Hej,
Som ni ser på bilden är terminalerna för L1, L2, L3 och PEN överfulla och snart ska en till 5G6 in på dessa för att matas vidare till central.
Funderar på att byta ut till bättre kopplingsplint typ https://www.elbutik.se/product.html/garo-gkl-plint-50mm-gra. Finns det någon specifik lösning för hur det ser ut i mitt mätarskåp här? Dåligt med fästpunkter och inga DIN-skenor.
Som ni ser på bilden är terminalerna för L1, L2, L3 och PEN överfulla och snart ska en till 5G6 in på dessa för att matas vidare till central.
Funderar på att byta ut till bättre kopplingsplint typ https://www.elbutik.se/product.html/garo-gkl-plint-50mm-gra. Finns det någon specifik lösning för hur det ser ut i mitt mätarskåp här? Dåligt med fästpunkter och inga DIN-skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vettigare om du skaffar den typiska plinten för såna ombyggen och monterar på en bit DIN-skena vertikalt.
https://www.elbutik.se/product.html...MI_Oj60_v9iwMVeEKRBR3e6BdqEAQYASABEgKmX_D_BwE
https://www.elbutik.se/product.html...MI_Oj60_v9iwMVeEKRBR3e6BdqEAQYASABEgKmX_D_BwE
Du verkar redan ha tre utgående ledningar per pol vilket gör att den plinten som GK100 föreslår inte kommer räcka ändå.
Ibland kanske radplintar ändå inte är så dumt? Eller två EKS525? Annars blir det till att ansluta två ledare i en anslutning på plinten. Den tar iofs 2x6 kvmm men frågan är om det är optimalt.
Oavsett så är det smart att ha en extra lös plint för PEN och dela upp den vid sidan av huvudplinten, det spar anslutningar och ger en tydlig förgreningspunkt PEN -> PE+N. Dessutom kan man ta nollan till mätaren därifrån så slipper den störa.
Precis som GK100 skriver så kan du sätta en lös DIN-skena till höger där. Använd plåtskruv och lämplig distanshylsa bakom skenan.
Edit: Här är distributionsblock med fler anslutningar.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...b80al-distributionsblock-1-polig-80-a-3084367
Du behöver fyra (eller fem) block.
Ibland kanske radplintar ändå inte är så dumt? Eller två EKS525? Annars blir det till att ansluta två ledare i en anslutning på plinten. Den tar iofs 2x6 kvmm men frågan är om det är optimalt.
Oavsett så är det smart att ha en extra lös plint för PEN och dela upp den vid sidan av huvudplinten, det spar anslutningar och ger en tydlig förgreningspunkt PEN -> PE+N. Dessutom kan man ta nollan till mätaren därifrån så slipper den störa.
Precis som GK100 skriver så kan du sätta en lös DIN-skena till höger där. Använd plåtskruv och lämplig distanshylsa bakom skenan.
Edit: Här är distributionsblock med fler anslutningar.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...b80al-distributionsblock-1-polig-80-a-3084367
Du behöver fyra (eller fem) block.
Redigerat:
Yes har original täckplåt kvar med plats för 3x diazedsäkringar.
Men tänker att om jag ändå ska sätta dit DIN-skena kan jag lika gärna även sätta dit normkapsling.
Då kan jag i framtiden även sätta säkringar mm där om jag skulle vilja som på nyare fasadmätarskåp.
Men tänker att om jag ändå ska sätta dit DIN-skena kan jag lika gärna även sätta dit normkapsling.
Då kan jag i framtiden även sätta säkringar mm där om jag skulle vilja som på nyare fasadmätarskåp.
Bra idé! Det kör jag nog på!
Kommer då bli:
L1 in + 3 L1 ut
L2 in + 3 L2 ut
L3 in + 3 L3 ut
PEN in + 1 ut till PE plint + 1 ut till N plint
PE plint: 1 in 3 ut
N plint: 1 in 3 ut
RK 6mm2 för kalaset. Eftersom så kort distans mellan PEN och PE och N behöver jag inte köra 10mm2 för matning till PE och N från PEN?
Noterar även att plåtskåpet inte är jordat. Är det något man bör göra på ett sånt här gammalt skåp?
EDIT: Blåa till mätare är PEN och sitter i klämma för PEN på nätägaren sida.
Kommer då bli:
L1 in + 3 L1 ut
L2 in + 3 L2 ut
L3 in + 3 L3 ut
PEN in + 1 ut till PE plint + 1 ut till N plint
PE plint: 1 in 3 ut
N plint: 1 in 3 ut
RK 6mm2 för kalaset. Eftersom så kort distans mellan PEN och PE och N behöver jag inte köra 10mm2 för matning till PE och N från PEN?
Noterar även att plåtskåpet inte är jordat. Är det något man bör göra på ett sånt här gammalt skåp?
EDIT: Blåa till mätare är PEN och sitter i klämma för PEN på nätägaren sida.
Redigerat:
Plinten är oproblematisk för att lägga två lika ledare i en anslutning tex den nyare N1XV på bilden och den nya tillkommande.troligtvis samma sort. PE(N) och N plintarna blir inte heller fullbelagda även med överkopplingen mellan. Nollan till mätaren är redan tagen från inkommande plint under pertinaxskivan den blå man ser på kundplinten är PEN.tommib skrev:
Men TS har ju plats för dubbel uppsättning plintar så varför inte bara att välja vad som passar.
Arean behöver du inte tänka på i det fallet då måste du byta stumpen från inkommande plint dvs den blå. Där kan du inte bryta och ska inte in och jobba på nätägarens anslutning den halvan ska normalt vara plomberad.H homelabber skrev:
Skåpet är redan jordat det syns på bilden också om det inte är en villa. Normalt har det alltid varit så oberoende ålder på skåpet.
En nackdel med fördelningsblocken tommib länkade till jämfört med EKS är en skruv per anslutning gentemot två. Det uppväger ev nackdelar med att lägga två ledare av samma typ i en EKS.
Åhå, jag såg fel och trodde att där var fyra ledare per pol redan nu. Enligt ovan blir det ju inga problem.
När du delar upp PEN till PE och N räcker det bra att de har 6 kvmm var eftersom du nu inte längre har PEN.
Att jag vill dela upp PEN innan det större blocket är för att jag tycker det är enklare att följa och jag ser det som fördelaktigt att det är "rent" så att man inte behöver mickla med PEN vid något tillfälle men det är ju överarbetat för all del och avslöjar obönhörligen hempulet.
När du delar upp PEN till PE och N räcker det bra att de har 6 kvmm var eftersom du nu inte längre har PEN.
Ja, så måste det vara. Den koncentriska ledaren blir två blå och en gulgrön där bakom pertinaxen. Det finns säkert en bra anledning till att den skarven är dold men jag skulle vilja se den om det var min anläggning...GK100 skrev:
Att jag vill dela upp PEN innan det större blocket är för att jag tycker det är enklare att följa och jag ser det som fördelaktigt att det är "rent" så att man inte behöver mickla med PEN vid något tillfälle men det är ju överarbetat för all del och avslöjar obönhörligen hempulet.
Men då köper jag en sån plint som GK10 föreslog samt en lös PEN plint som jag sedan byglar till N + PE
Klicka här för att svara