Hej...fick en dyster överraskning en tidig morron då jag gick ner i källaren som gränsar mot murstocken...där fans flera svarta ränder av svart stinkande sotvatten längs tapeten som satt på muren. Har nu rivit ner tapeten som var av typ glasfiber väv...och bakom den var det helt dyngsurt och putsen helt upplöst av fukten..har nu knackat bort all löst puts..även i fogarna har putsen lösts upp..troligtvis beror det på kondens i skorstenen då jag har en ny panna med underförbränning och förgasning av veden. Rökgas tempen går inte att få upp högre än 145 grader nere vid pannan...och om man skulle få upp den högre..så slår pannan av vid 160 grader. Så min ide nu är att sätta in rör i skorstenen med isolering runt röret.. sen tänkte jag sätta gipps skivor på muren där putsen är skadad och borta. Min fråga är om sotaren kommer att ha någon åsikt om detta?? Tycker att när jag har satt in rör i rök kanalen och när rökgaserna är så låga så ska det väl gå bra ur brandrisk synpunkt?..annars är det ju inte till låtet att klä in en mur...den ska ju kunna okulär besiktigas som det heter..men med ett rör i kanalen så blir väl läget annorlunda ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotaren bryr sig om du sätter brandfarliga materialet mot skorstenen, typ träpanel.
Sotaren kommer trycksätta skorstenen med rök och se vart(om) det ryker ut.
Om du sätter rör i kanalen, så minskar arean. Det kan sänka effekten från pannan.
Frågan är om man skulle kunna isolera murstocken, och få upp tempen på utgående rökgaser? Tänker främst på delen som ev. Går på en kallvind. Mest en fundering, inte säker på att det är lämplig lösning.
145C ska ju räcka egentligen, om inte murstocken är för dåligt isolerad. Det är ju utloppstempen nån meter ner i skorstenen som är relevant. Med risk för att jag minns fel, men jag har för mig att det ska vara över 60C nånting där, för att inte få sådana problem som du har.
Sotaren kommer trycksätta skorstenen med rök och se vart(om) det ryker ut.
Om du sätter rör i kanalen, så minskar arean. Det kan sänka effekten från pannan.
Frågan är om man skulle kunna isolera murstocken, och få upp tempen på utgående rökgaser? Tänker främst på delen som ev. Går på en kallvind. Mest en fundering, inte säker på att det är lämplig lösning.
145C ska ju räcka egentligen, om inte murstocken är för dåligt isolerad. Det är ju utloppstempen nån meter ner i skorstenen som är relevant. Med risk för att jag minns fel, men jag har för mig att det ska vara över 60C nånting där, för att inte få sådana problem som du har.
Jo så är det...60 grader ska räcka...får kolla upp mera vad som kan göras..var inga problem med den gamla pannan...men man eldade ju för kråkorna då. Får kolla upp hur stor pipan är å hur mycket man minskar med ett rör...
Kolla datablad för pannan. Det verkar som du har för stor rökkanalsarea i förhållande till vad pannan klarar. Det finns diagram som visar max längd vid olika arenor. Lösningen är precis som du skriver att sätta in insatsrör. Detta fick vi göra redan på 70-talet när oljepannan ersattes mot en ny modern med lägre avgastemperaturer.. (högre verkningsgrad)U ulf-robert59 skrev:Hej...fick en dyster överraskning en tidig morron då jag gick ner i källaren som gränsar mot murstocken...där fans flera svarta ränder av svart stinkande sotvatten längs tapeten som satt på muren. Har nu rivit ner tapeten som var av typ glasfiber väv...och bakom den var det helt dyngsurt och putsen helt upplöst av fukten..har nu knackat bort all löst puts..även i fogarna har putsen lösts upp..troligtvis beror det på kondens i skorstenen då jag har en ny panna med underförbränning och förgasning av veden. Rökgas tempen går inte att få upp högre än 145 grader nere vid pannan...och om man skulle få upp den högre..så slår pannan av vid 160 grader. Så min ide nu är att sätta in rör i skorstenen med isolering runt röret.. sen tänkte jag sätta gipps skivor på muren där putsen är skadad och borta. Min fråga är om sotaren kommer att ha någon åsikt om detta?? Tycker att när jag har satt in rör i rök kanalen och när rökgaserna är så låga så ska det väl gå bra ur brandrisk synpunkt?..annars är det ju inte till låtet att klä in en mur...den ska ju kunna okulär besiktigas som det heter..men med ett rör i kanalen så blir väl läget annorlunda ?[bild] [bild]
Klicka här för att svara