Vi håller på att bygga en vedeldad bastu, en utbyggnad till vårt hus. Bastun har en ventil vid golvet och i badrummet finns en PAXfläkt som alltid är på utom när vi eldar. Utbyggnaden är byggd på en betongplatta.
Det finns en fuktspärr av byggplast i taket i bastu och badrum. Det är byggt en låda runt skorstenen med säkerhetsavstånd. Skorstenen är helisolerad och det är isolering runt skorstenen på vinden.
Min fråga: Byggarna gjorde hål i byggplasten och skar bort 15 cm plast runt den helisolerade skorstenen. Jag tycker man skulle ha satt en fuktspärr runt skorstenen och sett till att det blir tätt mot den befintliga plasten. Det hävdar leverantören av kaminen inte behövs. Vem har rätt?