Byggahus.se

Fuktskada i tak

1. H
    Medlem · 21 inlägg

HansH

Medlem
    Hejsan allihop!

Har några bekanta som just nu håller på att bjuder på ett trähus i funkisstil från 30-talet. Emellertid så har det framkommit att de nuvarande ägarna för ett par år sedan tilläggsisolerade taket på ett så klumpigt sätt att ventilationen på kallvinden slutade fungera varvid en mindre(?) mögelskada uppkommit.

Att man nu ska se till att ventilationen återställs är ju självklart, men hur ska man tackla mögelangreppet?

Ska skadat virke bytas ut eller kan man få en bestående lösning genom att behandla virket med antimögelmedel?

Finns det någon praxis?

Finns det mögel som inte går att behandla?

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Fuktskada i tak

Trä som har blivit så skadat att hållfastheten minskat måste man ju byta ut. Jag tror inte att ytlig påväxt av mögel påverkar träet så mycket. Skulle det däremot ha gått röta i träet så måste det bytas ut.
    Vad man ska göra med mögelfläckarna tror jag är mer en smaksak. Får man bara igång ventilationen på vinden så kommer möglet inte att sprida sig och därför skulle man kunna strunta i att göra något åt det. Personligen skulle jag nog slipa bort möglet för att kunna kolla om det kommer tillbaka.

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 003 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Fuktskada i tak

Tvätta bort möglet med Boracol, finns hos färghandlaren. Anticimex använder detta vid mögelsanering, så det kan inte vara fel ;).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.