterat gammal AC-fläkt, monterat en ny AC-fläkt.
Sen har det varit en diskussion om elarbetet (som krävs för EC-fläkt ska funka) ingår i offerten från VentA (som VentB också lutar sig mot). Jag menar att när VentA var på hembesök så pratade han om att ta hjälp av en elektriker han kände för att fixa detta (men jag hade redan då köpt en styrningen, dvs 0-10V-signalmatningen, själv).
VentB menar att detta inte ingår utan tillkommer, och nu hävdar även VentA detta. Detta finns dock inte dokumenterat utan ord står mot ord. I offerten specificerar varken "eljobb tillkommer" eller "eljobb ingår" utan det står som sagt enbart "arbetskostnad".
Jag inser att jag får svårt att få VentB på att gå med på att ta kostnaden för elektriker, så nu är istället läget om jag kan avbryta det hela, och vad utfallet isåfall blir.
Jag kan absolut tänka mig att betala VentB för det arbete som utförts korrekt, dvs ventilationsrensningen (även om det är ett överpris med en faktor 4 i antal timmar det faktiskt tog vs vad som offererats).
Jag är fd företagare och skulle nog agerat på så sätt att jag skickat en faktura för utfört arbete där jag täckt in kostnaden för AC fläkten [kanske 1000 kr] men muntligt sagt att du slipper betala fläkten och får ordna med en ny fläkt själv och att jag hämtar AC fläkten vid tillfälle.
Du får anlita en annan firma eller byta och köpa EC fläkten själv. Eller så kompromissar du med B och betalar ett rimligt pris för en ny EC fläkt.
Det framgår ju inte vad B har tänkt fakturera. Enligt As offert eller?
VentB har sagt att han kan byta fläkt (han ska köpt in korrekt fläkt nu), men att jag själv får fixa elektriker (och ta den kostnaden).
Ang vad VentB tänkt fakturera så utgår jag (naivt kanske) från att det är enligt VentAs offert, då det hela tiden är den även VentB hänvisar till (i diskussionen om vad som faktiskt ingår, dvs elarbete eller inte).
Ang vad VentB tänkt fakturera så utgår jag (naivt kanske) från att det är enligt VentAs offert, då det hela tiden är den även VentB hänvisar till (i diskussionen om vad som faktiskt ingår, dvs elarbete eller inte).
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Du har iofs. kanske ett lite känsligt läge iom. att du inte har något skrifitligt avtal med B. Men om nu B refererar till offerten från A, så får man nog anse att det finns ett avtal i enlighet med offerten från A. OM det finns otydligheter i den offereten så är det utförarens (B) uppgift att klara ut dem innan arbetet påbörjas.. Med den formulering som finns i offerten måste elarbetet ingå. Hur skall firman ex. testa sin installation om inte elen är dragen? Om de nu menar att elen inte ingår så skulle det framgått av offerten med något i stil med en lista över vad som inte ingår.
Mjo, det tycker jag ju med..
(Men uppenbarligen håller inet VentB, eller VentA, med om det..)
Förslaget nu är att jag ska fixa elektriker men att vi bestämmer tid tillsammans så monterar de fläkten och elektrikern fixar elen, så kan man väl verifiera att det funkar.
Helt ok förslag, förutom att vi är oense varifrån betalningen till elektriker ska komma..
Men lutar åt att jag kontaktar elektriker och ber om offert för eljobbet iaf, så vet jag ungefär vad den delen kommer att kosta.
Och återigen, jag vet fortfarande inte om jag t. ex. kan säga till VentB "Jag betalar [inte för mer än ventilationsrensningen] om inte elektrikerkostnaden ingår i arbetskostnaden i offerten från VentA."..
Förslaget nu är att jag ska fixa elektriker men att vi bestämmer tid tillsammans så monterar de fläkten och elektrikern fixar elen, så kan man väl verifiera att det funkar.
Helt ok förslag, förutom att vi är oense varifrån betalningen till elektriker ska komma..
Men lutar åt att jag kontaktar elektriker och ber om offert för eljobbet iaf, så vet jag ungefär vad den delen kommer att kosta.
Och återigen, jag vet fortfarande inte om jag t. ex. kan säga till VentB "Jag betalar [inte för mer än ventilationsrensningen] om inte elektrikerkostnaden ingår i arbetskostnaden i offerten från VentA."..
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden