4 179 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Fullkornsvetemjöl vs vetemjöl?
Någon som vet varför fullkornsvetemjöl är mer än dubbelt så dyrt i butik som vanligt vetemjöl. Vad jag förstår är fullkornsvetemjöl sammansatt av vanligt skiktad kärnvetemjöl + mald fullkorn. Fullkornsvetemjöl ger väl mindre restprodukter än vanligt vetemjöl? Varför skall kunderna betala?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Liten efterfrågan och volym jämfört med "det vanliga"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Vetemjöl är en storsäljande produkt som ger stordriftsfördelar och som butikerna kan prispressa. Det är ju inte heller så att man slänger det som man siktar bort från vetet när man framställer vetemjöl för dels finns det ju de konsumenter som köper vetekli och dels används det väl till hönsfoder om jag inte kommer ihåg fel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast man får komma ihåg att allt med hälsa säljer, fullkorn är nåt som attraherar de som vill må bra och de betalar gärna det dubbla Så då tar man mer betalt bara för att man kan.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Aggressiv marknadsföring. Fullkornsvetemjöl är en mindre förädlad produkt och är såklart billigare att producera. Kan man lura konsumenterna att det dessutom är bättre än vanligt vetemjöl så kan man höja vinstmarginalerna rejält.
Har ni hört om han, den där svensken som lider av fiberbrist p.g.a att han inte ätit tillräckligt med fullkornsvete??? Nej, inte jag heller.
Har ni hört om han, den där svensken som lider av fiberbrist p.g.a att han inte ätit tillräckligt med fullkornsvete??? Nej, inte jag heller.
Det lär sitta en del vitaminer och mineraler i skalet på de flesta frön så nyttigare är det säkert, men att betala mer än dubbla priset för en mindre förädlad produkt känns fel.F Finndjävel skrev:
Det finns förstås många liknande exempel tex rostade kaffebönor som säljs till dubbla priset mot färdigmalet.
Tittade på mathem.se mest på skoj och där var det mer än dubbla faktiskt, 13 resp. 29kr.harry73 skrev:
Annars tror jag på ek kombo av volym och priskänslighet som nämnts ovan. Vanligt vetemjöl ställs tex ut pallvis i butikerna men andra sorter står endast fåtal paket framme.
Varför kan jag inte sluta att svara på dessa frågorU Ursidae skrev:
Men då handlar det om Kungsörnens vetemhöl. det mals i Malmökvarnen, alltså Nordmills.
Tittar man på http://www.nordmills.se/sortiment/mjol/vetemjol/ ser man assortimentet.
Då tror jag att kärnvetemjöl är bagerimjöl och kärnvetemjöl med fullkorn är bagerimjöl + 25% finfint fullkornsvete.
Bagerimjöl är antagligen det billigaste vete de kan få tag på och för finfint fullkornsvete använder de speciell utvald spannmål och den malas extra länge (fin granulation).
Tittar man på Saltå Kvarns siktat dinkelmjöl och fullkorns dinkelmjöl hittar man inget prisskillnad
Klicka här för att svara