Någon som vet varför fullkornsvetemjöl är mer än dubbelt så dyrt i butik som vanligt vetemjöl. Vad jag förstår är fullkornsvetemjöl sammansatt av vanligt skiktad kärnvetemjöl + mald fullkorn. Fullkornsvetemjöl ger väl mindre restprodukter än vanligt vetemjöl? Varför skall kunderna betala?
 
Liten efterfrågan och volym jämfört med "det vanliga"?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vetemjöl är en storsäljande produkt som ger stordriftsfördelar och som butikerna kan prispressa. Det är ju inte heller så att man slänger det som man siktar bort från vetet när man framställer vetemjöl för dels finns det ju de konsumenter som köper vetekli och dels används det väl till hönsfoder om jag inte kommer ihåg fel.
 
Fast man får komma ihåg att allt med hälsa säljer, fullkorn är nåt som attraherar de som vill må bra och de betalar gärna det dubbla Så då tar man mer betalt bara för att man kan.
 
Aggressiv marknadsföring. Fullkornsvetemjöl är en mindre förädlad produkt och är såklart billigare att producera. Kan man lura konsumenterna att det dessutom är bättre än vanligt vetemjöl så kan man höja vinstmarginalerna rejält.

Har ni hört om han, den där svensken som lider av fiberbrist p.g.a att han inte ätit tillräckligt med fullkornsvete??? Nej, inte jag heller.
 
F Finndjävel skrev:
Kan man lura konsumenterna att det dessutom är bättre än vanligt vetemjöl så kan man höja vinstmarginalerna rejält.
Det lär sitta en del vitaminer och mineraler i skalet på de flesta frön så nyttigare är det säkert, men att betala mer än dubbla priset för en mindre förädlad produkt känns fel.

Det finns förstås många liknande exempel tex rostade kaffebönor som säljs till dubbla priset mot färdigmalet.
 
harry73
Är det dubbla priset?
Samma prisspann hittar man bland vanlig vetemjöl med, beroende om det är lågprismärket eller A märket
 
harry73
En annan tanke är att spannmål till fulkornsmjöl kanske kräver en bättre hantering för att undvika för stora mängder råtbajs och fågelbajs :poop::sick:
 
F Finndjävel skrev:
Har ni hört om han, den där svensken som lider av fiberbrist p.g.a att han inte ätit tillräckligt med fullkornsvete??? Nej, inte jag heller.
Du har aldrig sett TV-reklam för diverse laxeringsmedel heller?
 
harry73
F Finndjävel skrev:
Har ni hört om han, den där svensken som lider av fiberbrist
Det kallas förstoppning, och ja de finns. Om man löser det med fullkornsprodukter eller frukt eller kosttillskott spelar ingen roll, men någonstans behöver fibrarna komma ifrån
 
harry73 harry73 skrev:
Är det dubbla priset?
Samma prisspann hittar man bland vanlig vetemjöl med, beroende om det är lågprismärket eller A märket
Tittade på mathem.se mest på skoj och där var det mer än dubbla faktiskt, 13 resp. 29kr.

Annars tror jag på ek kombo av volym och priskänslighet som nämnts ovan. Vanligt vetemjöl ställs tex ut pallvis i butikerna men andra sorter står endast fåtal paket framme.
 
harry73 harry73 skrev:
Det kallas förstoppning, och ja de finns. Om man löser det med fullkornsprodukter eller frukt eller kosttillskott spelar ingen roll, men någonstans behöver fibrarna komma ifrån
Går det bra med fiber från Bredbandsbolaget tro?
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
harry73
Ja, men vid större intag for man med magen, sedan är det tråkigt att de behöver blåsa nytt fiber efter varje måltid :p
 
harry73
U Ursidae skrev:
Tittade på mathem.se mest på skoj och där var det mer än dubbla faktiskt, 13 resp. 29kr.
Varför kan jag inte sluta att svara på dessa frågor :(
Men då handlar det om Kungsörnens vetemhöl. det mals i Malmökvarnen, alltså Nordmills.

Tittar man på http://www.nordmills.se/sortiment/mjol/vetemjol/ ser man assortimentet.
Då tror jag att kärnvetemjöl är bagerimjöl och kärnvetemjöl med fullkorn är bagerimjöl + 25% finfint fullkornsvete.
Bagerimjöl är antagligen det billigaste vete de kan få tag på och för finfint fullkornsvete använder de speciell utvald spannmål och den malas extra länge (fin granulation).

Tittar man på Saltå Kvarns siktat dinkelmjöl och fullkorns dinkelmjöl hittar man inget prisskillnad
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.