2 473 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Fuktspärr.... överallt?
Hej hopp,
Så var det dags för att rolla ut fuktspärren i mitt nya badrum. Frågan är hur stor del av rummet som behöver fuktspärr? Det är ett ganska stort badrum (ca 10 kvm) som i huvudsak består av tre delar: holk+tvättställ, dusch+badkar och längst in en tvättavdelning med maskiner och skåp. En komplikation är att det är snetak i stort sett hela badrummet.
Ska jag plaska på fuktspärr överallt (inklusive snetaket)? Eller räcker det med hela golvet, dusch+badkarsdelen samt en bit upp på väggen för övriga delar?
/Jens
Så var det dags för att rolla ut fuktspärren i mitt nya badrum. Frågan är hur stor del av rummet som behöver fuktspärr? Det är ett ganska stort badrum (ca 10 kvm) som i huvudsak består av tre delar: holk+tvättställ, dusch+badkar och längst in en tvättavdelning med maskiner och skåp. En komplikation är att det är snetak i stort sett hela badrummet.
Ska jag plaska på fuktspärr överallt (inklusive snetaket)? Eller räcker det med hela golvet, dusch+badkarsdelen samt en bit upp på väggen för övriga delar?
/Jens
OM jag har förstått BRK rätt så ska allt i ett badrumm spärras hur stort rummet än är. Görs det inte så är det nog svårt att få ut nått på försäkringen om det i framtiden skulle bli en skada. Hur det är med snedtak har jag inte i minnet att jag läst nått om.
Alright... om jag har förstått det hela rätt:
- Primer + membran överallt där det finns kakel (dvs alla väggar upp till tak plus en meter upp på snetaket)
- Våtrumsfärg överallt annars
Hur gör man för att "lappa över" fuktspärren och våtrumsfärgen? Måla först tak och snetaket, fuktspärr en bit upp på färgen på snetaket och sen kakla?
- Primer + membran överallt där det finns kakel (dvs alla väggar upp till tak plus en meter upp på snetaket)
- Våtrumsfärg överallt annars
Hur gör man för att "lappa över" fuktspärren och våtrumsfärgen? Måla först tak och snetaket, fuktspärr en bit upp på färgen på snetaket och sen kakla?
Helt korrekt förutom att du först lägger tätskiktet och sedan låter färgen överlappa = "paraplyprincipen". Du kan med gått samvete lägga skarven färg- tätskikt ca 5 cm under överkant översta kakelplattan så blir övergången snygg. Gör en sista strykning efter plattsättningen då du även kan lägga en latexfog så att plattkanten blir snygg och målad
Slarva inte med tätskiktet, rätt mängd SKALL på (normalt ca 1,5kg/m2) och använd vävremsor i alla vinklar + rör. Speciellt viktig är anslutningen till brunnen där brunnsflänsen skall ligga i nivå med tätskitet, ej 10-20mm under.
Slarva inte med tätskiktet, rätt mängd SKALL på (normalt ca 1,5kg/m2) och använd vävremsor i alla vinklar + rör. Speciellt viktig är anslutningen till brunnen där brunnsflänsen skall ligga i nivå med tätskitet, ej 10-20mm under.
"Bom" är när ett lim/bruk/fix släpper från ena underlaget så att det blir "luft" mellan, hörs väldigt tydligt när man knackar på det därav namnet.
Ang brunn så kolla www.bkr.se samt ex www.purus.se
Ang brunn så kolla www.bkr.se samt ex www.purus.se
Klicka här för att svara