Jag såg detta på en visning. Det är en fuktskada på kommoden. Duschen ligger exakt bredvid fuktskadan så det är inte konstigt att det har hänt. Fastigheten byggdes 1939. Badrummet är stambytt.

Jag kan ingenting alls om sånt här. Jag förstår att en fastighet från 1939 inte är felfri. I övrigt var badrummet fräscht så vitt jag kan se.

Mäklaren sa att det bara var att byta ut kommoden. Men det är ju ingen egentlig garanti för vad som kan behöva göras och hur mycket det kan kosta. Kan skadan vara mer omfattande än så, går det att gissa sig till baserat på bilden?

• Fuktskada längs med fog mellan badrumskommod och vita väggkakel, skadan är synlig som en missfärgad och skadad list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig kvalitet som inte tål mycket, byt till en med massivt trä.

• Gilla
alekscs
  • Laddar…
Kommoden/möbeln är väl en vanlig nutida spånskivemöbel. De blir så där ibland och det är som sagt bara byta till nåt nytt om man vill ha det fräscht.
Har man tur så räcker det med kommod. annars finns ju risken att handfat och möbel hör ihop.

• Gilla
alekscs
  • Laddar…
Så där blir en spånskiva på några veckor om den exponeras för väta.

Som sagt kommoden är inte från 1939 (då hade den nog sätt bättre ut) utan betydligt nyare, som äldst från stambytet.

Att byta mot något likvärdigt kan du göra själv för några tusenlappar med ett inköp från närmaste byggvaruhus, men problemet är "bara estetiskt" i några decennium till.

Däremot skulle jag peta in lite silikon i borrhålet (den rödaktiga pricken) en bit ner om du inte planerar att skruva i något i den pluggen som verkar sitta där för att säkerställa att inget händer där senare.

• Gilla
alekscs och 1 till
  • Laddar…
Men en annan reflektion, helt utan negativ avsikt:

Om du reagerar på kommoden och är lite osäker på kostnad etc. bör du även ta hjälp av en besiktningsman eller annan kunnig person.
Mäklaren jobbar inte åt dig utan på uppdrag av säljaren och det är en av de större affärerna du gör i livet när du köper bostad. Besiktningsplikten är omfattande, inte minst vid köp av bostadsrätt.
Det är mycket som kan komma som överraskningar i ett senare läge, om inte annat när det väl är dags att sälja, så att betala någon en slant för att vara lite säkrare på att det är ett bra köp är väl investerade pengar.

Lycka till och hoppas att allt går bra!

• Gilla
ådal
  • Laddar…
A alekscs skrev:
Kan skadan vara mer omfattande än så, går det att gissa sig till baserat på bilden?
Svar Nej, går inte utan kräver besiktning på plats? Vilket år gjordes stambytet, kan ge en vink om hur det ska vara utfört enligt då gällande regelverk.

Att spånskivan svällt är ett "icke problem", låtsas som ingenting eller byt möbel och börja sen med duschdraperi så är det löst.

Men som sagt ovan, reagerar du så på detta "felet" bör du absolut ta hjälp av någon som kan mer.
Släkt, vän eller besiktningsman. (I mina ögon tillför en besikningsman ofta mindre än vad en normalt funtad villaägare tillför i kompetens, men det är min högst personliga åsikt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.