Hejsan!
Vad finns det för krav på att göra en fuktspärr kring/under en inbyggd cistern?
Om man bygger en konsol i ett befintligt badrum så går det väl relativt enkelt att få till, men hur gör man om man skall bygga in cisternen i en vägg?

Jag byggde en nisch i väggen som jag fuktspärrade. I denna ställde jag sedan min cistern (Gustavsbergs Triomont). Framför den, som innervägg, satte jag en oljad ekskiva, som jag monterade toastolen på. Skivan lät jag inte gå ända ner till golvet, jag släppte en 10 mm. Skulle det hända något så rinner vattnet ut i springan under skivan. Klinkergolvet lät jag gå hela vägen in under skivan, så att cisternen i princip står på klinkern. (Jag gjorde en liten variant egentligen - förberedde en liten upphöjning som skulle linjera med klinkern när den kom på plats. Allt fuktspärrat som en "enhet")

Jag valde också en variant av cistern som spolas med "pneumatik", en spolknapp som kan monteras var som helst. Jag satte den på väggen bredvid toastolen. På detta sätt kunde jag som lock på min nischvägg också ha en, löst liggande ekskiva, som kan lätt tas bort för inspektering och utbyte av gummipackningar, etc. i cisternen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.