Hej,
Läcker från ett avloppsrör i väggen bakom handfatet i badrummet.
Tätskiktet i badrummet är intakt. Det som drabbats är andra sidan väggen(gips) damt taket nedanför(gips).
Försäkringsbolaget vill inte ersätta då de menar att det är ett byggfel.
Min fråga.
Räcker det med att riva allt skadat gips. Avfukta och ersätta skadat material med nytt... eller ska badrummet rivas i alla fall????

Börja riv gipsen och se hur det ser ut i väggen och bjälklaget.

U
Risken är ju att det läckt så mycket att det skadat golvet eller väggen under/bakom tätskiktet. Har spånskivan i golvet sugit vatten under tätskiktet är den bara kex och måste bytas -> nytt badrum
Eller så har du tur så det inte är så allvarligt, laga rören, låta torka och smacka upp ny gips i sovrummet.

Är det spånskiva man brukar ha under tätskiktet?
På taket nedanför syns en liten fläck. 10 cm lång, 4 cm bred ungefär. .

Du vet ingenting förrän du rivit och tittat efter. Jag är vid av erfarenhet och hade inte haft en aning om skadorna under rummet bredvid det jag hade, om jag inte rivit för att se efter. Börja med att riva väggen från utsidan och mät sedan fukten.

Det viktigaste är ju att inte spånskivorna och gipset under golvet blivit våta, regelverket kan man torka upp.

• Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
Blir att riva imorgon.
Hoppas att det är ok.
Här köper man ett nytt hus för att inte få problem. Så går jävla skitbyggaren i konkurs. Rörmokaren i konkurs. Och försäkringen nekar ersättning då dom inte täcker byggfel. Helt stört

Om gipsen är fuktskadad bakifrån så sitter ju inte tätskiktet fast som det bör så det du åker på att göra att att riva där skadan är och lappa och laga. Men att inte försäkringsbolaget tar en del är ju väldigt konstigt. Tråkigt som fan. Vad har man försäkringar till annars?

Vid min fuktskada för några veckor sedan så undersökte de inte ens hur den gått till, försäkringsbolagets utskickade kontrollant kollade bara fukten och hur mycket som var påverkat och behövde rivas. Och eftersom det blev jag själv som återställde så fick jag ut ett engångsbelopp utifrån detta.

M Maestrof skrev:
Blir att riva imorgon.
Hoppas att det är ok.
Här köper man ett nytt hus för att inte få problem. Så går jävla skitbyggaren i konkurs. Rörmokaren i konkurs. Och försäkringen nekar ersättning då dom inte täcker byggfel. Helt stört
Hade du fastigheten "sedan tidigare" och du beställde/köpte husbygget?
Generalentreprenad eller delad entreprenad?

Köpte du fastigheten med huset från husbyggaren?

Köpte du fastigheten med huset från någon som i sin tur hade beställt husbygget?

Det är olika förfaranden gällande bl.a. försäkringar mm beroende på hur huset är köpt.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hade du fastigheten "sedan tidigare" och du beställde/köpte husbygget?
Generalentreprenad eller delad entreprenad?

Köpte du fastigheten med huset från husbyggaren?

Köpte du fastigheten med huset från någon som i sin tur hade beställt husbygget?

Det är olika förfaranden gällande bl.a. försäkringar mm beroende på hur huset är köpt.
Jag köpte tomten och entreprenaden från byggaren. Dvs jag är byggherre.
Det var en totalentreprenad

Nu har jag rivit från sovrummet. Det är absolut fuktigt.
Jag som inte är proffs upplever det inte som kritiskt, men vad vet jag.
Bör golvet i sovrummet också bytas? Sen fläcken på sista bilden.

Vad tror ni, behöver badrummet rivas?

• Rivna väggar i ett sovrum med blottade rör och söndrigt isoleringsmaterial, samt byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg och golv med fuktfläckar, två gråa slangar i ett hörn av rummet, byggmaterial synligt bakom.
    Skapa konto
  • Vattenskada och fuktmärken vid nederkanten av en vit vägg över ett trägolv, med sprickor och avskavd färg nära golvsockeln.
    Skapa konto
Jag kan inte se något fel med installationen när jag tittar på baksidan. Rören ser ut att vara fästa på ett bra sätt.
Isolering får jag nu fram att det inte finns krav på rören.
Det var dessa 2 saker entreprenören tog upp som fel.
Någon expert?

Vart är läckaget?

Edit: Det ser ju ut som att det läcker i badrummet och rinner längs något rör som inte har tätats korrekt.

Edit2: jag har svårt att tro att du inte behöver riva badrummet med så kraftiga skador på OSBn. Men det måste en fukttekniker avgöra

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vart är läckaget?

Edit: Det ser ju ut som att det läcker i badrummet och rinner längs något rör som inte har tätats korrekt.

Edit2: jag har svårt att tro att du inte behöver riva badrummet med så kraftiga skador på OSBn. Men det måste en fukttekniker avgöra
Läckaget är vid inkoppling till avloppsröret från vattenlåset. Jag har vid något tillfälle kollat hur det sitter mot vägg, och då lossat och tryckt tillbaka röret. Gissar att något då gick snett.

Jag kommer ha hit röris och eventuellt fukttekniker.

OSBn är fortfarande hård och känns som vanligt förutom att det är lite fuktigt. Hur funkar det om det avfuktas? Finns det risk att det möglar i alla fall?

M Maestrof skrev:
Läckaget är vid inkoppling till avloppsröret från vattenlåset. Jag har vid något tillfälle kollat hur det sitter mot vägg, och då lossat och tryckt tillbaka röret. Gissar att något då gick snett.
Att röret från vattenlåset lossnat från det inbyggda avloppsröret ska inte göra så att det läcker in vatten i väggen.
Det ska nämligen tätningen mellan väggens tätskikt och inbyggda röret förhindra.
Alltså är det felbyggt.
Gipsen mellan tätskiktet och OSBn lär högst troligt vara vattenskadat.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.