Hej! Har precis köpt ett hus. Besiktningen visade inga fuktskador i den inredda källaren (som är bygggd 1982). Försiktig och orolig som man är vill jag ändå försäkra mig om att ha en källare med så lite risk för fuktskador så möjligt. Tyvärr är jag ganska dum då det gäller termer inom bygg- och anläggningsbranschen och har en del frågor om golvkonstruktionen och vilka åtgärder som är lämpliga för att "säkra" golvet.

Besiktningsprotokollet säger att grundläggningen är betonggolv. Vidare säger protokollet att källaren har en "flytande golvkonstruktion" och följande uppbyggnad; "plastmatta, golvspånskiva, cellplast, plastfolie och betonggolv".

Mina frågor är:

1) Vad innebär det som står i protokollet? (Ni kan inte vara nog tydliga i er beskrivning)

2) Har hört att klinker är lämpligt i källare då man ska undvika organiska material. Vad behöver man göra för att kunna lägga detta som golv?

3) Ska man ha golvvärme om man har klinker i källaren, och i såfall är det något mer man ska tänka på?

4) Hur stort projekt är det att byta till ett klinker golv och vad skulle det kosta, i runda slängar?

Tack på förhand.

Det jag kan hjälpa dig med är att ett flytande golv är löst lagt ovanpå betongen.

I ditt fall har vi alltså ett gjutet betonggolv underst.
På det har man lagt en plastfilm för att förhindra fukt från att tränga uppåt.
Sen har man lagt cellplstisolering dvs friggolit, Troligen för att det är osiolerat under betongen.
ovanpå friggolitn har man lagt spånskiva för att få ett golv att gå på och för att fördela trycket.
Längst upp har man limmat eller tejpat fast en vanlig golvmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.