Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Har nog aldrig i mitt liv kört en motorsåg, men inser att det är en tidsfråga innan det behövs och tänker att det hade varit bra att ha.
Tror jag till en början klarar mig bra med en batterimaskin och jag har både HQs 36V-system och Blå Bosch 18V, där båda systemen har motorsågar.
Är där någon speciell parameter man ska titta på när man kollar på en motorsåg?
Är det främst motoreffekt som är viktigt? 🤔
Tror jag till en början klarar mig bra med en batterimaskin och jag har både HQs 36V-system och Blå Bosch 18V, där båda systemen har motorsågar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
En viktig fråga är ju hur mycket och vad du ska såga? Det gör stor skillnad i vilka maskiner man ska kolla på.13th Marine skrev:
Har nog aldrig i mitt liv kört en motorsåg, men inser att det är en tidsfråga innan det behövs och tänker att det hade varit bra att ha.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jag lutar nog mest åt HQ av den anledningen, de har dessutom ett brett utbud i varierande prisklasser.Matti_75 skrev:
Har försökt jämföra deras 225i, 240i samt 435i.
Och det är väl främst motoreffekt som skiljer sig, och att kedjehastigheten på 435an är dubbelt så hög.
Samt att de kommer med olika kedjor, har noll koll där med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Kapa 20-25cm fruktträd kanske är en rimlig nivå?
Har fått lite stammar från äppleträd som jag behöver kapa i korta bitar för att ha när jag röker.
Har fått lite stammar från äppleträd som jag behöver kapa i korta bitar för att ha när jag röker.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Jag hade köpt Bosch 40 cm i ditt läge. Men det är bara för att jag har de batterierna.
Min erfarenhet från motorsågar är begränsad men det viktigaste jag har lärt mig är att jag uppskattar en mindre lättare såg över en stor kraftigare såg. Då har jag främst kört gallring och träd upp emot 30-40 cm.
Sen ska det nog gärna vara smidigt att slipa kedjan men det har jag noll erfarenhet av då pappa gjorde det (men jag vet att han svor åt det 😂).
Min erfarenhet från motorsågar är begränsad men det viktigaste jag har lärt mig är att jag uppskattar en mindre lättare såg över en stor kraftigare såg. Då har jag främst kört gallring och träd upp emot 30-40 cm.
Sen ska det nog gärna vara smidigt att slipa kedjan men det har jag noll erfarenhet av då pappa gjorde det (men jag vet att han svor åt det 😂).
Kör HQ och har modellen som idag heter 435i. Skulle påstå att den viktigaste egenskapen du är ute efter är kedjehastighet efter de självklara sakerna som kantskydd och god ergonomi. Även mindre sly och klenare träd blir mycket enklare att hantera om man slipper sega.
Sen får du kolla att även om du har batterier redan att en så strömslukande produkt som en motorsåg stöds. Även om systemet är det samma är batterkontakten så att de enklare batterierna som tex B70 inte passar/lämpar sig i en såg som tex 435i
Sen får du kolla att även om du har batterier redan att en så strömslukande produkt som en motorsåg stöds. Även om systemet är det samma är batterkontakten så att de enklare batterierna som tex B70 inte passar/lämpar sig i en såg som tex 435i
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Åh men känslan, ljudet och lukten av att varva en Jonsered, den är svårslagen. Man vill liksom bara gå runt kvarteret och såga ner saker 🤤