6 178 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Fuktspärr i Bastu
Vi håller på att bygga bastu + relax i ett fristående hus på 12 kvm. Nu har vi kommit så långt att vi skall börja isolera och sätta panel och jag blir inte klok på allt som finns skrivit om hur en bastu skall isoleras. På vissa ställen rekomenderas att man skall ha ytterpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-bastuplast-luftspalt-panel och på andra står det att man ska ha ytterpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-panel, och på ytterliggare ställen så rekomenderas ytterpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-träfiberskiva-luftspalt-panel. Vi kommer att ha ett vedaggregat det kommer nog användas ganska så flitigt. Vad ska man välja? rent spontant skulle jag vilja ha nån form av tätskikt, men vilken princip brukar man bygga efter
ytterpanel-luftspalt-vindpapp-isolering-luftspalt-panel, svårare är det inte, . Låt väggarna andas annars så dör dom. spontat som panel, billigt och håller lika länge som "fina panelen". Så har byggde jag.http://forum.byggahus.se/bastu/77213-bastu-foer-den-lilla-planboken.html, hur du än gör så håller det inte hur länge somhelst om du bastar flitigt.
Jag håller på och bygger en vedeldad bastu som en fristående byggnad och kommer att låta timmerväggarna som bildar yttervägg vara som de är. Bygger ett innertak av bastupanel med 120 mm isolering och kommer att använda vindpapp istället för plast eller aluminiumfolie. Satsar på bra ventilation mellan yttertak och isolering för att kunna ventilera bort fukt. Använder man diffusionstät plast som ångspärr riskerar man att få fukt på fel sida om ångspärren, i synnerhet på våren då uteluften kan vara både fuktigare och varmare än luften som är på insidan. Det är just därför som man inte ska ha diffusionstät plast i ouppvärmda fritidshus.
Med vänlig hälsning/Tigersågen
Med vänlig hälsning/Tigersågen
Klicka här för att svara