Hej!

Vi har dålig avrinning i köket i vårt sommarhus men innan jag skruvar isär kopplingarna under diskhon vill jag bara stämma av vad ni tror och om ni tycker det ser korrekt utfört ut (se bild)?

Då vi fyllt och tömmer vatten ur ena diskhon exempelvis vid disk så kan avrinningen initialt vara bra men sedan så backar vattnet upp i den andra diskhon och avrinningen blir väldigt dålig. Det kommer också upp luftbubblor då och då vilket för min lekmannakunskap skulle kunna tyda på att den dåliga avrinningen orsakas av någon form av vakuum eller dylikt snarare än blockering, eller så är det bara stopp i vattenlåset, Vad tror ni?

När jag kollar på köksavloppet hemmavid tycker jag det ser snarlikt kopplat ut men där har vi aldrig liknande problem.

Ps. Läste i en annan tråd där någon frågade om sin avluftning och det behöver jag också kolla huruvida det finns någon avluftning kopplad till avloppet. Skulle avsaknad av detta kunna orsaka den dåliga avrinningen eller skulle detta snarare orsaka att vattenlåsen töms och att man får dålig lukt inomhus?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Johan

• IMG_5460.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
I och med att det dröjer en stund så kan det vara ett nästan-stopp längre ner i avloppsröret.

Som diskmaskinens avloppsslang är dragen är det risk för att smutsvatten trycks bakvägen i avloppsslangen in i diskmaskinen, vilket den inte mår bra av. Diskmaskinens avloppsslangsböj ska vara uppe vid bänkskivan och aldrig under botten på hoarna.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt på sommarstugor att det saknas en luftning som kan behövas.
Det går att sätta in en vacuumventil under diskbänken! (har fått föra det själv i sommarstugan som endast har ett köksavlopp!
Det är främst när man häller ut en större mängd vatten på en gång som det behövs.
Det blir lite som att försöka få ut vätskan ut ett sugrör när du håller fingret för!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag sätter en slant på föreslagna nästan stopp längre ned i ledningen. Delforumets vanligaste fråga och det är nästan alltid det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Okej! Vad gör jag om jag tycks ha stopp längre ned i systemet, frånsett att plocka isär och gräva upp ledningarna?

Det är ett enskilt avlopp som leder ut till någon form av stenkista, markbädd eller dylikt.

Löser 90% av alla stopp i vasken, och nästan alla brukar säga att det "säkert är ett stopp ute i gatan" när man frågar dom om dom ens försökt rensa... Inte relaterat till trådskaparen utan till fölk i allmänhet.
1781614949425.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Scrangle och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Scrangle
  • Laddar…
S Scrangle skrev:
Okej! Vad gör jag om jag tycks ha stopp längre ned i systemet, frånsett att plocka isär och gräva upp ledningarna?
Man ringer spolbilen.

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
S Scrangle skrev:
Ett rensband (finns på t.ex. biltema) kostar kring 100-lappen. Visserligen får du ta isär rören under vasken så du kan få in rensbandet, men det är garanterat lindrigare än att betala några 1000 till en firma som rensar rören åt dig.

Stoppet består troligen av fett som åkt ner i vasken och stelnat några meter in i röret. Själv har jag fäst en mutter i spetsen på rensbandet med ståltråd för att få lite bättre renseffekt.

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag ska skruva isär rören under vasken och kolla i vattenlåset och köpa ett rensband så får jag se hur långt jag når. Avloppet går ned och löper i taket på källaren innan det går ut genom källarväggen så i värsta fall kan plocka isär rören där nere med..

Vid användning av rensbandet: Behöver jag vara orolig att jag ska ha sönder rören som utgörs av plast av okänd ålder eller brukar de vara dugligt tåliga?

Ang. spolbil så är det inte ett alternativ eftersom stugan ligger på en ö.

Hälsning,
J

Claes Sörmland
Om ledningen går till en stenkista så är det nog stor sannolikhet att just där den mynnar ut bland stenarna så har det byggt på så att vatten inte kan lämna ledningen så snabbt.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S Scrangle skrev:
Jag ska skruva isär rören under vasken
Gissar att du inte har någon vaskrensare. Låna av en granne innan du skruvar av ngt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.