Jo, jag har läst reglerna, men har lite svårt att tolka dom.

Förra veckan var jag på bygghandeln och köpte 22mm golvspånskivor. Jag frågade om skivorna de gav mej var godkända att montera i badrum och fick svaret att de var det.
Skivorna är märkta P4 V20 viket verkar vara för torra utrymmen inomhus.

Nu är det väl förhoppningsvis så att skivorna kommer få vara torra, men i GVK's branshregler så står det att de rekommenderar skivor med kvaliteten V 313 - P5.
Betydet detta att jag ska ha denna kvalitet för att följa deras regler, eller är det bara en rekommendation?

Hur gör ni som jobbar med detta?
Badrummet ligger på övervåningen, träbjälklag och så kommer det bli matta på golvet.

Förresten... är det någon som kan ge en fingervisning om hur stor glipa man kan ha mellan golvbrunnens ram och spånskivan?

Jag vore väldigt tacksam för lite input i frågan! :)

Jag har kommit så långt så jag kan börja lägga golvet, men vet inte om jag törs använda dessa skivor.
Det vore ju skönt om jag slapp kånka ner skivorna för trappen och köra tillbaka dom.

Edit: Ovanpå 22mm-skivan kommer en 15mm-skiva läggas, förutom i dusch och där badkar ska stå. Sedan kommer mattläggaren spackla upp ett fall i dessa zoner innan han lägger mattan.

Redigerat:
Som jag förstått det är det ok. Är dock inte yrkesverksam i området. Har precis själv lagt golv och då använt standardskivor till badrummet.

Tack för svar! =)

Jag mailade ändå GVK för att se vad de hade att säga.
Svaret jag fick var att detta.
Skivan som du anger är förmodligen ett bra val även den. Fråga gärna efter
monteringsanvisningen där du bör hitta mer information om lämpligheten för
detta.

Monteringsanvisningen säger att skivan även finns som fukttrög ( V 313, P5), men ingenstans står det att den ena eller andra skulle vara avsedd för badrum.
Jag kommer alltså att gå vidare med att montera golvskivan jag redan köpt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.