Har gjutit en 40 cm bred och 15 cm tjock sula med en grundmur av skalblock ovanpå. Sulan kommer befinna sig strax under marknivå, omringad av 8-16 makadam. Min tanke har varit att putsa ett "fall" på ovandelen av sulan med cementbruk A så att regnvatten rinner av samt lägga kallasfalt på allt under marknivå.
Tänker jag rätt eller hur brukar man göra?
Egentligen bara grund för ett vindskjul till hästar men vill ändå slippa att någonsin göra om det igen. ;D
Egentligen bara grund för ett vindskjul till hästar men vill ändå slippa att någonsin göra om det igen. ;D
Putsa blocken och lägg den där voten som du tänkt för avrinning. Kallasfalten kan du skippa, den innehåller stärkelse och äts upp av markbakterierna på sikt.C Chronaus skrev:Har gjutit en 40 cm bred och 15 cm tjock sula med en grundmur av skalblock ovanpå. Sulan kommer befinna sig strax under marknivå, omringad av 8-16 makadam. Min tanke har varit att putsa ett "fall" på ovandelen av sulan med cementbruk A så att regnvatten rinner av samt lägga kallasfalt på allt under marknivå.
Jag hade utöver original kallasfalt och dränering med fall under sulans nedre kant.
Under mer fyrtio år har inte bakterier enligt ovan lyckats käka speciellt mycket. Knappast något alls, men jag lade nu i år på två friska lager till, dessutom platonmatta.
Varar min livstid ut och säkert 20 år till. Inte alls orolig för bakterieinvasion. Sover gott.
Under mer fyrtio år har inte bakterier enligt ovan lyckats käka speciellt mycket. Knappast något alls, men jag lade nu i år på två friska lager till, dessutom platonmatta.
Varar min livstid ut och säkert 20 år till. Inte alls orolig för bakterieinvasion. Sover gott.
Det är inte frågan om bakterinvssion utan bara att asfalten äts upp/vittrar.H Hybro skrev:Jag hade utöver original kallasfalt och dränering med fall under sulans nedre kant.
Kallasfalt är ju inte godkänd som fuktisolering av de enkla anledningen att den inte är tillräckligt beständig. Platonmattta har däremot en förväntad livslängd på 50 år.
Ja, men då har garderat mig på flera sätt.
Ursprunglig kallasfalt sen huset byggdes 82. Hur många lager vet jag ej.
Två tjocka lager kallasfalt denna sommar.
Utanpå detta platonmatta.
Sett över dräneringen och avvattningen från takets baksida ned i slänten på framsidan. Frostfritt.
Vad mera kan jag göra?
Ursprunglig kallasfalt sen huset byggdes 82. Hur många lager vet jag ej.
Två tjocka lager kallasfalt denna sommar.
Utanpå detta platonmatta.
Sett över dräneringen och avvattningen från takets baksida ned i slänten på framsidan. Frostfritt.
Vad mera kan jag göra?
Om vi pratar om en källarvägg bli ditt system inte bra. På en gammal källarvägg börjar man med att fräsa bort kallasfalten sen sätter man Platomattan . När väggen torkar ska fukten torka utåt till Platomatta ock kondenserad där och rinna ner till dränneringen. Om man har asfalten kvar hindrar den uttorkning. På sommaren är det ofta fuktigare i en källarvåning men när värmen kommer på riktigt går fukten ut igen. På en normalstor källare rör det sig om 1-2 kaffekoppar vatten.
Alltså tack för hjälpen men nu kommer ni nog lite långt ifrån ämnet. Grunden gäller en lösdrift för hästar så det kommer vara utomhusklimat på båda sidorna muren. Hur klarar kallasfalt hästurin tro?N Nissegandhi skrev:Om vi pratar om en källarvägg bli ditt system inte bra. På en gammal källarvägg börjar man med att fräsa bort kallasfalten sen sätter man Platomattan . När väggen torkar ska fukten torka utåt till Platomatta ock kondenserad där och rinna ner till dränneringen. Om man har asfalten kvar hindrar den uttorkning. På sommaren är det ofta fuktigare i en källarvåning men när värmen kommer på riktigt går fukten ut igen. På en normalstor källare rör det sig om 1-2 kaffekoppar vatten.