Har med åren blivit skador i parketten vid altandörren. Tydligen hade den tidigare ägaren barn som sprang ut och in med blöta skor.
Testade att slipa av de skadade partierna. Desvärre har det blivit svarta fällt i ekparketten på vissa ställen. Verkar som om det inte går att slipa bort den missfärgade delen. Ska jag använda oxalsyra och försöka bleka det svarta.
Testade även att slipa bort lacken och när jag tyckte att parketten var trären la jag på ett larer matt lack men då blev parketten flammig. Funderar på om jag slipat för lite så att det finns kvar lite gammal lack på vissa ställe och att det är därför det blivit flammigt. Funderar på om jag ska slipa lite till eller om jag ska använda ett sickelstål?
Har även centimeterstora skador mitt på golvet. Verkar som om man tappat några droppar lösningsmedel som löst upp lacken. Slipar jag lite lätt och lägger på lite lack blir det en mörk fläck. Kommer fläcken att försvinna.'
Har även lagt in parkettgolv från Byggmax. Eftersom det är mindre höjdskillnadmellan skivorna har det blivit gråa fällt vid skarvarna. Testade att slipa bort det gråa fälten och så skulle jag lacka om golvet. Dessvärre går det inte att slipa bort det gråa fälten där lacken slitits av. Funderar på om det är bättre att riva ut golven av bok och lägga in nya parktgolv i alla fyra sovrummen:.
Skickar med två bilder på hur golvet ser ut vid altandörren. Golvet är från 1966 så ska jag bara slipa lite till och låta skadorna vara en del av husets charm? Golvytan i vardagsrummet med matrum blir ca 60 kvadratmeter så det blir lite pengar om jag ska byta hela golvet och göra jobbet själv?
IMGP3702.jpg
IMGP3703.jpg

Det där golvet ska slipas ordentligt och lackas/oljas. I samband med slipning spacklas skavanker.

Testade att slipa av golvet där parketten var dålig. Tryckte ner slipdammet i sprickorna och la försiktigt på ett tunt lager över sprickorna. Golvet blev perfekt men dessvärre blev golvet mycket gulare med den matta golvlacken jag använde. kanske kommer solen att bleka lacken i sommar så den fårsamma färg son resten av golvet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.