Liten uppföljning -
VentB hävdar att de har pratat med VentA och att han avsett enbart ventilationsjobb (demontering av gammal fläkt, montering av ny).
Jag har inte fått tag på VentA än dock..

Frågan är väl då vad vi har ingått för avtal, och vad jag är bunden till? De har som sagt varit här och utfört ventilationsrensning (tog 1h, specat 4h i offert men det kan man nog inte göra så mycket åt?), demonterat gammal fläkt och monterat en felaktig ny..

Det som jag anser är kvar att göra är:
- byta till korrekt fläkt, installera denna (dvs el - kostnaden täcks av urprungsofferten)
Det dom anser:
- byta till korrekt fläkt, upp till mig/elektriker att lösa inkoppling (inkl kostnad givetvis)..

Om de inte accepterar att utföra enligt min önskan så vill jag bryta avtalet. ..Så det blir väl att kontakta konsumentrådgivare imorgon

Eftersom de formulerat avtalet och du är konsument så har du tolkningsföreträde, så vad VentA menade spelar inte någon egentlig roll

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Det låter hoppfullt. Det är som är lite oklart för mig är vad som kan anses avtalat? Har aldrig svarat skriftligt på offerten, men de (VentB) har som sagt varit här och utfört ett korrekt och ett inkorrekt arbete..

Jag har väl svårt att "tvinga" dem att installera korrekt fläkt (inkl el)? Men om de inte gör det (och jag inte accepterar att de enbart monterar den) så blir de ju sittande med en fläkt de ev inte vet vad de ska göra av.

Redigerat:
VentA har varit otydliga, men som verksam i branschen förstår jag att de tycker att kostnad för elektrikern ska tillkomma när de har skrivit som de gjort. När jag lämnar offert (till privatperson) skriver vi dock alltid tydligt ut att elektriker ingår.

Det är också förunderligt hur man kan ha varit verksam i ventilationsbranschen i mer än en kvart utan att veta skillnaden mellan AC- och EC-fläktar.

Begreppet "Fullständig offert" har jag aldrig stött på tidigare.

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
P
Att det ska vara så svårt för företag i hantverksbraschen att vara tydliga

Hur ska kund veta om ventilations gubben är elektriker eller inte, omöjligt eller svårt iaf

Ska elektrikern . servicebil , resor , byggställning , hyrda verktyg osv osv tillkomma på offertpriser så skriv då det på offerten..

tydlig offert där vad som ingår och vad som inte ingår i priset.. är det ett takbyte så ingår papp läkt och takpannor och alla plåtar och rännor och fastsättningsmaterial. men det förutsätter att råspånten under är felfri.. tex

Agda och Arne har ingen aning det är väl därför dom tagit in nån som utför jobbet åt dom

• Gilla
Lembritt80 och 2 till
  • Laddar…
Q Quaqq skrev:
annan firma som kan ta sig an jobbet (låt oss kalla dem VentB). Vi får besök av dessa
Här skedde problemet... du borde här sett den nya entreprenören som en helt ny kontakt helt utan insikt i jobbet och startat om hela upphandlingen - men istället "hoppades" du på att A hade informerat B helt och hållet - men det var inte så. Bara bita i äpplet...

//

• Gilla
BSA In
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Här skedde problemet... du borde här sett den nya entreprenören som en helt ny kontakt helt utan insikt i jobbet och startat om hela upphandlingen - men istället "hoppades" du på att A hade informerat B helt och hållet - men det var inte så. Bara bita i äpplet...

//
För hantverkaren menar du som påbörjade ett arbete hos en kund utan något avtal? Eller går din logik bara åt ena hållet, och allt är den svaga partens fel?

• Gilla
Mortsken och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För hantverkaren menar du som påbörjade ett arbete hos en kund utan något avtal? Eller går din logik bara åt ena hållet, och allt är den svaga partens fel?
När du får kontakt med en nya ventfirma B kan du väl inte utgå ifrån att dom fått rätt information från ventfirma A. Du måste såklart tydligt visa ursprunglig offert och diskutera den så att ventfirma B får rätt information. Jag tycker nog det verkar som en kommunikationsmiss som är allt för vanlig i alla sammanhang.

Kan helt klart vara en kommunikationsmiss, både mellan VentA och mig och/eller VentA och VentB.

Oavsett så tycker jag det verkar som att det inte är konsumenten som ska behöva ta den smällen, baseras på vad som skrivits i tråden.

P
Det borde rimligen även ligga i hantverkarens intresse att kunna få betalt utan strul och att då inte säkerställa att det finns en vettig nivå på överenskommelse / offert i nån form på hur man tänkt debitera kunden..

Att tro att vilket påsaltat stolle pris som helst är ok bara för att man inte har en tydlig offert..
Det borde ligga lika mycket i företagens intresse för att kunna få betalt och undvika tjafs och långa processer för att kanske få rätt och till sist få betalt..

