671 läst ·
5 svar
671 läst
5 svar
Fuktskydd av plattan
Hejsan!
Pga byte av vattenledning så har jag fått ta bort altanen, och håller nu på att planera uppbyggnaden av en ny(och förhoppningsvis bättre) altan.
Har nu varit ute o grävt lite för att se hur mycket matjord det är och så(förra ägaren hade bara lagt altanen direkt mot mark).
Men en annan tanke slog mig medans jag grävde:
Kan man inte passa på att fuktskydda bottenplattan också?
Vad tror ni om att sätta isodrän plattor eller liknande?
Eller är det ett bortkastat jobb om man inte drar dräneringsrör också?
Lite bakgrund:
Huset har ingen källare, så det är en platta på mark, cirka 50-60 cm ner.
Inga kända fuktproblem.
Marken kring grunden är i princip aldrig blöt, då taket sticker ut ganska reält.
Pga byte av vattenledning så har jag fått ta bort altanen, och håller nu på att planera uppbyggnaden av en ny(och förhoppningsvis bättre) altan.
Har nu varit ute o grävt lite för att se hur mycket matjord det är och så(förra ägaren hade bara lagt altanen direkt mot mark).
Men en annan tanke slog mig medans jag grävde:
Kan man inte passa på att fuktskydda bottenplattan också?
Vad tror ni om att sätta isodrän plattor eller liknande?
Eller är det ett bortkastat jobb om man inte drar dräneringsrör också?
Lite bakgrund:
Huset har ingen källare, så det är en platta på mark, cirka 50-60 cm ner.
Inga kända fuktproblem.
Marken kring grunden är i princip aldrig blöt, då taket sticker ut ganska reält.
Om du inte har några problem finns det ju ingen anledning eller? Har inte huset någon dränering alls? Om det finns kan det ju vara idé att byta nu innan du bygger ny altan, sen är den svår att komma åt.
Kanske inte, men tänkte att man kanske borde fixa något i förebyggande syfte.mexitegel skrev:
Huset har ingen dränering vad jag vet iaf! Och enligt säljaren så har han inte heller gjort någon dränering.
Har nu kollat lite mer, borde väl vara relativt enkelt att slänga ner ett dräneringsrör också om man ändå håller på, och sedan koppla på sig på existerande dagvattenledning?
Aldrig koppla dränering till dagvatten. Alltid separata rör.
Klicka här för att svara