Vi bor i ett soutteränghus byggt 1970, där golvet i entré och gillestuga ligger på träreglar som i sin tur ligger på betongplattan (med isolering). Fuktkvoten uppmättes till ca 17% när vi flyttade in för fem år sen, och nu börjar det bli dags att ta tag i detta.

Vi har fått förklarat för oss att standardlösningen för att lösa detta är ventilerat golv, t.ex. Nivell. Jag är lite orolig för ljudet från en fläkt som ska gå dygnet runt. Min fru är väldigt känslig för alla typer av ljud, så är inte jättesugen på att göra livet sämre här hemma ur ljud-aspekten.

Vi har bergvärmepump och skulle gärna lägga vattenburen golvvärme i dessa rum. Åtminstone i entrén, där vi tänker klinkergolv.

Radonsug installerades när vi flyttade in, så vi har redan ett svagt brummande, som hörs när man är i köket (ovanför garaget där radonsugen + utblås sitter).

Vilka olika typer av lösningar finns det för att få till en fuktsäker golvlösning här? Om man väljer en lösning med fläkt, vad ska man tänka på för att få det så tyst som möjligt?

(Ytorna benämns som KPR och TV-RUM på ritningen. Eventuellt funderar vi på att flytta WCn till det utrymmet som heter TORK. Detta för att få plats med dusch, samt få till bättre garderobsutrymme i entrén. )
Planritning över ett soutteränghus med rum markerade som garage, mat, tork, förråd, WC, KPR, TV-rum och panna; dimensioner anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Vad är det för fuktkvot som mättes upp?
Om plattan är isolerad borde det väl inte komma upp någon markfukt.

När det gäller golvvärme så är det bra att tänka på att moderna hus som byggs för golvvärme har kring 30 cm isolering för att inte uppvärmningen ska bli dyr därför att man värmer upp marken under plattan. Har man bara några cm isolering är golvvärme alltså en dyr uppvärmningsform.

Om det nu finns tillskjutande markfukt underifrån så är det väl dessa alternativ som rekommenderas om man inte har Nivellgolv etc.
Klinker
Fukttålig och fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta
Måla betongen med diffusionsöppen färg.

Jag känner att jag inte riktigt har koll på begreppen. Det ligger isolering (typ glasull) ovanpå betongplattan, mellan reglarna. Jag tänkte nog att när man säger isolerad platta så gör man på annat vis, men kanske har fel?
Vad är det för fuktkvot som mättes upp?
Hur menar du? Kan man mäta på många olika sätt, och mena olika saker? Besiktningsman plockade bort en bit av ytskiktet för att kunna mäta.

BirgitS
Numera har man tjock isolering under betongplattan men för typ 50 år sen var det vanligt att man la frigolit ovanpå betongen och sen parkett etc. ovanpå frigoliten.

Men du har alltså träreglar som ligger direkt på betongplattan, som i sin tur ligger mer eller mindre direkt på marken. Har jag förstått rätt?

Jag tänkte på t.ex. i vad man har mätt upp fukten. Är det i träreglarna som ligger på betongen?
Om träreglarna är för fuktiga så brukar man nog lösa det genom att riva upp golvkonstruktionen och se till att det blir fuktisolerat (syllpapp) mellan betongen och nya reglar. Att lägga Nivellgolv ovanpå reglarna hjälper ju inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.