Men problemet är ju att det verkar finnas många företagare som tror att det ska gå vägen att fakturera svinpriser och att svensken oftast betalar men det känns som det var den äldre generationen och att många yngre drar mer åt andra hållet och inte tvekar lika mycket att vägra när det är bedrägligt betende från vissa företagare

Kanske dags att lagstadga en tydligare offert / prisinformation hur man tänkt ta betalt så att offert och sluträkning stämmer bättre då dagens system är väldigt flummigt och det blir många missförstånd och hantverkare vill lämna en låg offert för att få jobbet men som inte alls återspeglar vad som står på fakturan när den kommer.. och därför med flit "glömmer" redovisa även självklara kostnader på offerten och sen säger att ju det tillkommer alltid,, som att det gör saken bättre

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BSA In skrev:
När du får kontakt med en nya ventfirma B kan du väl inte utgå ifrån att dom fått rätt information från ventfirma A. Du måste såklart tydligt visa ursprunglig offert och diskutera den så att ventfirma B får rätt information. Jag tycker nog det verkar som en kommunikationsmiss som är allt för vanlig i alla sammanhang.
Jo men formellt ligger det på ventfirman att säkerställa den saken. De har uppenbarligten fått information från firma A. Då ligger det på firma B att säkerställa att de har rätt information innan de börjar jobba.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men formellt ligger det på ventfirman att säkerställa den saken. De har uppenbarligten fått information från firma A. Då ligger det på firma B att säkerställa att de har rätt information innan de börjar jobba.
En EC fläkt är betydligt dyrare än en en AC fläkt. Det är ingen skillnad i funktion men EC fläkten är energisnålare och kan lättare varvtalsregleras. Tidigare har ofta lägsta pris prioriterats.
Ventfirmor har lite olika kunskap om val av fläktar och regleritrustningar. Man kan dela in dom i rena montagefirmor som monterar efter anvisning från kund. De kan vara plåtslagare och gör inga och får inte göra elinkopplingar. Ex. på namn Kalles vent-och plåt.
Sen finns det firmor som även gör injusteringar, konstruktioner, elinkopplingar mm typ De kallas ofta Servicefirmor. Ex på namn Olles VVS El och energiservice
Vad jag menar är att man kan kräva lite olika saker av olika firmor.
Att bara beställa en ny fläkt utan att specificera vilken kan det bli lite olika utfall av.
En vanlig vent.firma tar den billigaste och lika typ som tidigare om inte kunden uttryckligen säger något annat. Han sitter inte och räknar på energibehov och jämför olika fabrikat och typer.

TRJBerg
Om det - som det verkar - endast finns avtal med VentA så ska den "legala" diskussionen endast vara med VentA.
Övrigt vad gäller jobbet kan man ju ha informationsutbyte med VentB men i alla frågor där det finns en "konflikt" om vad som gäller ska man gå på VentA.
Gör man inte som ovan har man bäddat för en dyr röra.

Ok, är fortfarande lite förvirrad vad som gäller.. :-)

Kan man anse att det finns/ingåtts avtal då jag mottagit en offert, men sen ej svarat på den? Isåfall har jag väl avtal med VentA..

Eller ingås avtal iom att VentB kom och gjorde arbete specificerad i offerten från VentA? Och har jag isåfall ingått avtal med VentA eller VentB?

Och följdfrågor - om jag nu trots allt väljer att låta VentB montera korrekt fläkt, men vill försöka förhandla ner priset (dels pga att de dragit ut på tiden så det ej kunde faktureras 2025/nyttja 50% rot, och dels att jag behöver ta in och betala elektriker separat), är det fortfarande VentA jag ska diskutera med?

Eller ska jag be VentB inkomma med en ny offert som jag får ta ställning till?

Om jag väljer att "avbryta", ör min motpart VentA eller VentB? Det hänger väl åp vem jag (eventuellt) anses ha ingått avtal med? Och vad händer med inkorrekta fläkten de monterat?

..Fick inte möjlighet att ringa konsumentrådgivning idag, antar att de kan svara åp en del av frågorna. Men åas har detta forumet betydligt mer info om bakgrund nu än vad jag nog kan ge dem över telefon, så tacksam för all ytterligare info som kan ges. :-)

P
Allt beror på små skillnader hurvida vent A som tagit in jobbet då kan ses som totalentreprenör och att dom sen tar in olika undertjänster inlusive sin egen den ventilation..

Tänk större firma som gör stora jobb eller bara ett badrum som kan behöva flera olika yrkesgrupper både snickare , elektriker rörmockare och en mattläggare eller plattsättare..

Har man totalenreprenad så skickar ju inte varje underfirma till kunden utan till firman som tar helheten och den skickar till kunden

om det är så då är det ju fortfarande vent A som ska skicka faktura och vent B skickar sin faktura till vent a

Det som väl talar emot det är att vent A verkar att helt ha lämnat över och gett jobbet till vent B

men att all info om offert och överenskommelse inte verkar ha lämnats över komplett och vem som felat är ju inte helt enkelt att reda ut här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.