Hallå alla i värmen,

Behöver lite råd från er..

Jag har nyligen byggt en pergola/altan som är cirka 19m2, pergolan sitter ihop med vårat soldäck.

Men, jag tycker pergolan ser tråkig ut och väldigt "gammaldags" .

Det är 130cm mellan stolpar och samma mått mellan takbalkarna..

Tror ni de ser bättre ut med fler/och tätare takbjälkar, eller ska jag satsa på att ha ribbor i taket som även går på tvären?

Vill få till den där mysiga känslan..

Byggt i impregnerat virke, googlade mycket innan jag byggde och hade även en ritning.. men ändå missnöjd.

Satt på en grind nu också som kanske inte syns i bild.
Tackar

• Nybyggd pergola av impregnerat virke med altan, stolpar och takbjälkar, möbler och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpergola med breda mellanrum mellan takbalkar samt ett soldäck med krukväxter och sittmöbler.
    Skapa konto
  • Kvällsbild av en nybyggd pergola och soldäck med upplysta ribbor, intill ett tvåvåningshus.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det behövs mer trä över huvudet för att få rumskänslan, just nu ser det lite ut som ett ofärdigt tak.

Jag tycker ovanståendes förslag är bra.

• Gilla
Jonnyss
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Det ser ok ut nu, men Du kan kanske sätta ribbor ovanpå ungefär som här [länk]

Då ser det kanske ännu mer färdigt ut. Nu kan det kanske kännas lite som det är ett halvfärdigt tak innan plasten kommit dit.

Prova att lägga ut lite ribbor på och se hur det ser ut och känns.
Tack.. lite så jag är inne på

En pergola utan klätterväxter tycker jag alltid känns lite kal. Några tvärgående ribbor och sedan en vinranka eller två

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
En pergola utan klätterväxter tycker jag alltid känns lite kal. Några tvärgående ribbor och sedan en vinranka eller två
Håller med.. köpt massor med murgröna som jag hoppas växer ordentligt.. funderar på tvärgående ribbor

Jonnyss Jonnyss skrev:
Håller med.. köpt massor med murgröna som jag hoppas växer ordentligt.. funderar på tvärgående ribbor
Märker du att murgrönan växer fort fungerar ju också att ta någon form av tråd för den att växa mellan reglarna.

• Gilla
Jonnyss
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Märker du att murgrönan växer fort fungerar ju också att ta någon form av tråd för den att växa mellan reglarna.
Tack för tips

Ser glest och ofärdigt ut, svårt att få en mysig känsla med bar himmel ovanför huvudet.
Men det är jag, gör du en Poll så kommer det bli 50/50.

Ser ju ut lite som ett altantak utan tak nu när du byggt med lutning på takreglarna och utstickande takfot.
Tätare reglar så blir det nog bättre.

• Gilla
Jonnyss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.