Vi upptäckte nyligen att vatten runnit in genom skorstens anslutningen på sommarstugan. Troligtvis pga av mängden snö vi fick denna vinter. Det resulterade i att panelen närmast öppna spisen svält upp en aning så jag tog bort panelen och vi fick en rolig överraskning :worried:
Vägg med fuktskador och borttagen panel som visar mögel och skadade timmerstockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fuktskador och svullnad nära öppna spisen i sommarstuga.
Skapa konto
Fuktskadade och svullna timmerstockar inuti en stuga med synligt mögel och förfall.
Skapa konto
Vägghörn med fuktskadade timmerstockar och mögel på vägg och tak vid öppen spis.
Skapa konto

Har ingen större expertis på området men vad jag såg är den övre timmerstocken drabbad ca 1,5m från öppna spisen till mitten på fönstret ungefär (Förmodligen är det fukt bakom spisen också). Därefter kändes timret ok. Den 2a och 3e stocken kändes också risiga men nertill verkade alla intakta. Som ni ser på bilderna är även taket drabbat samt utvändiga taksprånget närmast spisen (den yttre taksprång brädan). Vi pratade med försäkringsbolaget men eftersom taket var äldre än 30 år så ville dom inte hjälpa:mad:
Hur får man bukt på sådant här problem? Sågar man enbart bort det fuktskadade och lägger in nya stockar eller måste man ta bort hela väggen? Det lutar åt att vi lejar bort denna del pga tidsbrist. Vad tror ni kalaset kan gå på?
Som en tillfällig lösning har jag tätat anslutningen med takfog men vi har beslutat att det blir nytt tak på stugan snarast. Måste fuktskadan åtgärdas innan takläggningen eller kan man lägga tak först och åtgärda efteråt?

Svårt att göra bedömning utifrån bilderna men det har med all säkerhet läckt in vatten under lång tid. Taket närmast murstocken ser helt ruttet ut, så blir det inte över en vinter. Viktigast är att få taket tätt. Säkeert smidigast att byta ut ruttet timmer i samband med att taket åtgärdas, befarar att det ser sämre ut bakom spisen.
Timmer som inte ruttnat men är fuktigt tror jag att du lugnt kan låta torka innan du bygger in det bakom invändiga skivor eller panel. Du behöver definitivt inte byta hela väggen. Gamla timmerhus tål en hel del, de flesta har kvarstående uttorkade fuktskador som uppstått genom åren. Man har alltså åtgärdat orsaken till förfallet men inte självklart bytt ut alla skadade delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.