Hejsan!
Äger ett hus som är byggt 1890 någon gång med torpargrund i norra Skåne. Köpte huset för ganska så exakt ett år sedan och det gick då inte att inspektera grunden, finns ingen inspektionslucka, ganska låg också. Jag skickade precis ner en kamera vid en tegelvägg och lyckades filma vad som finns under. Det ligger klickgolv, stegdämpning, linoleum, korkmatta. Sedan kommer brädgolvet, kolstybb och sedan brädgolv igen.

Som ni ser på bilden kommer jag först ner vid det första brädgolvet, efter det kommer jag ner till den undre delen och då är det ju som synes inte träfärgat längre. Vad tror ni om detta över 100 år gamla golv. Är det mögel eller är det så väldigt gammalt golv ser ut i en torpargrund? Det ser ju inte ruttet ut och det luktar ingenting ner i torpargrunden. Är det friskt nog eller behövs det bytas ut? Marken är väl någon typ av sandjord, mestadels sand i området bara, men det ser väldigt torrt ut.

God morgon☺️

Utifrån vad jag ser på filmen så kan du andas ut med gott samvete! Jag ser inget alls som påminner om mögel eller dylikt.
Det är sällan det uppstår i torpargrund och när det uppstår så är det oftast för att man blandat ny och gammal byggnadsteknik så grunden har blivit för tät.

Väl mött ☺️

K Kimpaann skrev:
God morgon☺️

Utifrån vad jag ser på filmen så kan du andas ut med gott samvete! Jag ser inget alls som påminner om mögel eller dylikt.
Det är sällan det uppstår i torpargrund och när det uppstår så är det oftast för att man blandat ny och gammal byggnadsteknik så grunden har blivit för tät.

Väl mött ☺️
Tack för info.
Nä det försvinner nog en hel del värme ner i grunden eftersom det nästintill är obefintlig isolering i golvet. Är bara 10cm kolstybb typ, konstigt nog är inte golvet kallt på vintern. Mellersta delen av huset är det golvvärme (el) som förhoppningsvis skjuter till en del värme också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.