Hej!

Jag har fått en fuktskada på trägolv. Jag avfrostade frysen och det kom fukt på golvet, men det är inget bestående problem.

Fukten tillkom i fredags och upptäcktes nu.

Behöver jag byta golv? Kan jag testa använda värmepistol för att försöka påskynda torkningen?

• Trägolv med fuktskada synlig vid kanten av en öppen frysdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort är gjort. Torkar gör det nog själv men det går inte att backa bandet på det som är förstört där......Det får man byta ut om man vill ha det fint igen. Limma går ju att prova om man har nåt platt hårt och sen nå fasligt tungt att ställa på.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Gjort är gjort. Torkar gör det nog själv men det går inte att backa bandet på det som är förstört där......Det får man byta ut om man vill ha det fint igen. Limma går ju att prova om man har nåt platt hårt och sen nå fasligt tungt att ställa på.
För mig är det inte så viktigt om det ser fint ut. Jag får testa att limma och ställa något tungt där. Är det bäst att försöka göra det efter någon vecka då det fått torka ett tag?

BirgitS
Låt det torka upp först så att du inte stänger in vattnet. Om du har något med en fläkt, värmefläkt, AC, luftrenare etc. så ställ gärna dit så det blåser över området.

Hur mycket vatten kom det på golvet?
Jag tänker på risken för att det blir skador i bjälklagret eller i det som är ovanpå betongvalvet. Inte så kul om det börjar lukta mögel om ett par månader.

nån liter vatten lär knappast ställa till med nå mögel.........Det torkar ganska fort. Är ju skillnad om det är ett smygläckage och det är fuktigt i långa perioder.

BirgitS
S Stefan1972 skrev:
nån liter vatten lär knappast ställa till med nå mögel.........Det torkar ganska fort. Är ju skillnad om det är ett smygläckage och det är fuktigt i långa perioder.
Absolut, men har ju stött på folk i trådarna som har väntat i flera år med att frosta av frysen, ända tills att allt har frusit fast, och då är det många liter vatten.

Ja men inte så många att det inte torkar upp ganska fort.

BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Ja men inte så många att det inte torkar upp ganska fort.
Den här länken dök just upp i en annan tråd: https://www.reddit.com/r/PrivatEkonomi/comments/1gutfyx/vattenskada_t
Jag klantade mig vid avfrostning av frys och det läckte mer vatten på golvet än vad jag var beredd på i samband med detta. Nu har skadan besiktats via föreningens försäkring som hänvisar vidare till min försäkring. Länsförsäkringar anger att detta inte kan täckas för att det var självförvållat. Nu har en entreprenör tittat på skadan som bedömer att hela golvet på ca 25 kvm kommer behöva bytas ut och sannolikt landar den totala kostnaden på ca 40K.

Ja? Antagligen likadant som i ts fall att ytskiktet måste bytas om man ska "återställa" det. Inte tror jag det ingår nån total upprivning av kanske golvspån och djupare i 40k kr......

S Stefan1972 skrev:
När det torkat, bör golvet ”lägga sig då”? Som jag förstår det nu har det rest sig för att det inte har plats att expandera då träet blivit fuktigt?

När barnen var små duschade någon av dem med öppen badrumsdörr. Hallen med parkettgolv blev blöt. Jag torkade upp, drog upp värmen på elementet och la handdukar med tunga böcker ovanpå parketten som blev skadad. Bytte handdukarna flera ggr per dag tills de var torra. Efter en vecka såg golvet normalt ut igen och då tog jag bort tyngden.
Det måste vara 14 år sedan eller något sådant nu.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
C Cndrz skrev:
är det torkat, bör golvet ”lägga sig då”? Som jag förstår det nu har det rest sig för att det inte har plats att expandera då träet blivit fuktigt?
Det kommer slå sig "ännu mer".
Man kan INTE forma trä utan fukt.

Jag skulle omedelbart lägga ut någonting plant (ek bit med handduk under) måtten ca 50 x 300 mm lite snett över skadan (i mötesskarven där kastrullhandtaget är, & lite snett utåt mot frysens dörrsida), & sedan belasta maximalt med vikt eller tom dra fast med 3 ordentliga skruv.

Det kommer torka upp ändå & det är betydligt bättre om det får torka upp lite långsamt så resningen kan gå tillbaka lite, & ev skruvhål är lätt att snygga till efteråt.
När man inte kommer åt "vattnet" (som är en liten skvätt undertill parketten), så bör man ALDRIG använda fläkt på trä!

& får man något svart färgat vid skarvar, så brukar Oxalsyra kunna ta bort det.

ClasseClas
C Cndrz skrev:
När det torkat, bör golvet ”lägga sig då”? Som jag förstår det nu har det rest sig för att det inte har plats att expandera då träet blivit fuktigt?
Tyvärr är det kört så som det ser ut nu. När vattnet tränger in under ytskiktet så delar sig parketten (dvs plywooden under expanderar) och det går inte att återställa till originalskick. Det är renovering som gäller, antingen delrenovering eller hela golvet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.