Hej,

Jag har ett par funderingar att lufta, nu när det tråkiga hänt. Jag är ägare av en bostadsrätt sedan 10 månader och står nu på halsen med brf försäkringsbolag som mätt upp fukt. Badrummet i övrigt kan anses vara i fräsht skick (för sin ålder). Dock köper man grisen i säcken, när man köper bostadsrätt.

Jag petar in en bild här som vi tog i samband med en egen renovering 3 mån efter inflytt (mer text under bilden).

IMG_0952.jpg

Väggen till vänster är vägg i vägg med badkarets långsida. Vänstra hörnet är hörn/hörn med motsats lägenhets badkar. Smala väggen rakt fram är vägg i vägg med motsats lägenhets motsvarande klädkammare. Väggen till höger är troligtvis berggrund.

Jag väntar nu in fks utlåtande. Är helt och hållet novis på vad som händer men har förstått att både badrum, självrisker och annat är gigantiska belopp.

Hur mycket ska jag ta förgivet och bara lyssna på andra här, och hur mycket ska jag behöva vara beredd att läsa folk mellan raderna? Jag menar, kan jag ta förgivet att försäkringsbolaget kontrollerar att det inte är grannens fukt? Att berörda parter gör det bästa av situationen? Hur är den normala gången.. ersättningslägenheter medan renovering, eget arbete/lejt arbete.. Osv..

Jag tror säkert det finns några som känner sig berörd av situationen..

Var har de mätt upp fukt?

Ser ut att vara ett badrum helt utan tätskikt.

Jag väntar in deras utredningsmaterial, men fukten som vi vet så här långt är mätt på den väggen till vänster på bilden ovan. Fult är även uppmätt på "dushväggen" i badrummet. Dvs isåfall skulle hela vägen vara genomfuktad. Ytskikt är 50 tals original. Välvårdat imho.

om ytskiktet är från 50talet så kan man knappast förvänta sig att tätskicktet är fullt fungerande, troligtvis är det tjära som tätning och har de hållt i 50 år, så kan jag bara säga grattis!

Tackar.. :). Försäkringsbesiktningen genomgådd och det verkar alltså vara ett (till åldern nedräknat) fungerande tät/ytskikt. Problemet är en golvbrunn som gett med sig och sipprar igenom vatten.

Kan man tänka sig att "blåsa" föreningen på att man helt enkelt beställer installation av ny golvbrunn? Tätar den nya och allt i övrigt är fungerande, enligt försäkringsmannens egen utsago, borde ju också fukten torka ut..

Det här vore ju en sak om föreningen hade stambytt (hus från -57) och så vidare..

Jag bör nog poängtera att rummet på bilden är en klädkammare, intill badrummet.. och bilden är tagen innan klädkammaren renoverades! (bilden är vald för det syns i nedre vänster hörn hur jag repat för fuktgenomslaget)

Renoveringen pågår..

• 44490_419038912682_731067682_4999949_2982351_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du byter väl ut golvbrunnen nu? När jag gjorde badrummet i min lägenhet så krävde föreningen (och betalade en del) att jag bytte ut den gamla gjutjärnsgolvbrunnen mot en ny i plast.

I vår förening har vi haft en del fuktgenomträningar i orenoverade badrum men de allra flesta har torkat ut snabbt av sig själv när man börjat riva. I andra har vi låtit en byggfläkt gå 1-2 dagar. Det är rätt simpelt jämfört med om man bor i trähus.

/John

Hej

Allt arbete ligger på totalentreprenad, vilka inkluderar golvbrunnenv i sitt arbete.

Fuktgenomträngningen var visst sådan att de valde att bila bort all fukt, inkluderat hela stamavloppsledningen fram till höjd med badrumsväggen + ytterligare 3 veckor ställtid. Badrummet ligger i ett dåligt läge avseende luftgenomströmning.

Jag har dock, med det här arbetet, börjat fundera på vart kravet/vinsten egentligen ligger i att utföra sådant här arbete på egen hand? Kontra att certifierade våtrumsläggare gör det. Vad säger ni?

Jag tror inte jag under ngn omständighet klarat av det arbete de genomfört med att banka sönder bottenplattan och lägga ny stamledning, men om man ser till ett "normalt" renoveringsarbete?!

//Jonas

john_l skrev:
Du byter väl ut golvbrunnen nu? När jag gjorde badrummet i min lägenhet så krävde föreningen (och betalade en del) att jag bytte ut den gamla gjutjärnsgolvbrunnen mot en ny i plast.

I vår förening har vi haft en del fuktgenomträningar i orenoverade badrum men de allra flesta har torkat ut snabbt av sig själv när man börjat riva. I andra har vi låtit en byggfläkt gå 1-2 dagar. Det är rätt simpelt jämfört med om man bor i trähus.

/John

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.